• em93

    Extra tid på förskolan vid jobb under föräldraledighet?

    Hej!
     
    Jag är föräldraledig med vårt ena barn på 5 månader. Dottern går på Fsk 15 timmar i veckan tisdag-torsdag. Jag lyfter föräldrapenning ca 3-4 dagar i veckan.
     
     Jag ska börja jobba 12,5 % dvs 5 timmar i veckan. (kommer jobba dessa 5 timmar under en och samma dag) och sonen kommer då vara hos en anhörig till oss . Får dottern då vara på förskolan dessa 5 timmar extra utöver sina 15 timmar? 
     
    Den dagen jag jobbar får jag ju ut lön för och resterande dagar lyfter jag föräldrapenning.
    Mån:Jobbar 5 timmar, sonen är hos en anhörig
    Tis: Dottern på fsk, jag föräldraledig och lyfter föräldrapenning
    Ons: Dottern på fsk, jag föräldraledig och lyfter föräldrapenning
    Tors: 
    Dottern på fsk, jag föräldraledig och lyfter föräldrapenning
    Fre: Föräldraledig med båda barnen

    Någon som varit i liknande situation?
  • Svar på tråden Extra tid på förskolan vid jobb under föräldraledighet?
  • AnkiC

    Nej det får hon inte. Man får om man har minskat behov fylla upp tiden till max 15 timmar. Det är det man minst har rätt till.

  • Tilja

    Prata med din förskola, men hos oss hade hon fått vara på förskolan de timmarna som du jobbar utöver de 5 timmar om dagen (ja, min kommun är generös) som hon är där när du är föräldraledig. T.ex. om tiden för ett barn till en föräldraledig är 9-14 men du pga jobb har behov av att lämna redan kl 8 så skulle hon få vara på förskolan kl 8-14 den/de dagarna du har dessa jobbtider. Däremot ingen extra tid när du är föräldraledig.

  • Simben

    Hos oss hade barnet inte fått vara på förskolan på det viset. Antingen har man en plats pga jobb eller har man en föräldrarledigplats. Man kan inte ha två olika platser. Är barnet över tre har man rätt att fylla ut till 15 timmar under tre har man bara rätt till behovet man har pga arbete. Sen kanske personalen ändå vill att barnet kommer 15 timmar om man känner att barnet behöver det. Men man får inte lämna 15 timmar plus jobbehovet hos oss.

  • em93

    Okej det verkar ju vara väldigt olika från kommun till kommun då.

    Men en annan fråga då, sen när jag börjar jobba mer, hade tänkt jobba 50 % o va föräldraledig 50% hur funkar det då? Får barnen vara på fsk 20 timmar då eller när försvinner de här 15 timmar? Blir snurrig av alla regler ????

  • novemberdew

    Jag jobbar på en förskola och där har vi föräldrar som pluggar o är föräldralediga vissa dagar. Och de får ha barnen på förskolan extra dagar / timmat så att de hinner plugga/gå till skolan. Men de veckor de inte har skola eller plugg så går barnen 15t/v.

  • AnkiC
    em93 skrev 2018-02-18 15:47:57 följande:

    Okej det verkar ju vara väldigt olika från kommun till kommun då.

    Men en annan fråga då, sen när jag börjar jobba mer, hade tänkt jobba 50 % o va föräldraledig 50% hur funkar det då? Får barnen vara på fsk 20 timmar då eller när försvinner de här 15 timmar? Blir snurrig av alla regler ????


    Då har du rätt till de timmar som behövs för ditt arbete. Du lämnar in tider efter dina arbetstider+restid. Inget mer än så om det inte underskrider 15 timmar som du har rätt till.

    Det bästa är att maila förskolechefen och fråga eftersom vissa kommuner eller förskolor kan vara met generösa än så om de vill.
Svar på tråden Extra tid på förskolan vid jobb under föräldraledighet?