• Calmkvist

2 1/2 åring sjuk konstant!

Hej!

Min son på 2 och 1/2 år är konstant sjuk!

Han började på förskolan när han var 1 år och 2 månader gammal och han har än så länge inte fått vara frisk en hel månad förutom under sommar semestern. Sen december så har han haft magsjuka 2 gånger, 2 öron inflammationer samt förlkyldningar med feber och i kväll så visade tempen 39 grader igen. Vi har dessutom sprungit och tagit prover var och varannan månad för att han har legat på gränsen till blodbrist och haft järnbrist.

Frågan är, är detta normalt?! Är det normalt att man är sjuk så pass mycket när man gått på förskolan i 1 och 1/2 år? Någon med samma problem?

• Svar på tråden 2 1/2 åring sjuk konstant!
  • Anonym (Jk)

Det börjar bli allt vanligare med en massa socker (tänk på all dold socker i maten också) och en hel del fabrikat mat. Det leder till dåligt immun försvar= ofta sjuk. Tänk på vad ni ger era barn!

• Tow2Mater

På gränsen till blodbrist och järnbrist är ju definitivt inte normalt. Låter ju dessutom som han har dåligt immunförsvar.
    Vad säger BVC? Vad äter/dricker han?

• Calmkvist
    Anonym (Jk) skrev 2018-02-19 00:09:26 följande:

Det börjar bli allt vanligare med en massa socker (tänk på all dold socker i maten också) och en hel del fabrikat mat. Det leder till dåligt immun försvar= ofta sjuk. Tänk på vad ni ger era barn!

Visst får han säkert i sig socker men han har alltid varit jätte duktig på att äta och han äter otrolig varierad mat, sällan ?snabb mat? och mycket frukt och grönt. Dessutom siktar vi ofta in oss på mat som innehåller mycket järn pga järnbristen.
  • Calmkvist
    Tow2Mater skrev 2018-02-19 01:12:14 följande:

På gränsen till blodbrist och järnbrist är ju definitivt inte normalt. Låter ju dessutom som han har dåligt immunförsvar.

Vad säger BVC? Vad äter/dricker han?

Äter och dricker väldigt bra. Bvc säger att allt är normalt och att om man har otur så kan barn åka på en ny sjukperiod hela tiden. Hans värden är inget dem direkt oroar sig över eller gör något åt. Har krävt att dem ska utreda dem dåliga värdena och dem har tagit några enstaka prover men inte hittat något.
  • Anonym (Fskl)

Ja det är normalt med i snitt en infektion i månaden under första året på förskolan. De bygger upp immunförsvaret effektivt kan man säga. Det kan se lite olika ut beroende på hur sjuk man varit innan. Har ditt barn varit ganska friskt innan så kommer allt när man börjar förskolan. Det blir bättre ju äldre han blir. Dock kan man ju tänka på handtvätt och hygien och att stanna hemma länge efter infektionerna. Går man till baka för tidigt är man extra mottaglig för nya infektioner. Det är en jobbig tid men tänk på att det är övergående.

• Anonym (S)

Känner med dig. Min son är 2 år och har inte varit frisk en hel månad sedan han var typ 4 månader. Förkylningsastman gör dessutom att han hostar tills han spyr i två veckor efter att alla andra symptomen är borta... Han går 15 timmar/vecka sedan han var 1,5 år. Han har väl snittat en 20 timmar/MÅNAD sedan dess...

• Tow2Mater
    Calmkvist skrev 2018-02-19 06:52:41 följande:
    Visst får han säkert i sig socker men han har alltid varit jätte duktig på att äta och han äter otrolig varierad mat, sällan ?snabb mat? och mycket frukt och grönt. Dessutom siktar vi ofta in oss på mat som innehåller mycket järn pga järnbristen.
    Jag antar ni även regelbundet äter rött kött, det innehåller ju mycket järn.
  • Kasperina

Båda mina har varit såna under vinterhalvåret när de var mindre. Äldsta upphörde vara sjuk hela tiden när han började skolan, yngsta när hon fyllde tre.
    Nu är de 9 och 5 och äldsta är sjuk oftare än yngsta. Jag tror att han haft 10 sjukdagar den här vintern, medan yngsta haft 2. Hittills
    Det är långt till mars...

• Kattflickan

Min son är 2,5 år och också sjuk hela tiden. Sen efter nyår har han varit sjuk tre gånger varav två gånger med hög feber. Jag tror tyvärr det är normalt. Han började förskolan vid 2 års ålder. Storasyster har varit lite friskare men faktum är att hon varit mer sjuk nu än första året på förskolan.

Svar på tråden 2 1/2 åring sjuk konstant!