• Äldre 15 Feb 00:59
    1747 visningar
    4 svar
    4
    1747

    Installera ny läsare på datorn

    Hej det är så att jag tänkt skaffa bluray spelare från asus och det är intern. Först tänkte jag mig en extern läsare som man kopplar till datorn men det verkar mycket dyrare och tar mer plats på skrivbordet så jag funderar på att det kan vara smidigare att köpa intern läsare istället som man monterar in. Har aldrig bytit ut komponenter ur datorn och har bara tittat på när min pappa gjorde det när jag var liten så även om jag aldrig gjort det så ser det jätte enkelt ut specielt att byta läsaren som verkar vara det enklaste då det bara tar 2 minuter.

    Min fråga är om man kan få försäkring för datorn om det skulle gå sönder även om man har nya komponenter på den? Eller måste man montera tillbaka de original komponenter som var på datorn när man köpte den?

  • Svar på tråden Installera ny läsare på datorn
  • Äldre 15 Feb 01:45
    #1

    Beror på vad du har för försäkring skulle jag våga påstå. Har du särskild försäkring för datorn? Vilket scenario tänker du dig? Typ stöld eller att datorn går sönder?

  • Äldre 15 Feb 02:06
    #2
    SofieJ skrev 2018-02-15 01:45:38 följande:

    Beror på vad du har för försäkring skulle jag våga påstå. Har du särskild försäkring för datorn? Vilket scenario tänker du dig? Typ stöld eller att datorn går sönder?


    Att datorn skulle gå sönder. Sen undrar jag om det finns någon garanti om något skulle gå snett vid installeringen så som att något i datan skulle gå sönder?. Vad jag vet från mannen som Köter min ekonomi så behöver jag inte köpa till försäkring när jag köper produkt eftersom jag redan har någon försäkring från försäkringskassan någon sånt.

    Köpte datorn hos webbhallen.
  • Äldre 15 Feb 02:22
    #3
    godisslukaren20 skrev 2018-02-15 02:06:50 följande:
    Att datorn skulle gå sönder. Sen undrar jag om det finns någon garanti om något skulle gå snett vid installeringen så som att något i datan skulle gå sönder?. Vad jag vet från mannen som Köter min ekonomi så behöver jag inte köpa till försäkring när jag köper produkt eftersom jag redan har någon försäkring från försäkringskassan någon sånt.

    Köpte datorn hos webbhallen.
    Nej, någon garanti på en installation du gör själv lär det inte finnas.

    Du har sannolikt inte någon försäkring som täcker din dator från försäkringskassan heller, möjligtvis från ditt försäkringsbolag. =P
    Att tro är att inte veta
  • Äldre 15 Feb 13:36
    #4

    Du har ju förhoppningsvis en hemförsäkring, men det täcker normalt inte skador du själv orsakat. Du kanske har så kallad drulleförsäkring? Det är i så fall det enda jag kan komma på som skulle täcka sådana skador. Men tänk på att du har en så kallad självrisk, vilken brukar ligga på ca 1500 kr om du inte har tilläggsförsäkringar. Det innebär att skadan som uppstår måste kosta mer än dessa 1500 att åtgärda för att du ska få någon ersättning. Och de första 1500 kr får du bekosta själv.

    Detta är bara exempel, det beror på vilken typ av försäkring du har, det får du kolla upp själv :)

Svar på tråden Installera ny läsare på datorn