• Mackan87

    Normalt med dessa sammandragningar i v 36??

    Är i v 35+4 och haft sammandragningar sedan ett par månader tillbaka ungefär. I början var jag osäker på om det var sammandragningar eller ej men har nu förstått att det var det och de gjorde ont så fick dra ner lite på tempot. Nu, sedan ca 3 v tillbaka, har sammandragningarna ökat i antal. Denna helg har varit värst hittills och jag vet inte om det är normalt eller om man bör kontakta förlossning eller bm för råd. Jag har inte klockat dem men när de väl har satt igång så kan de komma och gå med bara några min mellanrum om jag är i rörelse (alltid värst). Sitter eller ligger jag ner så lugnar de ner sig men stannar inte upp helt. Har även haft mer känningar i ryggen, som mensvärk, och nedre delen av magen.

    Är detta normalt? Är ju ändå i v 36 så kanske "inte är någon ide" att ringa bm eller förlossningen med tanke på att bebisen väl klarar sig nu om den skulle födas?

    Har tagit det rätt lugnt i helgen men verkar inte hjälpa. Helt klart blir det värre om jag är i mycket rörelse eller stressar. Bör jag se till att ta det ännu lugnare för att undvika att barnet mår dåligt/kommer för tidigt/annat eller är allt helt enkelt bara i sin ordning? Jobbar 100% på kontor fram till v 38. Tycker det är så svårt att få klara direktiv och är första barnet så jag vet inte vad som är normalt och vad som inte är det!

  • Svar på tråden Normalt med dessa sammandragningar i v 36??
  • Anonym (C)

    Antar att du sökt för detta då har haft sammandragningar i två månader? Var tappen opåverkad så är det ingen fara. Och som du säger, man gör inget för att stoppa förlossning i v 35+ även om det är önskvärt att gå till fullgången graviditet v 37+0.

    Lyssna på kroppen. Det kanske inte är så bra att jobba fram till v 38?

    Alvedon, värme och vila är rådet du kommer få på förlossningen.

  • Mackan87
    Anonym (C) skrev 2018-02-18 23:02:50 följande:

    Antar att du sökt för detta då har haft sammandragningar i två månader? Var tappen opåverkad så är det ingen fara. Och som du säger, man gör inget för att stoppa förlossning i v 35+ även om det är önskvärt att gå till fullgången graviditet v 37+0.

    Lyssna på kroppen. Det kanske inte är så bra att jobba fram till v 38?

    Alvedon, värme och vila är rådet du kommer få på förlossningen.


    Tack för lugnande svar!

    De har inte kollat tappen nån gång eftersom det gav sig när jag vilade ordentligt. Det är först de senaste veckorna som det återigen blivit påtagligt och nu är ordentliga sammandragningar. Jag sover iaf bra på nätterna (kan ha att göra med min kroniska trötthet som läkarna kallar det =kan somna nästan vart och när som helst) men när jag vaknar och rör mig i sängen el går upp för att kissa käbner jag återigen av lite sammandragningar.

    En annan anledning till att jag nojar är för att jag går på fragminsprutor pga propprisk och man har sagt till mig att jag ska kontakta förlossningen så fort vattnet går eller värkarna startar och får förmodligen åka in direkt. Och det är just så jäkla svårt att veta när det blivit värkar av det hela?? Eller så missuppfattade jag bm när jag frågade och hon sa attdet är så svårt att säga eftersom vissa inte alls känner smärtan förrän krystvärkarna kommer.
Svar på tråden Normalt med dessa sammandragningar i v 36??