• therese

Amma adoptivbarn?

Jag undrar om det är nån därute som vet om man kan amma ett adopterat barn?
    Kan man få hjälp m att sätta igång mjölkproduktion på medicinsk väg, typ tabletter e dyl?
    Är det nån som har ammat sitt adopterade barn?
    Kan mjölken rinna till "av sig själv" när man adopterar ett litet barn?

• Svar på tråden Amma adoptivbarn?
  • Meli

Det stog en artikel om det i Vi föräldrar (tror jag det var) för något/några nummer sen. Det verkar som om man kan amma adoptivbarn, och att mjölken rinner till av sig själv. Genom att man ammar barnet, så kommer mjölken. Naturen är fantastisk!
    kram

• Upptagen

Jag har hört om en adoptivmamma som började pumpa innan barnet kom hem, och sen satte igång och amma barnet, och visst rann mjölken till! Så det ska vara fullt möjligt.

• Fido

Det går nog lättare om man får hjälp av sån där nässpray, tror det är oxotycin i den? Men har också hört att det ska kunna fungera.

• Vitsippa

Jag tror att jag har läst om det , möjligen i "Amningsboken" av Kristin Svensson.

• Vågen

Vad häftigt!!! Tänk vad naturen är duktigt!!!!

• FruSöderström

det låter ju helt otroligt!

• therese

Tja, fast om man tänker efter är det väl rätt naturligt. Människan är ju en flockvarelse och för länge sen när vi även var byten ör stora rovdjur var det väl nödvändigt att vilken hona som helst i flocken kunde "ta över" o amma barnet efter en dödad hona...

Enda kruxet med detta är ju att vi nuförtiden inte lever i flock och inte påverkas av varandras amningshormoner (ett lesbiskt par m barn påverkades mkt av amningshormonerna o båda började producera mjölk. Praktiskt så det förslår!!)
    Därför undrade jag om man ÄNDÅ kunde få igång amning även om man inte burit barnet själv.

Svaren här verkar ju lovande, himla skönt! För det finns ju inget som är så härligt för både mor o barn att amma (om det funkar alltså... kan ju vara ett h-ete också...). Praktiskt och dessutom lätt lugnande!

• Vero

I Amningsboken står det att det går, och att man kan börja handmjölka redan innan barnet kommit till en för att på nåt sätt försöka få igång brösten, sedan är det bara att låta barnet suga så ofta det vill och rätt vad det är så kommer det mjölk. Låter ju enkelt va

• ceci lia

I USA äter adotivmammor en medicin som i Sverige heter Primperan. Det är en medicin mot illamående som har som bieffekt ökad prolaktinhalt i kroppen. Man ska naturligtvis pumpa också. Jag fick själv testa Primperan för att försöka få i gång min mjölkproduktion. Funkade inte för mig. Jag födde ju Alma på vanligt sätt men sjölkproduktionen fungerade inte som den skulle.

Svar på tråden Amma adoptivbarn?