• Anonym (TH)

Ersättning vanprydande ärr barn?

Hej. Undrar om det är någon här som har sökt och fått ersättning för vanprydande ärr genom Trygg-hansas barnförsäkring? Särskilt då om någon fått utan att ha sökt läkarvård vid skadetillfället?

Jag tänker att det borde fungera då barn ofta ramlar och slår sig och det är ofta man inte söker läkarvård för det utan plåstrar om hemma. Skrapsår och annat. Även om det inte är större skador som behöver sys eller så, så kan det ju lämna ärr efter sig. 

Här handlar det om ett ca 2 cm stort ärr på ena benet som ju inte är så vackert  barbent i kjol på sommaren utan ju syns tydligt.

vad tror ni, finns det någon chans?

• Svar på tråden Ersättning vanprydande ärr barn?
  • LFF

När vi ringde försäkringsbolaget angående frågor om ett ärr i sonens ansikte sa de att om man inte sökt läkarvård så är det i princip noll chans att man får ersättning.

• Anonym (A)

Har ni dokumenterat skadan och anmält den när det hände? Med foto och sen fotat ett år senare? Om inte, så kan det säkert gå, men vet inte helt om det är givet. Självklart ska ni testa, ring och hör er för.

F ö har vi upplevt att just TH är snåla med ersättning. Dottern har en tummen som är opererad och ärret i sig är inte stort, men tummen är vanställd. Sned, tjock och inte helt böjbar, det fick hon några tusenlappar för. Ett ärr mellan ögonbrynen gav nån tusenlapp.

• Anonym (svårt)

Vi fick höra samma sak. Nu anmälde vi och fotade skadan (större rivmärke i ansiktet efter skada på skolgården) och de gick med på att det kunde räcka, men att ny kontakt ska ske om ett år för att se hur ärret ser ut då.

Ts- anmälde ni åtminstone till Trygg Hansa att skada skett vid skadetillfället?

• Anonym (***)
    Anonym (TH) skrev 2018-02-14 14:09:05 följande:

Hej. Undrar om det är någon här som har sökt och fått ersättning för vanprydande ärr genom Trygg-hansas barnförsäkring? Särskilt då om någon fått utan att ha sökt läkarvård vid skadetillfället?

Jag tänker att det borde fungera då barn ofta ramlar och slår sig och det är ofta man inte söker läkarvård för det utan plåstrar om hemma. Skrapsår och annat. Även om det inte är större skador som behöver sys eller så, så kan det ju lämna ärr efter sig. 

Här handlar det om ett ca 2 cm stort ärr på ena benet som ju inte är så vackert  barbent i kjol på sommaren utan ju syns tydligt.

vad tror ni, finns det någon chans?

Ett är på 2 centimeter kommer knappt att synas med blotta ögat när barnet är vuxet.
  • Anonym (TH)
    Anonym (***) skrev 2018-02-14 14:18:41 följande:
    Ett är på 2 centimeter kommer knappt att synas med blotta ögat när barnet är vuxet.
    Fast hon är snart vuxen och visst syns det. Det är inte ett smalt streck på 2 cm utan mer en oval blaffa, huden är lite insjunken och ojämn där också.
    Anonym (svårt) skrev 2018-02-14 14:14:25 följande:

Vi fick höra samma sak. Nu anmälde vi och fotade skadan (större rivmärke i ansiktet efter skada på skolgården) och de gick med på att det kunde räcka, men att ny kontakt ska ske om ett år för att se hur ärret ser ut då.

Nej, tyvärr inte. Tänkte inte så långt då att det kunde bli ärr av det.
  • Anonym (***)
    Anonym (TH) skrev 2018-02-14 14:29:21 följande:
    Fast hon är snart vuxen och visst syns det. Det är inte ett smalt streck på 2 cm utan mer en oval blaffa, huden är lite insjunken och ojämn där också.
    Anonym (svårt) skrev 2018-02-14 14:14:25 följande:

Nej, tyvärr inte. Tänkte inte så långt då att det kunde bli ärr av det.
    Som sagt, klart ni ser det, eftersom ni vet att det finns där. Men jag lovar ingen annan kommer att bry sig. Dessutom så syns det inte mindre för att ni får pengar.
  • Kasperina

Min dotter har ett ärr i ena ögonbrynet, men jag fick aldrig någon ersättning för det för de tyckte inte att det syntes tillräckligt väl på fotona jag skickade
    Jag orkade inte bråka om det då jag ändå tror på att små skavanker gör vackra ansikten vackrare

Jag skulle försöka om jag var du. 

