• Salesman

Blåst på tjänstepensionen?

Har på senare dagar börjat fundera på pensionen (i samband med ett lönelyft till 45k jag fått nyligen)

Kort story:

Är 32 år idag och Jobbar på ett företag utan kollektivavtal sedan hösten -14, dock står det ordagrant i mitt anställningsavtal:

företag xxx avsätter 4,5% av årslönen i pension.

Snittat 500-700k per år och det ser ut som det blir närmare 1 miljon i år.

Är säljare så stor del är provision, för en lekman så verkar det väl på pappret vara en rätt bra deal?

Jag vet inte vart pengarna är, hittar inget på collectum, min pension eller liknande.

Jag frågade en kollega på jobbet och han har också börjat fundera på detta så man börjar undra om man blir blåst?

Självklart ska jag fråga berörda på jobbet om vart pengarna finns men jag vill vara förbered på det värsta.

Frågan är: om dem glömt betala, vad händer då?

I mina ögon är det solklart, 4.5% + ränta på ca 3.5 års lön ska in till mig!

Tips idéer?

• Svar på tråden Blåst på tjänstepensionen?
  • HelaGotland
    Salesman skrev 2018-02-16 23:32:44 följande:
    Har på senare dagar börjat fundera på pensionen (i samband med ett lönelyft till 45k jag fått nyligen) Kort story: Är 32 år idag och Jobbar på ett företag utan kollektivavtal sedan hösten -14, dock står det ordagrant i mitt anställningsavtal: företag xxx avsätter 4,5% av årslönen i pension. Snittat 500-700k per år och det ser ut som det blir närmare 1 miljon i år. Är säljare så stor del är provision, för en lekman så verkar det väl på pappret vara en rätt bra deal? Jag vet inte vart pengarna är, hittar inget på collectum, min pension eller liknande. Jag frågade en kollega på jobbet och han har också börjat fundera på detta så man börjar undra om man blir blåst? Självklart ska jag fråga berörda på jobbet om vart pengarna finns men jag vill vara förbered på det värsta. Frågan är: om dem glömt betala, vad händer då? I mina ögon är det solklart, 4.5% + ränta på ca 3.5 års lön ska in till mig! Tips idéer?

Får du aldrig hem årsbesked från där pengarna finns?
  • SofieJ

Är väl inget konstigt att bara fråga ekonomiavdelningen vem som förvaltar pensionen?

• Anonym (PM)

Bra att du reagerar! Det finns arbetsgivare som ?glömmer? det där med tjänstepension.

Syns ingenting på min pension gör du rätt i att dra öronen åt dig.

Privattjänstemän med kollektivavtal i din ålder har normalt ITP1. Där har man Collectum som valcentral så att du inte ser något där är inte så konstigt.

Din arbetsgivare försöker efterlikna ITP1 då de säger att de ska sätta av 4,5%. Har man stor del rörlig lön som du har räknar man i ITP1 ett genomsnitt de senaste 3 åren som pensionsgrundande lön. Men, i ditt fall förlorar du rejält på att inte ha kollektivavtal. Inom ITP1 avsätts lönedelar över 39000kr i månaden med 30%. Tjänar du t ex 700? om året innebär det i runda slängar att du får 60000kr mindre inbetalt per år jmf med om du haft kollektivavtal.

Det finns bra arbetsgivare utan kollektivavtal, men i ditt fall snålar de med hur pensionsgrundande lön beräknas. En månad hit eller dit med lägre inbetalat spelar ingen roll, men över flera år gör det stor skillnad.

Du ska gå på din arbetsgivare så snart du kan och fråga hur tjänstepensionen betalats. Det kan vara helt ok gjort men eftersom du aldrig fått frågan hur de ska förvaltas ringer det varningsklockor.

Har de struntar i att betala in tjänstepension ska du begära det ditt anställningsavtal säger, 4.5% per år. Kompensation för förlorad avkastning blir en förhandlingsfråga. Det har varit goda börsår de senaste tre åren. Titta på hur avkastningen varit på någon bred pensionsfond som riktmärke.

• Salesman

Helagotland, jo men det har man ju skummat igenom och sen har det åkt in i brasan.

Men nu är det nog med slarv ????

• HelaGotland

Inser nu att jag inte fått några 4,5%. Jag har fått mindre än 1%...

