• Äldre 16 Feb 19:21
    8699 visningar
    2 svar
    2
    8699

    Löss

    Hur svårt är det att se löss om man använder luskam?

    Har tre barn och tycker alltid att det är lappar om löss, men har alfrig5 sett några. Vet ju att det sägs att de är bra på att gömma sig.

    Idag sa en fröken på förskolan att femåringen kanske har löss för hon har kliat sig i håret under dagen och att det går mycket löss där just nu. Men jag har suttit lääänge i kväll och kammat och kammat men det enda jag hittar är lite torr hårbotten och flagor från det. Tror ni vi är säkra eller kan man missa odjuren fast man tycker att man är noggrann?

  • Svar på tråden Löss
  • Äldre 16 Feb 20:13
    #1

    De är lätta att se - om man väl hittar dem. De är någon mm, ungefär som ett sesamfrö i storlek och bruna/mörka. Äggen och nymferna är däremot mycket svårare att se och kan vara nästan genomskinliga. 
    Vi kammar varje vecka och senaste gången vi hade löss (vi är en gosig familj och jag anser att våra 5 kalufser utgör ett kontinuerligt habitat ur lus-synvinkel) hittade jag totalt bara 3 vuxna löss. Det var förr-förra vintern.
    Att kamma är ett effektivt sätt att avlusa om man bara är noggrann och kammar så ofta att man får ut nymferna innan de är stora nog att lägga nya ägg. 

  • Äldre 16 Feb 20:16
    #2
    scanmia skrev 2018-02-16 20:13:06 följande:

    De är lätta att se - om man väl hittar dem. De är någon mm, ungefär som ett sesamfrö i storlek och bruna/mörka. Äggen och nymferna är däremot mycket svårare att se och kan vara nästan genomskinliga. 

    Vi kammar varje vecka och senaste gången vi hade löss (vi är en gosig familj och jag anser att våra 5 kalufser utgör ett kontinuerligt habitat ur lus-synvinkel) hittade jag totalt bara 3 vuxna löss. Det var förr-förra vintern.

    Att kamma är ett effektivt sätt att avlusa om man bara är noggrann och kammar så ofta att man får ut nymferna innan de är stora nog att lägga nya ägg. 


    Ok. Råd från ett proffs alltså:) Då kammar jag vidare ett par gånger i veckan då kanske?
Svar på tråden Löss