• Anonym (Tack)

Bolån och amortering? Vad gäller här?

Har en bostad idag värderad till 3.1 miljoner kronor. Har lån på 1.2 miljoner cirka och resten kontant, vi vill byta upp oss till större bostad och har hittat en som skulle kosta strax under vår värdering så med andra ord plus minus noll.

Amorterar inget för tillfället och undrar om jag nu byter bostad men har samma lånebelopp anses det som ett nytt bolån då eller vad gäller?

Måste jag amortera direkt?

• Svar på tråden Bolån och amortering? Vad gäller här?
  • Anonym (hedl)
    Anonym (Tack) skrev 2018-02-18 18:57:45 följande:

Har en bostad idag värderad till 3.1 miljoner kronor. Har lån på 1.2 miljoner cirka och resten kontant, vi vill byta upp oss till större bostad och har hittat en som skulle kosta strax under vår värdering så med andra ord plus minus noll.

Amorterar inget för tillfället och undrar om jag nu byter bostad men har samma lånebelopp anses det som ett nytt bolån då eller vad gäller?

Det anses som ett nytt lån då lånet är knutet till bostaden. Gällande amortering borde det bli amorteringsfritt om du inte lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst, just eftersom du verkar äga så pass mycket av bostaden.
  • Anonym (An)
    Anonym (Tack) skrev 2018-02-18 18:57:45 följande:

Det kommer att räknas som ett nytt lån. Så länge lånebeloppet är under 50 % kommer du inte ha något amorteringskrav. Köper du efter att de nya amorteringsreglerna går igenom får man dock amortera om lånebeloppet är mer än 4,5 gånger ens årsinkomst (är man två räknar man ihop inkomsterna).

Glöm dock inte att du kommer behöva skatta på vinsten. Det går att skjuta upp skatten, men detta är mot en avgift. Idag lönar det sig oftast att låna lite mer och betala av direkt. Skatten är 22 % av vinsten.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (An) skrev 2018-02-18 19:05:44 följande:

Det kommer att räknas som ett nytt lån. Så länge lånebeloppet är under 50 % kommer du inte ha något amorteringskrav. Köper du efter att de nya amorteringsreglerna går igenom får man dock amortera om lånebeloppet är mer än 4,5 gånger ens årsinkomst (är man två räknar man ihop inkomsterna).

Glöm dock inte att du kommer behöva skatta på vinsten. Det går att skjuta upp skatten, men detta är mot en avgift. Idag lönar det sig oftast att låna lite mer och betala av direkt. Skatten är 22 % av vinsten.

Okej, när införs det?

Har ingen årsinkomst utan är student 2 år till, är det lönlöst då?
  • Anonym (hedl)
    Anonym (Tack) skrev 2018-02-18 21:42:11 följande:

Okej, när införs det?

Ja du får nog inget bolån då. Det bygger ju på inkomst.
  • Anonym (hedl)
    Anonym (Tack) skrev 2018-02-18 21:42:11 följande:

Okej, när införs det?

1 mars 2018.
  • Anonym (Tack)
    Anonym (hedl) skrev 2018-02-18 21:49:10 följande:

Ja du får nog inget bolån då. Det bygger ju på inkomst.

Fick läsa att jag kan göra mitt gamla lån till nytt innan 1 mars så det löser sig. Gör ett nytt lånelöfte innan 1 mars så blir det bra. Har god kontakt med bank och har borgenär nu under tiden ja studerar :)
  • Anonym (Borgensman)

Borgenär är den personen som du har en skuld till. En borgensman går i borgen för dig, dvs som garant för ditt lån.

Du måste ha köpeavtalet på nya lägenheten påskrivet innan den 1a mars för att inte omfattas av kravet, men behöver inte ha tillträtt.

Lånelöfte är inte bindande ovh kreditprövning kommer göras när du ville teckna låneavtal.

• Anonym (Tack)
    Anonym (Borgensman) skrev 2018-02-18 22:56:24 följande:

Borgenär är den personen som du har en skuld till. En borgensman går i borgen för dig, dvs som garant för ditt lån.

Du måste ha köpeavtalet på nya lägenheten påskrivet innan den 1a mars för att inte omfattas av kravet, men behöver inte ha tillträtt.

Lånelöfte är inte bindande ovh kreditprövning kommer göras när du ville teckna låneavtal.

Kan man inte slaffa ett lånelöfte innan 1 mars och köpa kostade efter mars med det lånelöftet man fått av bank innan första mars?
  • Anonym (Borgensman)
    Anonym (Tack) skrev 2018-02-18 23:18:27 följande:

Kan man inte slaffa ett lånelöfte innan 1 mars och köpa kostade efter mars med det lånelöftet man fått av bank innan första mars?

Nej, man går efter köpdatum och ett låneavtal som skrivs på efter 1a mars omfattas av de nya amorteringsreglerna.

Hör med banken idag får du se.
  • Anonym (gwe)
    Anonym (hedl) skrev 2018-02-18 19:02:15 följande:
    Det anses som ett nytt lån då lånet är knutet till bostaden. Gällande amortering borde det bli amorteringsfritt om du inte lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst, just eftersom du verkar äga så pass mycket av bostaden.
    Och den slutsatsen drar du utan att veta vad TS tjänar, smartskalle! 
  • Anonym (Student?)

Använder du CSN nu? 
    Då är det väldigt intressant hur mycket vinst huset kommer ge dig, eftersom vinsten kommer räknas som inkomst och du riskerar att bli av med CSN under en period. 

Det är knepigt att sälja/köpa bostad som student, dels eftersom inte alla banker räknar CSN som inkomst och dels det jag beskrev ovan. 

Tänk även på att även om du får ex. 3.1 för befintlig bostad och planerar köpa bostad för samma summa, så behöver du betala skatt på eventuell vinst, mäklare kostar och det använder de flesta sig av och på nya bostaden behöver du betala lagfart och eventuellt utökat pantbrev. Så du behöver med andra ord ha endel sparat kapital, givet att du vill ligga kvar på samma lån-summa. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (gwe) skrev 2018-02-19 08:30:04 följande:

Och den slutsatsen drar du utan att veta vad TS tjänar, smartskalle! 

Hen skrev ju att det blir amorteringsfritt OM ts inte belånar 4,5 gånger sin inkomst.

Nu gör ju ts det, eftersom ts står utan inkomst.
  • Anonym (gwe)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-02-19 13:44:14 följande:
    Hen skrev ju att det blir amorteringsfritt OM ts inte belånar 4,5 gånger sin inkomst.

Nu gör ju ts det, eftersom ts står utan inkomst.
    Ännu en som tänkte till! Exakt var står det i TS trådstart hur mycket denne tjänar? Då hedl svarade på något som ingen info fanns!
  • Anonym (hedl)
    Anonym (gwe) skrev 2018-02-20 08:43:10 följande:

Ännu en som tänkte till! Exakt var står det i TS trådstart hur mycket denne tjänar? Då hedl svarade på något som ingen info fanns!

Just därför jag skrev OM.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (gwe) skrev 2018-02-20 08:43:10 följande:

Oj. Förstod du verkligen inte vad jag skrev?
  • Anonym (hedl)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-02-20 21:15:29 följande:

Oj. Förstod du verkligen inte vad jag skrev?

Usch.
Svar på tråden Bolån och amortering? Vad gäller här?