• Salesman
    Anonym (PM) skrev 2018-02-17 07:24:04 följande:

Bra att du reagerar! Det finns arbetsgivare som ?glömmer? det där med tjänstepension.

Syns ingenting på min pension gör du rätt i att dra öronen åt dig.

Privattjänstemän med kollektivavtal i din ålder har normalt ITP1. Där har man Collectum som valcentral så att du inte ser något där är inte så konstigt.

Din arbetsgivare försöker efterlikna ITP1 då de säger att de ska sätta av 4,5%. Har man stor del rörlig lön som du har räknar man i ITP1 ett genomsnitt de senaste 3 åren som pensionsgrundande lön. Men, i ditt fall förlorar du rejält på att inte ha kollektivavtal. Inom ITP1 avsätts lönedelar över 39000kr i månaden med 30%. Tjänar du t ex 700? om året innebär det i runda slängar att du får 60000kr mindre inbetalt per år jmf med om du haft kollektivavtal.

Det finns bra arbetsgivare utan kollektivavtal, men i ditt fall snålar de med hur pensionsgrundande lön beräknas. En månad hit eller dit med lägre inbetalat spelar ingen roll, men över flera år gör det stor skillnad.

Du ska gå på din arbetsgivare så snart du kan och fråga hur tjänstepensionen betalats. Det kan vara helt ok gjort men eftersom du aldrig fått frågan hur de ska förvaltas ringer det varningsklockor.

Har de struntar i att betala in tjänstepension ska du begära det ditt anställningsavtal säger, 4.5% per år. Kompensation för förlorad avkastning blir en förhandlingsfråga. Det har varit goda börsår de senaste tre åren. Titta på hur avkastningen varit på någon bred pensionsfond som riktmärke.

Grymt svar, precis det jag var ute efter!
  • PH76
    Salesman skrev 2018-02-16 23:32:44 följande:

Har på senare dagar börjat fundera på pensionen (i samband med ett lönelyft till 45k jag fått nyligen)

Kort story:

Är 32 år idag och Jobbar på ett företag utan kollektivavtal sedan hösten -14, dock står det ordagrant i mitt anställningsavtal:

företag xxx avsätter 4,5% av årslönen i pension.

Snittat 500-700k per år och det ser ut som det blir närmare 1 miljon i år.

Är säljare så stor del är provision, för en lekman så verkar det väl på pappret vara en rätt bra deal?

Jag vet inte vart pengarna är, hittar inget på collectum, min pension eller liknande.

Jag frågade en kollega på jobbet och han har också börjat fundera på detta så man börjar undra om man blir blåst?

Självklart ska jag fråga berörda på jobbet om vart pengarna finns men jag vill vara förbered på det värsta.

Frågan är: om dem glömt betala, vad händer då?

I mina ögon är det solklart, 4.5% + ränta på ca 3.5 års lön ska in till mig!

Tips idéer?

Det där har hänt mig på en tidigare arbetsplats (under 10 månader). Du får en klumpsumma inbetald som täcker den perioden (tror det var runt 180,000 för mig) men inte få någon % ökning oavsett hur börsen gått. Jag hade långa diskussioner om detta och involverad också facket.

Hoppas dock på bättre utkomst för dig.
  • Salesman
    HelaGotland skrev 2018-02-17 08:46:02 följande:

HelaGotland skrev 2018-02-17 08:46:02 följande:

Aj fan...

Men jag har nog fått 0%

Det är så jävla tråkigt med sånt ?slarv?

Många på mitt jobb är i 20-års åldern och jag vet att ledningen nyttjar deras okunnighet på fler plan.

Exempelvis frågade en kollega vår vd vad hon hade för pension genom jobbet, -vi har allmänn pension hade han sagt. Vilket gjorde mig mer förbannad om han tror att han kan sätta mig i samma ?fack?
  • Salesman
    SofieJ skrev 2018-02-17 01:55:48 följande:

Är väl inget konstigt att bara fråga ekonomiavdelningen vem som förvaltar pensionen?

Absolut, ska göra det på måndag.

Vill bara få lite kött på benen och lyssna om fler varit i sanna sits.
  • SofieJ
    Salesman skrev 2018-02-17 09:08:59 följande:

Absolut, ska göra det på måndag.

Vill bara få lite kött på benen och lyssna om fler varit i sanna sits.

Självklart! Hoppas att din oro visar sig vara obefogad.
Svar på tråden Blåst på tjänstepensionen?