• Finlandssvensk

    Flyga med bebis - tips sökes!

    Hej!
    Ska ut på en 4,5 timmes flygning med en 4 månaders bebis. Tänker mest på öronen. Han tar inte napp och helammas. Vad jag har förstått så får man inte amma vid start och landning och dom flygvärdinnor som tillåtit det har gjort fel. Läste om tryckutjämnande öronproppar också men dom var från 1 år. Finns det något annat vi kan göra för att underlätta?
    En annan sak som oroar mig är att vi ska flyga på kvällen när han vanligtvis lägger sig för natten. Tänker att han kommer skrika sig hes bara för att han inte får någon ro i planet...

    Hur brukar ni göra när ni ska från flygplatsen till hotellet/centrum? Jag brukar alltid ta taxi men det är ju inte lika enkelt nu när det behövs en babyskydd...

    Andra tips och råd tas också gärna emot Glad

  • Svar på tråden Flyga med bebis - tips sökes!
  • meicc

    Babyskydd brukar man få ha med sig ombord, bra både att transportera dem i på flygplatsen och så klart när ni kommer fram.

    Vi har varit på många långflyg och tack o lov har min son aldrig märkt av öronen även när han inte tagit napp. Om de inte låter dig ha bebisen ?lös? för att amma så kan du väl ha bebisen i babyskyddet i ditt knä och sitta som en ostbåge och lyckas amma kanske...

  • Lena

    Du får väl amma men bebisen måste vara fastspänd precis som andra. Jag hade övat att amma i den ställningen som man är fastspänd på flyget

  • meicc

    Och just det skriker han så lovar jag att det är mest stressande för er. Skit i alla andra, de har också varit bebisar en gång ;)

  • Any80

    Jag flög i december med min dotter hon var då 5 månader , gav henne att dricka päron dryck i flaska , hon tyckte det smakade gott så hon märkte inte av nåt på flyget,

  • syntharen
    Lena skrev 2018-02-13 15:21:14 följande:

    Du får väl amma men bebisen måste vara fastspänd precis som andra. Jag hade övat att amma i den ställningen som man är fastspänd på flyget


    När jag flög med min 3 månaders sa dom att han måste sitta upp med kroppen rakt fram och i den ställningen är det ju inte möjligt att amma
  • Lena

    Det är bara en fråga om längs på brösten ;)

    Men fråga flygbolaget om hur man får sitta vid start och landning

  • Finlandssvensk
    meicc skrev 2018-02-13 15:19:42 följande:

    Babyskydd brukar man få ha med sig ombord, bra både att transportera dem i på flygplatsen och så klart när ni kommer fram.

    Vi har varit på många långflyg och tack o lov har min son aldrig märkt av öronen även när han inte tagit napp. Om de inte låter dig ha bebisen ?lös? för att amma så kan du väl ha bebisen i babyskyddet i ditt knä och sitta som en ostbåge och lyckas amma kanske...


    Måste man inte ha en egen stol till bebisen om man har babyskydd?
  • Finlandssvensk
    Lena skrev 2018-02-13 15:21:14 följande:

    Du får väl amma men bebisen måste vara fastspänd precis som andra. Jag hade övat att amma i den ställningen som man är fastspänd på flyget


    Måste vara väldigt svårt att amma med bebisen så?
  • möjligt

    En så liten bebis brukar man väl knappast boka ett eget säte till? Iaf vet jag att bekanta som jag har inte hade ett eget säte till bebisen den satt med föräldrarna så hur ska man då spänna fast dem?

    Och har man ändå bebisen i knäet så ser jag inte hur amning skulle göra så mycket till eller från ur säkerhetssynpunkt

  • Anonym (S)
    Finlandssvensk skrev 2018-02-14 11:34:10 följande:

    Måste vara väldigt svårt att amma med bebisen så?


    Våra barn har alltid ammat vid start då de varit fastspända. De sitter ju ändå i knät. Ingen har sagt att de måste vara vända framåt.
  • möjligt
    Anonym (S) skrev 2018-02-14 12:15:46 följande:

    Våra barn har alltid ammat vid start då de varit fastspända. De sitter ju ändå i knät. Ingen har sagt att de måste vara vända framåt.


    Bara för min nyfikenhet, hur spänner man fast dem i knäet?
  • mmm88

    Antingen har man bebisen i famnen (gratis) eller köper en egen stol och måste då sätta bebisen i babyskydd. Men babyskyddet kan du ju checka in gratis tillsammans med barnvagnen och hämta efter flygningen innan ni ska ta taxi. Kolla med flygbolaget vad de har för regler. Har man bebisen i famnen får man en speciell förlängning på bältet, dvs du spänner fast bebisen i ditt säkerhetsbälte. Du kan välja att spänna lite lösare, vända bebisen och amma vid start, så har vi gjort varje gång. Vi har flugit ett tiotals gånger och det har alltid gått bra. Mitt råd är alltså: checka in babyskyddet med barnvagnen, ha bebisen i famnen och amma vid start och landning. I många länder utomlands saknar taxi babyskydd och bilbarnstol och rekommenderar att man håller barnet löst i famnen. Vi har varit tvungna att åka så en gång och det kändes riktigt jobbigt. Så egen babyskydd alltid! Trevlig resa!

  • mmm88

    Angående att flyga på kvällen. Flyget funkar lite grann som att åka bil, vårt barn somnade oftast lätt i min famn. Men se till att du har kissat innan flyget, haha, så du slipper resa dig upp och väcka honom.

  • Anonym (ingen oro)

    Det går säkert utmärkt att få lov att amma vid start och landning,finns även näsdroppar till bebis man kan ge innan flyget och råder dig till att ringa ert flygbolag och fråga om ni kan få boka en¨t Baby basket,i den kan er bebis sova ostört under flygningen.
    Det är oftast så att vi föräldrar oroar oss mer i onödan för oftast så går flygningen alldeles utmärkt.

  • Anonym (S)
    möjligt skrev 2018-02-14 12:21:19 följande:

    Bara för min nyfikenhet, hur spänner man fast dem i knäet?


    Man får ett speciellt bebisbälte som man fäster i sitt eget bälte. Så har vi flugit på flera långflygningar när våra varit runt ett år.
Svar på tråden Flyga med bebis - tips sökes!