• Anonym multi mom

    Takykardi barn

    Hej!

    Är mamma till en pojk som blir 10 år snart. Han fick diagnos Takykardi för ngr år sen och har sen dess ätit betablockerare,Metoploror 2*50mg...Han får trots denna dos anfall med hjärtrusningar och får nu oftast åka ambulans till sjukhus för knepen att krysta o hålla andan osv inte längre funkar. Nu efter senaste anfallet o efterföljande besöket hos kardiologen togs beslut att inte ändra o byta medicin utan han sattes på kölista för att göra en ablation i Gbg. Den skall göras under våren och undrar om ngn annan har barn som gjort detta på Sahlgrenska?! Hur går allt till? Vi har fått veta att vår son kommer att sövas under ingreppet,vi skall vara i Gbg dagen innan osv....Berätta gärna....

  • Svar på tråden Takykardi barn
  • Maac

    Hej!
    Jag har inte erfarenhet av att mitt barn genomgått detta, men jag själv har genomgått ablation för takykardi. Jag var vaken under tiden, men det var lite läskigt så förstår att man söver ner barn.

    Det är det absolut bästa jag gjort, från att ha haft anfall från 10-års ålder fram till ablation när jag var 35, så har jag inte efteråt haft ett enda anfall efteråt!

    Första halvåret efter hade jag mycket dubbelslag, vilket var obehagligt, men normalt under läkningsprocessen. 

    Man gick in via ljumsken så det var ett stort blåmärke där i någon vecka. Vilade mycket första dygnet för att inte riskera blödning i ljumsken, men var uppe och gick försiktigt i korridoren redan efter några timmar. Åkte hem samma dag. 

Svar på tråden Takykardi barn