kurator bröt tystnadsplikt
Jag har gått till kuratorn typ 3 gånger och idag sa hon att hon kommer kontakta socialtjänsten, och berätta för dom vad jag sagt?! kan jag anmäla henne till rektorn?
Jag har gått till kuratorn typ 3 gånger och idag sa hon att hon kommer kontakta socialtjänsten, och berätta för dom vad jag sagt?! kan jag anmäla henne till rektorn?
Jag antar att det är skolkuratorn du menar? Om du är under 18 år så har kuratorn anmälningsplikt om du berättar något som utsätter dig för risk eller fara. Hon borde informerat dig om det när ni började ses.
Om det är något sånt hon fått veta har hon gjort helt rätt.
Hon vet med all säkerhet vad hon kan och inte kan göra. Vad gäller det?
Det beror helt på vad det handlar om. Kuratorn har som andra skrivit ovan en anmälningsplikt.
Om det är fara för ditt eller andras liv på ett eller annat sätt så kan han/hon mycket väl bryta tystnadsplikten. Och vad ska rektorn göra tänker du?
De har tystnadsplikt så nej, inte okej.
Precis som tidigare skrivit så har kuratorn enligt lag anmälningsskyldighet om någon misstänks fara illa, anmäler hon inte bryter hon mot lagen. De flesta personer som har tystnadsplikt har även anmälningsplikt så som lärare, sjukvårdspersonal och förskolepersonal. Kuratorn ska då anmäla till soc som ska utreda detta. Förstår om du känner dig sviken. Kuratorn borde ha informerat om detta innan samtalen inleddes.
De har tystnadsplikt så nej, inte okej.
Kuratorn skulle ha sagt första gången ni träffades att hon har anmälningsplikt. Så du visste det när ni började prata så du vara bered på att hon kan bryta tystnadsplikten om hon måste.
Kuratorn skulle ha sagt första gången ni träffades att hon har anmälningsplikt. Så du visste det när ni började prata så du vara bered på att hon kan bryta tystnadsplikten om hon måste.
Fast det är väl egentligen inte en bra början på ett samtal. Då är det nog inget barn som skulle börja berätta om exempelvis misshandel, övergrepp, och annat allvarligt.
Fast det är väl egentligen inte en bra början på ett samtal. Då är det nog inget barn som skulle börja berätta om exempelvis misshandel, övergrepp, och annat allvarligt.