• Acka78

    Förhöjda levervärden barn

    Hej!
    Är det någon som har erfarenhet av att ert barn har förhöjda el haft förhöjda levervärden?
    Vi fick provsvar idag och ska tillbaka till Barn - och ungdomsmottagningen för vidare kontroller. sonen är förövrigt frisk och pigg.
    Orolig mamma

  • Svar på tråden Förhöjda levervärden barn
  • Fxx

    Det finns en sjukdom som heter Wilsons där ett av tecknena är förhöjda levervärden. Har en väninna vars barn har sjukdomen. Hos barnet var förhöjda levervärden det första som upptäcktes. Det är en ovanlig sjukdom, bara ca 50 diagnostiserade i Sverige.Många läkare vet inte om sjukdomen. Hos henne tog det ett par år efter dom förhöjda levervärden innan hon fick diagnosen. De förhöjda värden beror på avsaknad av ett enzym dom gör att kroppen i inte kan bryta ner koppar. Vid tidig upptäckt och medicinering och matrestrektioner kan man leva nästan som vanligt.

  • Gryntroll

    Nu hade jag ju varit sjuk, men när jag var barn fick jag förhöjda levervärden i sambad med att jag hade körtelfeber. Det tog några månader efter att jag tillfrisknat sedan var de normala igen.

  • tikki masala

    Hej!

    Ser att tråden är gammal men frågar ändå!

    Min son fick tillbaka prover och levern var förhöjd. Skall tillbaka nästa vecka för ny provtagning.

    Hur gick det för er med din son?

    Är det vanligt att levervärden höjs?

  • Thera

    Ett barn i min släkt hade det i 3-årsåldern. Det visade sig att han hade diafragmabråck, så levern låg illa till och hade väl tagit lite stryk, men förutom det har allt gått fint.

  • Thera
    tikki masala skrev 2020-05-27 15:43:03 följande:

    Oj kan man få dåligt levervärde pga ett bråck?


    Ja, organen låg fel ju på grund av bråcket och levern hamnade liksom i kläm. Så den blev nersatt och är väl i viss mån fortfarande påverkad även om bråcket är opererat.

    Tydligen är det extremt ovanligt att detta inte upptäcks antingen vid rutinultraljudet eller direkt efter födseln.
Svar på tråden Förhöjda levervärden barn