• Johnny­orange
    Äldre 15 Feb 22:34
    765 visningar
    0 svar
    0
    765

    Hur min asperger påverkar mig

    Har gjort anteckningar om hur min asperger påverkar mig, som jag vill dela med mig av.


    Intressen



    Intressen har för mig alltid varit väldigt begränsat. Jag har alltid föredragit stillasittande intressen framför fysiskt krävande aktiviteter. Även om jag ägnade mig mer åt fysiska aktiviteter när jag var barn. Mina största intressen har alltid varit filmer, tv spel, och att läsa. Jag börjar mer och mer föredra att göra saker på egen hand än med andra.



    Rutiner



    Rutiner är inte så jätteviktigt för mig. Jag kan ha svårt att vara spontan ibland, men jag måste inte göra samma saker varje dag, utan jag kan vara ganska flexibel. När det gäller spontanitet så känner jag obehag i spontana sociala situationer. Om man träffar någon man känner på stan, eller om någon ringer helt plötsligt. Jag behöver tid att förbereda mig inför sociala möten.



    Social interaktion/Kommunikation



    Som jag skrev under intressen så behöver jag planera social interaktion. Social interaktion innebär ofta mycket stress eftersom det är mycket att hålla koll på. Det är kroppsspråket, tonläget, ha ögonkontakt, ge rätt sorts emotionell respons, och tolka in vad personen egentligen menar m.m. Det är även svårt att förstå sammanhanget, och att man ska agera olika i olika sociala situationer. Samt att förstå hur den andra tänker, känner, och upplever situationen utan att personen säger det rakt ut. Jag brukar ofta undvika social interaktion med andra.



    Perception



    När det gäller perception så är jag överkänslig för ljus, så jag brukar ha solglasögon när det är för starkt ljus. Till exempel när det är väldigt klart ute eller starka lampor som lysrör. När det gäller hörsel så kan jag vara känslig för vissa ljud, som barnskrik till exempel. När det gäller känsel så har jag aldrig varit så mycket för kroppskontakt. Jag upplever det som ganska onödigt. Jag är väldigt känslig för kyla, så jag är helst inte ute på vintern. Jag har även en känslig hårbotten.




    Mentalisering



    Mentalisering är ett stort område inom spektrat som innefattar mycket. Jag har problem med att förstå hur andra tänker och känner utan att de säger det själva rakt ut. Jag kan även ha svårt att förstå instruktioner, att föreställa sig hur det ska se ut i verkligheten. Det kan även vara att man pratar på om något man är intresserad av utan att förstå att den andra saknar intresse om det man pratar om.



    Automatisering



    Automatisering är också en stor del i mina svårigheter. Man behöver längre tid på sig att lära sig saker så att de går på automatik. Det kan gälla hur man städar, eller att lära sig hitta i ett nytt kök. Det gäller även i sociala situationer att man måste anstränga sig väldigt mycket, eftersom kroppspråk, ansiktsmimik, och kommunikation m.m. inte går automatiskt.



    Helhet/sammanhang



    Jag kan ha svårt att se helheten och sammanhanget i vissa situationer. Man snöar lätt in på detaljer istället för att se helheten. I konversationer kan jag till exempel snöa in på detaljer så att man helt byter samtalsämne.



    Planering/Val - Start/stopp



    Jag har svårt med att sätta igång med vissa saker och att veta när man ska sluta, eftersom jag inte alltid vet när en arbetsuppgift är klar. Det kan vara otydligt hur noga man ska vara och hur man ska prioritera beroende på situationen.



    Motorik



    Jag har mer problem med finmotoriken snarare än grovmotoriken. Jag har problem med att knyta skorna samt att forma siffror och symboler m.m. med en penna.




    Ojämna förmågor



    Jag kan ha lätt för vissa saker och svårt för andra. MIna teoretiska förmågor är i stort sett bättre än mina praktiska förmågor.


     
Svar på tråden Hur min asperger påverkar mig