• Anonym (TH)
    Anonym (***) skrev 2018-02-14 14:35:05 följande:
    Som sagt, klart ni ser det, eftersom ni vet att det finns där. Men jag lovar ingen annan kommer att bry sig. Dessutom så syns det inte mindre för att ni får pengar.
    Ska inte diskutera med dig om det syns eller inte, ganska meningslöst eftersom det inte handlar om ifall du eller övriga omvärlden bryr sig om hennes ärr. Sista meningen är ännu mer meningslös. man har en försäkring av en anledning t ex för att få ersättning för vanprydande ärr. Finns nog ingen som tror att ersättningen gör så att ärret försvinner....
  • Anonym (TH)
    Kasperina skrev 2018-02-14 15:04:06 följande:

Min dotter har ett ärr i ena ögonbrynet, men jag fick aldrig någon ersättning för det för de tyckte inte att det syntes tillräckligt väl på fotona jag skickade
    Jag orkade inte bråka om det då jag ändå tror på att små skavanker gör vackra ansikten vackrare

Jag skulle försöka om jag var du. 

Ja, man kan ju inte få mer än nej
  • Anonym (N)
    Anonym (TH) skrev 2018-02-14 15:10:35 följande:

Ja, man kan ju inte få mer än nej

Vår dotter slog upp ett 4 cm långt ärr i pannan som fick sys och vi fick 9000:- för det, men då bråkade jag en hel del och överklagade till försäkringsnämnden (de vill först ge 3000 . Men det krävdes dokumenterad akutvård och även journal från stygntagning på VC och flera bilder. Ärret sitter dock precis i kant med ögonbrynet och är väldigt fint sytt (smalt) men vitt.
  • Anonym (S)

Ni kommer inte få ett öre om ni varken rapporterade det när det hände eller skickade in bild inom ett par år efter skadan.

• Anonym (Ärr)

Min son fick 5 000:- för två små operationsärr efter en bruten arm, de är inte ens 0,5 cm stora och vi behövde inte skicka in någon bild. Har däremot inte Trygg Hansa utan Folksam, de kanske är mer generösa.

• Anonym (TH)
    Anonym (Ärr) skrev 2018-02-14 16:16:12 följande:

Min son fick 5 000:- för två små operationsärr efter en bruten arm, de är inte ens 0,5 cm stora och vi behövde inte skicka in någon bild. Har däremot inte Trygg Hansa utan Folksam, de kanske är mer generösa.

Jag har tidigare upplevt Trygg-hansa som väldigt tillmötesgående. Dottern fick Borrelia för några år sedan och det var inga problem alls. Behövde inte skicka in varken läkarintyg eller något annat och fick betalt per dygn i 10 dagar och parkeringsavgifter mm utan att behöva styrka något över huvud taget. De tog allt bara genom telefonsamtalet.
  • Studentpappa

27 000:- för dotterns ärr och 3000:- för mitt på handen. Dina försäkringar, dotterns syns knappt då det sitter i hårfästet men pengarna kan ju komma till nytta om hon vill göra en reducering när hon blir äldre.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • tvillingmammaVastmanland

Vi fick ersättning från Trygg Hansa men vår dotter fick läkarvård, vi anmälde dagen efter och vi skickade dem foto efter ett år.

• Anonym (S)

Som sagt.. Anmäler man inte när det sker får man ingen ersättning.

• Anonym (15 000)

Vår dotter fick ersättning från Folksam, 15 000 efter 2 ärr på underarmen ca 1,5 cm långa. Ärren kom efter en operation då hon bröt armen så allt var ju väldokumenterat.

Man skulle vänta ett år efter ärrens uppkomst innan det gick att ansöka.

Men finns det inget dokumenterat tror jag inte ni får ersättning. Folksam var väldigt noggranna med att få tillgång till sjukhusjournaler och så.

Svar på tråden Ersättning vanprydande ärr barn?