• Anonym (???)

Ont i tand när jag tuggar men inget fel enligt tandläkare

För tre veckor sen gjorde det ont när jag fick kall tandkräm på tandhalsen och när varm eller kall mat/dryck kom åt tandköttet. Det gjorde även ont att tugga av och till. Känslan vid tandhalsen har så gott som försvunnit men ibland gör det ont att tugga makaroner och ibland kan jag tugga något hårt utan att det känns.

Jag var hos tandläkaren som undersökte och röntgade men han hittade inget fel. Vad kan det vara? Har någon haft något liknande? Tänderna är hela i området förutom en tre år gammal rotfyllning och rotfyllningen har aldrig gett mig några problem pepparpeppar.

Jag använder en bettskena på natten och undrar om den har börjat spöka fast den känns bra för den kanske trycker på någon tand? Kan det vara att tandläkaren fyllde i två tandhalsar i området för två månader sen? Men varför tog det isf 5 veckor innan det började göra ont? Och kan att fylla i tandhalsar verkligen skapa smärta när man tuggar? Varför gör det ont ibland om inget fel syns?

• Svar på tråden Ont i tand när jag tuggar men inget fel enligt tandläkare
  • Kurlie

Nån nerv du kommer åt? Kan även bli känsligt om man borstar tandköttet för hårt.

• Anonym (???)
    Kurlie skrev 2018-02-16 16:11:37 följande:
    Nån nerv du kommer åt? Kan även bli känsligt om man borstar tandköttet för hårt.
    Betyder det att något är fel på nerven som måste åtgärdas eller är det bara tillfälligt tills tandköttet får återhämta sig ett tag? Jag har kört extra mjuk tandborste och Sensodyne i 3 veckor nu.
  • Kurlie
    Anonym (???) skrev 2018-02-16 18:05:43 följande:

Betyder det att något är fel på nerven som måste åtgärdas eller är det bara tillfälligt tills tandköttet får återhämta sig ett tag? Jag har kört extra mjuk tandborste och Sensodyne i 3 veckor nu.

Det har jag tyvärr ingen aning om, jag bara chansar här..du kan ju alltid be en annan tandläkare om ett andra utlåtande
  • Anonym (Xoco)

Det finns en tandläkare i detta forum som du skulle kunna leta reda på och rådfråga - Cusp Carabelli. Hon är givetvis kunnig då hon är tandläkare och folk har fått mycket tips och hjälp

• Scoops

Be om ett andra utlåtande av en annan tandläkare.

• Anonym (???)

Jag hade tänkt avvakta lite innan jag kontaktar en annan tandläkare då det är så meckigt att skaffa en ny men ni tror att det behövs? Det verkar ju lite orimligt att något känns om det inte är något fel men jag är ju ingen tandläkare. Får se om forumets tandläkare hittar hit.

• Anonym (???)
    Tow2Mater skrev 2018-02-16 22:14:48 följande:
    Prova Sensodyn tandkräm, som fyller i porositeter som kan göra ont.
    Har bara använt det i flera år redan.
  • Anonym (Anonymt)

Kan vara en spricka i din rotfyllda tand. Tyvärr inte helt ovanligt och stämmer rätt bra med de symtom du beskriver. Kan vara lite svårt att se och diagnostisera. Skulle råda dig att vänta några veckor till och söka tandläkare igen om det fortfarande gör ont då eller om det börjar göra mer ont innan dess.

• Anonym (???)
    Anonym (Anonymt) skrev 2018-02-16 22:38:43 följande:
    Kan vara en spricka i din rotfyllda tand. Tyvärr inte helt ovanligt och stämmer rätt bra med de symtom du beskriver. Kan vara lite svårt att se och diagnostisera. Skulle råda dig att vänta några veckor till och söka tandläkare igen om det fortfarande gör ont då eller om det börjar göra mer ont innan dess.
    Menar du att tanden skulle ha spruckit och måste dras ut isf? Jag har en krona på tanden sen rotfyllningen och använder bettskena varje natt och är försiktig när jag tuggar tror du att den kan ha spruckit ändå? Tandläkaren  pratade om spruckna tänder men han såg inget sånt sa han.

Jag är inte helt säker på att det är rotfyllningen som spökar utan någon av tänderna bredvid misstänker jag. Jag testade att sova utan bettskenan i tre nätter och nu har det inte gjort ont så kanske det är bettskenan som trycker på något olyckligt ställe som gör tänderna ömma.

Jag får väl vänta och se hur det utvecklas.
  • Tow2Mater

Prova lägg ett litet ischip på närliggande tand for att se om det är den som gor ont?

• Anonym (???)
    Tow2Mater skrev 2018-02-17 15:04:24 följande:
    Prova lägg ett litet ischip på närliggande tand for att se om det är den som gor ont?
    Tandläkaren blåste kall luft på alla tänder i området men det kändes inget speciellt förutom obehaget man alltid får av det. Tandköttet som gjorde ont första dagarna har gått över och nu gör det bara lite ont att tugga ibland. Jättekonstigt.
  • Anonym (???)

Men vad är problemet med min tand??? Blir tokig snart. Var hos hygienisten igår och tandläkaren (en annan än för några veckor sen) röntgade och undersökte området men såg inget fel. Bra förstås men förklarar ju inte varför jag känner av området. Jag tror att det är tanden bredvid rotfyllningen men är inte säker. Det gör inte alltid ont men jag känner av den av och till.

Min bettskena är på undre tandraden och där drog jag ut en tand i somras och nu ska jag få ett implantat nästa vecka. Kan det vara så att tänderna nere har flyttats lite på 8 månader och att det gör att bettskenan trycker på tänderna upptill och därav att det gör ont på övre tänderna? Måste det vara något fel på tänderna eller kan det bara vara så att bettskenan stör?

Blir överlycklig om både tandläkare eller någon som känner igen sig svarar.

Vad är det man ska ta om man har inflammation i munnen? Är det ibuprofen eller vilket ämne?

Svar på tråden Ont i tand när jag tuggar men inget fel enligt tandläkare