• liljah33

Igångsättning andra barnet?

Ni som blivit igångsatta med andra barnet pga tex snabb första förlossning och rädd att inte hinna in? Vilken vecka igångsatt? Vilken metod? Var tappen mogen/omogen? Hur länge tog allt? Gick det bra? Upplevde ni mer kontroll på situationen än komma in med monstervärkar och inte känna sig närvarande?

Känner sån oro för barnet ska hinna dö i magen (jobbigt missfall innan denna graviditet) plus en snabb första förslossning som tog mig flera år att bearbeta...

• Svar på tråden Igångsättning andra barnet?
  • beso

Mitt andra vaginala började med vattenavgång men sen avtog värkarna så fick dricka nåt som satte fart på det rätt snabbt. Värkarna kom i stegrerande takt som upplevdes helt ok o påminde om förlossningen innan. Dock tycker jag det gjorde ondare när det sen var som värst o när han kom ut. Men han vägde lite mer iofs om det spelar roll.

• tomten12

Jag fick igångsättning med andra barnet i v 37+5 ( var där på undersökning  och fick komma tillbaka dagen efter då jag var öppen 2cm). Det var en drömförlossning som tog dryga 3h. Alldeles lagom om jag jämför med min första som gick alldeles för fort, och min dotter mådde inte bra av detta.

Nu väntar jag barn igen med BF mars, och jag har blivit beviljad igångsättning pga snabba förlossningar igen, denna gång har jag tid för undersökning 37+2.. sen om jag är redo då eller inte , det får vi se. Annars får jag komma tillbaka ngn dag senare bara. en det kommer ju senast att bli v 38+x

• ninjamamman
    tomten12 skrev 2018-02-15 08:48:39 följande:

Jag fick igångsättning med andra barnet i v 37+5 ( var där på undersökning  och fick komma tillbaka dagen efter då jag var öppen 2cm). Det var en drömförlossning som tog dryga 3h. Alldeles lagom om jag jämför med min första som gick alldeles för fort, och min dotter mådde inte bra av detta.

Nu väntar jag barn igen med BF mars, och jag har blivit beviljad igångsättning pga snabba förlossningar igen, denna gång har jag tid för undersökning 37+2.. sen om jag är redo då eller inte , det får vi se. Annars får jag komma tillbaka ngn dag senare bara. en det kommer ju senast att bli v 38+x

Varför senast i v 38+?
  • malikan

Jag fick värkar v 37+0 men öppnade mig aldrig. 37+2 fick jag cytotec. Värkarna blev starkare men öppnade mig inte ändå så fick bricanyl på kvällen för att få sova. 9 morgonen därefter satte det igång igen och 12 kom han ut!

Älskade min förlossning, hann få eda, hade allt under kontroll och skrattade mig igenom allt tills det var krystdags!

• tomten12
    ninjamamman skrev 2018-02-15 08:53:26 följande:
    Varför senast i v 38+?
    Därför att det är smått otroligt att jag inte skulle ha öppnat mig lite innan den veckan är slut. Är ju inte ovanligt att man går öppen några cm i flera veckor som omföderska... 
  • tomten12
    ninjamamman skrev 2018-02-15 08:53:26 följande:
    Varför senast i v 38+?
    Sedan vill de ju inte att det skall riskera att han föds hemma, så blir det för nära BF kommer de sätta igång mig ändå,... men går inte lika smidigt och kan ta längre tid då.
  • liljah33

Bebisen kom spontant, dagen efter jag startade tråden. 1,5h med värkar och fullt välmående!

Svar på tråden Igångsättning andra barnet?