• MrsAJ88

    IVF, färre ägg vid äggplock

    Hej!

    Vi gör IVF/ICSI pga manlig faktor. Har en dotter född -16 som blev till på 3:e behandlingen (5:e återföringen) Fick då följande resultat:

    1. IVF 1: 11 ägg, 5 mogna, 3 befruktade, 1 ET (dag 2), 2 till frysen (2-dagars) = negativt ET + negativa FET.

    2. IVF 2: 10 ägg, 5 mogna, 2 befruktade, 1 ET (dag 2) det andra var för dåligt att frysa. = negativt ET.

    3. IVF 3: bytte från gonalF till menopur med förhoppning om bättre äggmognad. 9 ägg, 7 mogna, 6 befruktade, 1 ET (2-dagars), 2 blastocyster till frysen. = ET gav oss vår underbara dotter.

    Nu längtar vi så efter syskon, har gjort 2 FET under hösten med de blastocyster som fanns kvar, vilket gav ett tidigt missfall v 7 och en kemisk graviditet. Vi har nu påbörjat ny IVF och gjorde idag äggplock. Fick endast ut 5 ägg och är väldigt besviken, förstår att det är kvalitet och inte kvantitet som är viktigt men det hade kännas skönt med mer "marginal". Rädd att inte få några befruktade/fina.

    När jag googlar hittar jag bara en massa gamla trådar. Någon här nu som vill dela med sig av sin IVF-historia och hur det gått? Känns så jobbigt att vara tillbaka i IVF-svängen igen... :/

  • Svar på tråden IVF, färre ägg vid äggplock
  • Anonym (Majas)

    Hej!

    Vi har gjort totalt fyra ivf behandlingar. Alla med icsi pga dålig spermakvalitet och få simmare. Första ivfen fick vi ut 11 ägg. Det blev två fina embryon där den andra ledde till vår son :)

    Sen började syskonförsöket med en behandling som gav 7 ägg. Det blev två blastocyster av dom varav den ena blev missfall och den andra inte klarade upptiningen senare.. Nästa ivf fick vi ut 6 ägg. Fyra! Av dom sex blev blastocyster! Nu har vi tre av dom kvar i frysen och hoppas såklart att det ska gå vägen med något av dom.

    Jag har bara haft Gonal f alla gånger. Trots att dosen har höjts något varje gång så har vi fått ut färre och färre ägg. Men själva utdelningen blev ju bäst nu sista gången med minst antal ägg..

    Än har vi inte nått dit vi önskar med våra syskonförsök men man kan ju faktiskt säga att i vårt fall så har ju kvalitet varit bättre än kvantitet :)

    Stort lycka till!

  • MrsAJ88
    Anonym (Majas) skrev 2018-02-19 19:59:41 följande:

    Hej!

    Vi har gjort totalt fyra ivf behandlingar. Alla med icsi pga dålig spermakvalitet och få simmare. Första ivfen fick vi ut 11 ägg. Det blev två fina embryon där den andra ledde till vår son :)

    Sen började syskonförsöket med en behandling som gav 7 ägg. Det blev två blastocyster av dom varav den ena blev missfall och den andra inte klarade upptiningen senare.. Nästa ivf fick vi ut 6 ägg. Fyra! Av dom sex blev blastocyster! Nu har vi tre av dom kvar i frysen och hoppas såklart att det ska gå vägen med något av dom.

    Jag har bara haft Gonal f alla gånger. Trots att dosen har höjts något varje gång så har vi fått ut färre och färre ägg. Men själva utdelningen blev ju bäst nu sista gången med minst antal ägg..

    Än har vi inte nått dit vi önskar med våra syskonförsök men man kan ju faktiskt säga att i vårt fall så har ju kvalitet varit bättre än kvantitet :)

    Stort lycka till!


    Tack för din berättelse! Hoppas på ett lika bra resultat som ni fick med era 6 ägg :)

    Jag fick samma dos denna gång som senaste gången dessförinnan, och inte så jättehög heller (150 E), kanske behöver jag lite högre nu för samma mängd ägg, är ändå 3 år äldre denna gång. Så nervös väntan på att höra hur många som befruktats nu... lycka till med era syskonförsök, 3 blastocyster i frysen känns ju hoppfullt!
  • Solen2

    Försök 1. Gonal-f 12 ägg, 6 befruktade. ET dag 2, inget till frysen. Negativt Gravtest.

    Försök 2. Gonal-f 13 ägg, 5 befruktade. ET dag 3, inget till frysen. Negativt Gravtest.

    Försök 3.Gonal-f 12 ägg, 6 befruktade. Icsi på hälften. ET dag 5. 1st till frysen. Negativt Gravtest. Det i frysen ligger kvar där.

