• Anonym (glasögonormen)

Erfarenheter av Specsaver och Synoptik

Jag behöver nya glasögon. Förra gången köpte jag på Synsam, det blev väldigt dyrt.
    Vilka är era erfarenheter av ex Specsavers och Synoptik?

• Svar på tråden Erfarenheter av Specsaver och Synoptik
  • Anonym (goggles)

jag skulle kunna rekommendera Smarteyes som jag köpte genom senast för första gången. Mycket barock trevligt bemötande och mycket nöjd med glasögonen. bra erbjudande hade de då också.

• Anonym (Lotta)

Gillar både smarteyes och specsavers.

• Anonym (X)

Specsavers har alltid så bra erbjudanden, som i slutänden blir så mycket dyrare. Sist gick jag till Smareyes istället och det blev både bättre och billigare!

• Tihi

Ta reda på vilket märke och vilken kvalitet det är på glasen/linserna skulle jag vilja säga är viktigare att jämföra än vilken kedja man går till. Om glasen är skräp så spelar det ju ingen roll hur bra optikern som gör syntestet är.

• Anonym (Besatt av glasögon)
    Anonym (glasögonormen) skrev 2018-02-14 21:51:33 följande:

Jag behöver nya glasögon. Förra gången köpte jag på Synsam, det blev väldigt dyrt.

Vilka är era erfarenheter av ex Specsavers och Synoptik?

Jag har erfarenhet av

Synsam

Synoptik

Smarteyes

Extraoptical

Renoptik

Netlens

Favoptic

Synsam=svindyrt totalt bortkastade pengar och man måste lirka för att få veta exakta priser

Synoptik=bättre priser och jättebra glas+att de har nöjdhetsgaranti. Alla priser väl synliga

Smarteyes=dyra priser och svårt att få de att tala om exakta priser

Extraoptical = jättebilliga och jättebra glas. Snabba och trevliga och man kan enkelt återlämna om man inte är nöjd

Renoptik = jättebilliga och jättebra glas. Snabba och trevliga och man kan enkelt återlämna om man inte är nöjd. Här kan man tom anpassa formen och byta glas i gamla bågar utan massa gnäll som det blir hos många optiker som vill sälja dyra bågar.

Netlens = snabba och jättebilliga. Jag var inte så nöjd med den optiska kvaliten på glasen

Favoptic = fruktansvärt dålig optil kvalitet. Ingen som helst koll på pupillavstånd
  • Anonym (Specsavers)

Är den kedja jag under årens lopp varit minst nöjd med.

Handlade där för tio år sedan. 2 för 1 pris. För det första blev det ganska dyrt. Drygt 4000 för två par och då är ändå det här tio år sedan.

(Hade bara några år tidigare handlat ett par billiga nya glasögon från en "vanlig" optiker. Ej lågpriskedja. Minns att det gick på drygt två tusen allt som allt för ett billigt par.)

I stort sett samma pris då på "lågpriskedjan" specsavers som bjöd på gratis synundersökning och bla bla bla... Det skulle bli såå billigt minsan

Tjejen som hjälpte mig med att välja glasögon verkade bara va en vanlig säljare, och hon verkade helt ny på jobbet. När jag skulle hämta ut glasögonen behövde ett par justeras lite för att sitta bra. Tjejen i kassan hade mycket svårt för det och de satt aldrig bra på näsan sen. Dålig kvalitet var det också på glasögonen.. Båda paren höll väldigt kort tid.

Nu går jag till synoptik tvärs över gatan och där är de alltid proffsiga men de har så sjukt litet utbud att väja mellan. Det är nackdelen

• Anonym (!)
    Anonym (Specsavers) skrev 2018-02-14 23:41:48 följande:
    Tjejen som hjälpte mig med att välja glasögon verkade bara va en vanlig säljare, och hon verkade helt ny på jobbet. När jag skulle hämta ut glasögonen behövde ett par justeras lite för att sitta bra. Tjejen i kassan hade mycket svårt för det och de satt aldrig bra på näsan sen.

Exakt detta råkade jag ut för på Synoptik. Personalen verkade ha gått tusen charmkurser men de kunde ingenting om det de faktiskt var där för att göra.
  • Anonym (Linslus)

Jag använder bara linser sedan många år, mitt bästa val!
    Dem prenumererar jag på hos Specsavers.
    Bra pris och finfin kvalité!

Svar på tråden Erfarenheter av Specsaver och Synoptik