• Anonym (XSU)

    Ni som haft "rebounds" - hur lång tid innan känslor kom ikapp?

    Upplever att mitt ex sedan 3 år blivit kontaktsökande gentemot mig. Hen har mer eller mindre varit det under hela tiden och vi är goda vänner, men hen tar ofta upp gamla gemensamma minnen/skämt och ringer alltid när hens partner inte är med - beter sig rätt annorlunda när hen är med.

    Likadant med ett annat ex sedan 6 mån, hen kastade sig in i en ny relation 10 dagar efter att vi gjort slut men har också försökt ta kontakt trots ny partner som hen "älskar så mycket" i sin bio i sociala medier.

    Gemensam nämnare är att ingen av dem ville göra slut och upplever att de kvävt sina känslor med rebounds och söker nu kontakt för ett avslut, bearbetning - ni som gjort detta, hur kändes det och hur gick det?

  • Svar på tråden Ni som haft "rebounds" - hur lång tid innan känslor kom ikapp?
  • Anonym (Weeeell)

    Jag har ingen erfarenhet av detta och vet bara en som har men hon har ganska stora problem med relationer och relationen till exet var grymt destruktiv.

    För hennes del så har hon varit ambivalent hela det nya förhållandet, precis som att hon är ambivalent till exet.

    Hon är ambivalent helt enkelt som person ;)

    Jag har själv aldrig haft ett rebound även om jag blivit kär i och ihop med andra i anslutning till nyss avslutad relation.

    Det har alltid varit på riktigt, känslorna för den nya har ju inte med exet att göra. Har däremot ibland kunnat återfå en glimt av dom gamla känslorna för några ex och småflirtat lite med dom utan att vara seriös men det har inte betytt att jag inte älskat den nya och mycket mer. Ett ex är ju mer som lite trygg bekräftelse jämfört med att flirta med nån annan. Det är enkelt att uppmuntra ex lite för att få bekräftelse, speciellt dom man vet som reagerar på det som du gör.

  • Anonym (Ja)

    Hm. Alltså jag vill instämma med föregående signatur. Jag har flera gånger blivit ihop med någon rätt kort efter en annan relation tagit slut men ingen av dom har varit rebounds, det har varit underbara och unika relationer. Att man inte alltid hunnit glömma exet totalt har inte spelat roll, det har inte hindrat mina känslor för dom nya att ta över och explodera. Sen har det bara växt för den nya och krympt för den gamla så exet har aldrig ?kommit ikapp? utan successivt sluta spela roll.

    Tror du får fråga dom här exen, tycker dock att det låter mest som önsketänkande från din sida, jag hade inte läst in något i det.

  • smulpaj01

    Ja alla mina ex har kastat sig in i nya relationer med rebounds, de har alltid ångrat sig och sökt kontakt.
    Vid 2 tillfällen (2 olika ex) har jag gett dem en ny chans, ena höll 1 år den andra i nästan 3 år men det misstaget kommer jag inte göra om ifall det skulle ta slut med min nuvarande.

  • Anonym (Ja)
    smulpaj01 skrev 2018-02-20 15:56:44 följande:

    Ja alla mina ex har kastat sig in i nya relationer med rebounds, de har alltid ångrat sig och sökt kontakt.

    Vid 2 tillfällen (2 olika ex) har jag gett dem en ny chans, ena höll 1 år den andra i nästan 3 år men det misstaget kommer jag inte göra om ifall det skulle ta slut med min nuvarande.


    Då var ju du också rebound i din tur, låter som att dom var kassa på relationer och inte kunde gå in i dom i allmänhet.
  • smulpaj01
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-20 16:07:39 följande:
    Då var ju du också rebound i din tur, låter som att dom var kassa på relationer och inte kunde gå in i dom i allmänhet.
    Nej jag var den rätte för dem men dem var inte det för mig. Båda har sagt att den nya var tillfälligt för att komma över mig och det var vad dem försökte.
  • Anonym (Ja)
    smulpaj01 skrev 2018-02-20 16:10:44 följande:

    Nej jag var den rätte för dem men dem var inte det för mig. Båda har sagt att den nya var tillfälligt för att komma över mig och det var vad dem försökte.


    Ok... ja, då var det väl så ;)
  • Anonym (XSU)
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-20 15:40:29 följande:

    Hm. Alltså jag vill instämma med föregående signatur. Jag har flera gånger blivit ihop med någon rätt kort efter en annan relation tagit slut men ingen av dom har varit rebounds, det har varit underbara och unika relationer. Att man inte alltid hunnit glömma exet totalt har inte spelat roll, det har inte hindrat mina känslor för dom nya att ta över och explodera. Sen har det bara växt för den nya och krympt för den gamla så exet har aldrig ?kommit ikapp? utan successivt sluta spela roll.

    Tror du får fråga dom här exen, tycker dock att det låter mest som önsketänkande från din sida, jag hade inte läst in något i det.


    Gött att det kan vara så tycker jag, förväntade mig inga direkta svar från de som gjort det eftersom jag gissar att det hör till problematiken, en slags förnekelse av sina känslor när man aktivt tar ett rebound.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (XSU) skrev 2018-02-20 23:09:20 följande:

    Gött att det kan vara så tycker jag, förväntade mig inga direkta svar från de som gjort det eftersom jag gissar att det hör till problematiken, en slags förnekelse av sina känslor när man aktivt tar ett rebound.


    Men alltså är det så då? Eller är det något man intalar sig som ex för att hantera hur den som älskat en och man trott man varit allt för kan vara attraherad av och trivas med andra?

    Man kan ju bli kär på olika sätt i flera olika människor, dom flesta blir förälskade i andra även när dom är upptagna men väljer att inte agera på det. Tror du inte att både du och dina ex såg andra och blev lite betuttade i andra redan när ni var ihop?

    Känner man sig obekräftad i sin relation är det också lättare att söka bekräftelse hos andra. Ett ex som är öppen för det känns nog lite extra tryggt att göra det med, som en boost. Dom kanske tolkar det som att DU inte kommit över DOM ;D
  • Anonym (Weeeell)
    Anonym (Ja) skrev 2018-02-21 03:48:59 följande:

    Men alltså är det så då? Eller är det något man intalar sig som ex för att hantera hur den som älskat en och man trott man varit allt för kan vara attraherad av och trivas med andra?

    Man kan ju bli kär på olika sätt i flera olika människor, dom flesta blir förälskade i andra även när dom är upptagna men väljer att inte agera på det. Tror du inte att både du och dina ex såg andra och blev lite betuttade i andra redan när ni var ihop?

    Känner man sig obekräftad i sin relation är det också lättare att söka bekräftelse hos andra. Ett ex som är öppen för det känns nog lite extra tryggt att göra det med, som en boost. Dom kanske tolkar det som att DU inte kommit över DOM ;D


    Helt säkert handlar det mycket om en tolkning hos exet eftersom det smeker egot...
Svar på tråden Ni som haft "rebounds" - hur lång tid innan känslor kom ikapp?