    Försök 4. Menopur 11ägg, icsi på alla, 9 befruktade. ET dag 2, inget till frysen. Positivt Gravtest. Nu i v14+2.

  • MrsAJ88
    Solen2 skrev 2018-02-22 21:49:49 följande:

    Försök 1. Gonal-f 12 ägg, 6 befruktade. ET dag 2, inget till frysen. Negativt Gravtest.

    Försök 2. Gonal-f 13 ägg, 5 befruktade. ET dag 3, inget till frysen. Negativt Gravtest.

    Försök 3.Gonal-f 12 ägg, 6 befruktade. Icsi på hälften. ET dag 5. 1st till frysen. Negativt Gravtest. Det i frysen ligger kvar där.

    Försök 4. Menopur 11ägg, icsi på alla, 9 befruktade. ET dag 2, inget till frysen. Positivt Gravtest. Nu i v14+2.


    Grattis!!! Jag blev också gravid med min dotter efter byte till menopur :) Denna gång fick vi som sagt tyvärr bara 5 ägg, och endast 2 av dessa var mogna. Men båda blev iallafall befruktade och nu ruvar jag på en tvådagars från igår, och den andra försöker de odla vidare till blastocyst. Vore så skönt att få lyckas och kunna lägga allt vad IVF heter bakom sig!
  • prickblomma81

    Första försöket för oss; 3 äggblåsor på ul som hade blivit fyra vid äggplock. 3 mogna ägg i dessa varav två blev befruktade med ICSI och imorgon får jag tillbaka ett tredagars om allt går som det ska! Håller tummarna för att det är kvalité på våra få ägg...

  • missUniversum

    Första försöket: Gonal-F 17 ägg, 12 mogna, 7 befruktade, 3 blastocyster vid ET dag 5 varav 1 skulle odlas till dag 6 men inte klarade det. Gravid och 1 ägg i frysen :)

  • Anonym (Ivfresanosv)

    Hej 

    Jag har gjort fyra IVF-behandlingar med samma sprutor (Gonal-F) och dos (150 i 8 dagar):

    IVF 1: 13 ägg, 5 befruktade, 1 tillbaka (1 till frys men klarade ej upptining)

    IVF 2: 11 ägg, 4 befruktade, 1 tillbaka (inget frys)

    IVF 3: 11 ägg, 3 befruktade, 0 tillbaka. (hopplösheten här alltså..)

    IVF 4: 7 ägg (bröt ihop), 7 befruktade, 1 tillbaka (bebis) och 5 blasto i frysen. 

    Mina reflektioner: Antal ägg ut säger tydligen inget om kvalitet och resultat behöver inte sjunka med åldern (vilket jag var livrädd för och trodde utifrån mina resultat). Min läkare förklarade att man kan ha bra och dåliga perioder i sin kropp (samma läkare som peppade oss att fortsätta med ett betalat försök nummer 4 när jag inte orkade mer).  

  • missUniversum
    Anonym (Ivfresanosv) skrev 2018-02-28 14:17:39 följande:

    Hej 

    Jag har gjort fyra IVF-behandlingar med samma sprutor (Gonal-F) och dos (150 i 8 dagar):

    IVF 1: 13 ägg, 5 befruktade, 1 tillbaka (1 till frys men klarade ej upptining)

    IVF 2: 11 ägg, 4 befruktade, 1 tillbaka (inget frys)

    IVF 3: 11 ägg, 3 befruktade, 0 tillbaka. (hopplösheten här alltså..)

    IVF 4: 7 ägg (bröt ihop), 7 befruktade, 1 tillbaka (bebis) och 5 blasto i frysen. 

    Mina reflektioner: Antal ägg ut säger tydligen inget om kvalitet och resultat behöver inte sjunka med åldern (vilket jag var livrädd för och trodde utifrån mina resultat). Min läkare förklarade att man kan ha bra och dåliga perioder i sin kropp (samma läkare som peppade oss att fortsätta med ett betalat försök nummer 4 när jag inte orkade mer).  


    Vilken glädjande historia för de som kämpar ????
  • Anonym (Gammal)

    Försök 1: gonal-f 8 ägg varpå 6 st befruktades. Utveckligen var långsam så de förde in 2 st. Hann plussa innan MF.

    Försök 2: Blev avbrutet innan äggplock.

    Försök 3: gonal-f 8 ägg varpå 5 befruktades. På väg in dag 5 ringde de & avbokade pga långsam utveckling. Bara för mig att vända hem.

    Försök 4: synarell 8 ägg men endast 3 blev befruktade. 27/2 var dag 2 & jag började ruva.

    Nu håller vi tummarna att det är vår tur då jag verkligen inte vet om jag orkar gå igenom allt igen.

