• Mamman88

    REKTOR ! Fel ? Eller rätt ? HJÄLP

    Ska försöka förklara . ( jag är vän till den här mamman )

    Såhär:

    Dottern är 14 år och har de senaste två månaderna helt skitit i allt vad regler heter . Kommer aldrig hem i tid och har dumma bortförklaringar hela tiden. Men så en dag eskalerar det , 14 åringen sticker och är borta 24 timmar . Vägrar svara mamman eller polisen när dom ringer . Ja för såklart ringer mamman polisen . På måndag morgon har det gått 24 timmar sen hon sist hörde något av sin dotter . Jag väljer att följa med den här mamman till skolan för att hämta hem ungen . ( eftersom hon inte Fick ett sms av skolan att ungen har frånvaro så visse mamman att hon va i skolan ) Dom måste såklart prata om vad som händer och varför hon Dragit . Väl i skolan förklarar mamman lite snabbt vad som hänt , varför hon måste hämta hem ungen . Stor skola och läraren går för att hämta eleven . Elven säger -jag vill inte åka hem , jag vill inte få skäll ... läraren hämtar rektorn och rektorn möter upp mamman . Och Rektorn säger då att hon inte får hämta sitt barn . Att barnet inte vill ... så mamman fick alltså inte hämta SITT barn ?! Det måste strida mot precis varenda lag och regel som finns ? Eller ? Därefter ringde mamman soc , förklarade vad som hänt . Soc åker dit och pratar med barnet . Ringer sen mamman som frågar -får jag hänta mitt barn ? Soc svarar JA det är väl klart . Det är ditt barn , du får hämta henne när du vill .. för mig är det är så sjukt , hur kan rektorn ha rätt att neka en förälder att hämta sitt barn ? Klart att inte ungen vela hem , vem vill skämmas och få skäll efter att ha varit borta 24 timmar ?! Eller hur tänker ni ?

  • Svar på tråden REKTOR ! Fel ? Eller rätt ? HJÄLP
  • Anonym (näh)

    Misstänker skolan att barnet far illa så har de all rätt att neka mamman att hämta barnet. Men de måste givetvis anmäla till soc. 

  • Anonym (mmm)

    Det kan ju vara så att barnet sagt att det inte ville hem för att det var rädd för mamma, att mamma skulle vara mycket arg osv, och då är det inte lätt för rektorn att veta om eleven ljuger eller inte, men man kan inte skicka iväg barnet om det skulle fara illa hemma. 

    det var väl jättebar att Soc åkte dit och prata med dottern och redde ut det hela? Jag (är lärare) anser att rektorn gjorde rätt. Däremot kunde rektorn själv ringt Soc och bett dem komma 

  • Anonym (Anonym)

    Barn har skolplikt tills de gått ur högstadiet. Antagligen tog rektorn även hänsyn till dotterns önskemål. Däremot har jag svårt att se hur de skulle kunna neka en förälder att ta ut barnet ur skolan, det blir ju olaga frihetsberövande av minderårig.

  • Anonym (rrr)

    Varför inte vänta till skoldagens slut?

    Antagligen har barnet berättat att det inte vill träffa mamman och gett en tydlig förklaring om varför. Rektorn måste agera utifrån barnets bästa o tro på barnet.

Svar på tråden REKTOR ! Fel ? Eller rätt ? HJÄLP