• Anonym (TS)

Gastroskopi, biverkningar?

Genomgick en gastroskopi utan bedövning i morse. Det blödde lite och svalget har känts svullet (som vid halsont) hela dagen, inte så konstigt kanske. Men nu när jag hostade till helt plötsligt fick jag - PANG - som ett skott genom bröstet, och sedan gick/strålade smärtan som en långsam våg ut mot ryggen och bröstet. Är detta normalt? Blev lite chockad!

• Svar på tråden Gastroskopi, biverkningar?
  • 1234568

Ont i halsen kan man absolut ha. Dock så ska man nog inte ha en sådan smärta du beskriver. Om det händer igen så skulle jag rekommendera att uppsöka sjukvården. Dom tar provbitar under en gastroskopi, och i ovanliga fall så kan det bli en blödning efteråt, tom gå hål. Men detta är inget som sker på rutin.

Om det inte upprepas kan du säkert vara lugn, men om det händer igen så ska du söka sjukvård.

• Anonym (TS)

Tack för svar, det lugnade mig lite! Jag vet att de tog tre prover och det kändes som att de skrapade runt en del när de gjorde det.

Läkaren påpekade att jag reagerade mycket starkare (otroligt starka kräkreflexer, smärta, panik...) under undersökningen än de flesta andra, och sa att det fanns fog för sedering om jag någonsin behövde göra om den, så att jag inte skulle utebli Den starka reaktionen förvånade mig också, jag har genomgått flera stora operationer och andra ingrepp och aldrig reagerat dåligt på något!

• 1234568

Jag har gjort en gastroskopi. Precis som dig så valde jag bort alla sorters bedövningar /lugnande. Jag fick panik under undersökningen, och tog tag i läkarens hand och drog upp slangen till hälften... 

På kvällen blev jag illamående. Och det gick inte över. Var tvungen åka in akut till sist. Man ska inte bli illamående heller. Dom undersökte magen och tog hb. Fick nexium och det lugnade magen. Läkaren sa då att man ska söka vård om man får symptom som hård smärta och illamående efter en gastroskopi, för i ovanliga fall kan det bli en blödning efter provbitarna.

Men ont i halsen är som sagt en vanlig biverkning. Jag blev även hes några dagar.

• Anonym (TS)

Gjorde något liknande mot slutet, försökte reflexmässigt dra upp slangen men sköterskan reagerade blixtsnabbt innan jag hann. Jag måste varit en förskräcklig uppenbarelse med mina torrkräkningar, plus luften som kom ut, paniken och något ofrivilligt höhöhuhuhöööhuuu-ljud jag gav ifrån mig.

Jag trodde bedövningen skulle kännas för konstig, men nu i efterhand kan jag säga att jag i framtiden kommer välja bedövning alla gånger (om inte sedering).

Din upplevelse låter inte rolig heller! Konstigt dock att de inte sa till dig i samband med gastroskopin att hård smärta och illamående är anledning att söka vård (illamåendet i synnerhet, då det är något man kanske låter passera). De sa inget till mig nu heller, bara "ja du kan ju äta direkt nu".

Svar på tråden Gastroskopi, biverkningar?