• Guppi1234

    IVF, hormoner och vad ska man kolla efter misslyckat försök?

    Jag har gjort IVF och igår fick gjorde jag ett negativt test. Innan jag började behandlingen så visade det sig att jag hade högt prolaktinvärde. Det sänktes inom en månad med hjälp av Pravidel. 

    Nu när jag står inför att eventellt göra nya försök så vill jag ta nya blodprov hos enokrinologen som jag går hos för att se till att det inte är mina hormoner som ställer till det igen. 

    Någon som har varit i samma situation? Jag är 41. 

    Vilka blodprov tog ni? 



    Andra saker som man ska tänka på efter en misslyckad IVF? 

    De testerna som jag tar regelbundet är: 
    prolaktin, TSH, T4

    Tidigare har jag också tagit LH, Östradiol, FSH, testosterin, ACTH, GRF, kortisol. 

    Mitt kortisol ligger alltid ganska lågt, nära gränsen för för lågt. 

    (Under min behandling med Gonal-f så fick jag 8 blåsor, 7 innehöll ägg, sen blev det 6 ägg som var bra och tre blev befruktade, inga i frysen.) 

  • Svar på tråden IVF, hormoner och vad ska man kolla efter misslyckat försök?
  • Solen2

    Låter som ditt utfall från ivf behandlingen var helt normalt. Beklagar ditt minus. Har själv 3st sådana minus i bagaget.

    Var det vanlig befruktning eller icsi? Icsi kan ju hjälpa om det är så att dina ägg tex har hårt skal eller spermierna har svårt att komma igenom.

    Vi provade icsi på hälften vid försök 3 och vid försök 4 gjordes icsi på alla. Med mycket bättre resultat båda gångerna. Äggen hade delat sig mycket bättre. Och vi hade turen på 3e behandlingen att få ett till frysen. Och på 4e behandlingen fick vi äntligen vårt första plus.

    De hittar inga fel på varken mig eller min sambo så vi är oförklarligt barnlösa. Det finns mycket som man inte kan/vill testa i Sverige och som kan vara orsaker. Jag är 36 år.

    Det som vi har gjort mellan behandlingarna är att vi vilat en cykel och försökt leva precis som vanligt för att samla energi. Det tar ju en hel del energi av en att gå igenom en behandling. Och både kroppen och psyket tar stryk.

  • My102

    Får man fråga vilket värde ditt prolaktinvärde va?

    Varför tar du regelbundna TSH prover?

    Äter själv levaxin och tyckte mitt prolaktin värde var högt, vet inte om det har nåt samband

  • Guppi1234
    Solen2 skrev 2018-02-17 22:00:35 följande:

    Låter som ditt utfall från ivf behandlingen var helt normalt. Beklagar ditt minus. Har själv 3st sådana minus i bagaget.

    Var det vanlig befruktning eller icsi? Icsi kan ju hjälpa om det är så att dina ägg tex har hårt skal eller spermierna har svårt att komma igenom.

    Vi provade icsi på hälften vid försök 3 och vid försök 4 gjordes icsi på alla. Med mycket bättre resultat båda gångerna. Äggen hade delat sig mycket bättre. Och vi hade turen på 3e behandlingen att få ett till frysen. Och på 4e behandlingen fick vi äntligen vårt första plus.

    De hittar inga fel på varken mig eller min sambo så vi är oförklarligt barnlösa. Det finns mycket som man inte kan/vill testa i Sverige och som kan vara orsaker. Jag är 36 år.

    Det som vi har gjort mellan behandlingarna är att vi vilat en cykel och försökt leva precis som vanligt för att samla energi. Det tar ju en hel del energi av en att gå igenom en behandling. Och både kroppen och psyket tar stryk.


    Hejsan, tack för kommentaren. 

    Vi fick tre bra embryon och satte in två som var helt perfekta enligt embryologen, men de fäste inte, så jag tror inte att icsi är det som kommer att hjälpa, min partner har bra spermier. 


    Jag ska sätta mig ner med min kalender och tänka efter hur jag ser på behandlignscykeln och när vi ska göra nästa och hur vi ska gå till väga. 

    Funderar på att söka oss utomlands. Men ska göra allt jag kan för att förbättra hälsan oxå!

  • Guppi1234
    My102 skrev 2018-02-17 23:04:10 följande:

    Får man fråga vilket värde ditt prolaktinvärde va?

    Varför tar du regelbundna TSH prover?

    Äter själv levaxin och tyckte mitt prolaktin värde var högt, vet inte om det har nåt sambanHej, d


    Hej, jag har haft mellan 1000-1500 i prolaktinvärde - i det testet så var det normala spannet mellan 90-490 ungefär. Nu ligger jag på 250. 

    I mitt fall så har endokrinologen begärt att jag tar tester cirka var 6:e vecka för att se hur allt förändrar sig. Jag har prolaktinom, en liten, icke cancer-tumör på hypofyen. Hypofysen reglerar TSH och det påverkar sköldkörteln som i sin tur tillverkar viktiga hormoner som behövs för att fostret ska utvecklas. 
  • Inalina
    Guppi1234 skrev 2018-02-18 12:28:01 följande:

    Hejsan, tack för kommentaren. 

    Vi fick tre bra embryon och satte in två som var helt perfekta enligt embryologen, men de fäste inte, så jag tror inte att icsi är det som kommer att hjälpa, min partner har bra spermier. 


    Jag ska sätta mig ner med min kalender och tänka efter hur jag ser på behandlignscykeln och när vi ska göra nästa och hur vi ska gå till väga. 

    Funderar på att söka oss utomlands. Men ska göra allt jag kan för att förbättra hälsan oxå!


    Hej Guppi, har du läst om något som heter Embryo Glue som ska få embryot att fästa bättre? De använder det vid många utländska kliniker men vet ej om det är särskilt allmänt känt i Sverige?Jag gjorde precis IVF i Tjeckien och fick välja Embryo Glue vilket jag gjorde, men vet ej om det blev något då jag har testdag om en vecka.

    Det är ju jättesvårt att veta varför embryot inte stannar men efter allt jag har läst verkar det ju vara att det antingen slutar dela sig eller att kroppen stöter bort embryot när det ska fästa. Något som heter Assisted hatching verkar också fungera för många, men då tror jag man måste sätta tillbaka en blastocyst. Ja vet inte om du blev klokare av detta ;) önskar dig lycka till Glad
Svar på tråden IVF, hormoner och vad ska man kolla efter misslyckat försök?