  • MrsAJ88

    Så roligt att så många vill dela med sig av sina erfarenheter! Känns peppande att höra att så många lyckas till sist trots motgångar!

    Uppdatering om hur det gått för oss hittills: av våra 2 mogna (båda befruktade) fick jag tillbaka ett 2-dagars. Det andra långtidsodlades och blev en blastocyst som dock stannade av och ej kunde frysas. Men som tidigare nämnts behöver man ju bara ett guldägg, och nu har vi testat positivt (v 4+2 idag)!! Väldigt tidigt och mycket kan hända, men det känns fantastiskt att det blev ett plus!

  • prickblomma81
    MrsAJ88 skrev 2018-03-07 22:12:17 följande:

    Så roligt att så många vill dela med sig av sina erfarenheter! Känns peppande att höra att så många lyckas till sist trots motgångar!

    Uppdatering om hur det gått för oss hittills: av våra 2 mogna (båda befruktade) fick jag tillbaka ett 2-dagars. Det andra långtidsodlades och blev en blastocyst som dock stannade av och ej kunde frysas. Men som tidigare nämnts behöver man ju bara ett guldägg, och nu har vi testat positivt (v 4+2 idag)!! Väldigt tidigt och mycket kan hända, men det känns fantastiskt att det blev ett plus!


    Ååå stort grattis!!! Vilken resa <3 Vi har precis också fått plus! Eg testdag på måndag så väldigt tidigt än. Men av våra tre ägg så var två befruktade, fick tillbaka ett tredagars å det andra klarade sig inte till frysen så håller det här sig så var det verkligen ett guldägg =D
  • MrsAJ88
    prickblomma81 skrev 2018-03-08 06:59:36 följande:

    Ååå stort grattis!!! Vilken resa <3 Vi har precis också fått plus! Eg testdag på måndag så väldigt tidigt än. Men av våra tre ägg så var två befruktade, fick tillbaka ett tredagars å det andra klarade sig inte till frysen så håller det här sig så var det verkligen ett guldägg =D


    Åh, grattis till dig med!! Nu får vi bara hålla tummarna för att det går vägen för oss båda. Jag tog iaf ett nytt test idag (v 4+3) eftersom jag har för mig att de sa att jag skulle ta ett test på dag 18 (efter äggplock/befruktning?) innan jag ringer dit. Och idag var det verkligen superstarkt! Så än så länge känns det hoppfullt :)
  • Viveqa

    Försök 1 februari 2018:
    Gonal f kortprotokoll. 9 äggblåsor, 9 ägg, 6 mogna, 3 befruktade, 1 ET, 0 FET,
    Gravid vecka 4+2 Hoppas, hoppas bebis stannar kvar.

  • Viveqa
    MrsAJ88 skrev 2018-03-07 22:12:17 följande:

    Så roligt att så många vill dela med sig av sina erfarenheter! Känns peppande att höra att så många lyckas till sist trots motgångar!

    Uppdatering om hur det gått för oss hittills: av våra 2 mogna (båda befruktade) fick jag tillbaka ett 2-dagars. Det andra långtidsodlades och blev en blastocyst som dock stannade av och ej kunde frysas. Men som tidigare nämnts behöver man ju bara ett guldägg, och nu har vi testat positivt (v 4+2 idag)!! Väldigt tidigt och mycket kan hända, men det känns fantastiskt att det blev ett plus!


    Grattis!
  • prickblomma81
    Viveqa skrev 2018-03-09 22:49:52 följande:

    Försök 1 februari 2018:

    Gonal f kortprotokoll. 9 äggblåsor, 9 ägg, 6 mogna, 3 befruktade, 1 ET, 0 FET,

    Gravid vecka 4+2 Hoppas, hoppas bebis stannar kvar.


    Stort grattis!!
    MrsAJ88 skrev 2018-03-08 08:43:03 följande:

    Åh, grattis till dig med!! Nu får vi bara hålla tummarna för att det går vägen för oss båda. Jag tog iaf ett nytt test idag (v 4+3) eftersom jag har för mig att de sa att jag skulle ta ett test på dag 18 (efter äggplock/befruktning?) innan jag ringer dit. Och idag var det verkligen superstarkt! Så än så länge känns det hoppfullt :)


    Jag är 4+1 idag så vi är nästan samma alla tre :) Självklart en del oro än men jag tänker glädjas så länge det varar..
  • Viveqa

    Ja, med varsitt guldägg . Får hoppas det går vägen för oss alla. Det är en bra inställning, att njuta så länge det varar, försöker anamma det . Så skönt att inte behöva göra ett nytt ivf, är lite chockad att det gick vid första försöket.

Svar på tråden IVF, färre ägg vid äggplock