• Sjosefine

    Försökt bli gravid i 2 år utan framgång...

    Hej, jag och min sambo har nu försökt bli gravida i 2 år, vi försöker att matcha in ägglossningen osv varenda månad och även under varenda cykel så försöker vi iaf ha samlag varannan dag minst, vi har alltid haft oskyddad och vi är unga då jag är snart 19 och sambon är 28. Stressen runt att vi aldrig blir gravida tär ju något rejält på vårat förhållande och han säger väl bara ?det kommer när det kommer? eftersom vi har hoppats så många gånger när mensen vart minst 50 dagar sen, men även hoppet har ju dött och han vill inte gå och kolla upp sina spermier heller, och jag har redan vart hos gyn och kollat upp mig osv och allt såg fint ut, barnmorskan tyckte öven att det var konstigt att vi vart oskyddade i 2 år utan att bli gravida. Någon som har något tips?:)

  • Svar på tråden Försökt bli gravid i 2 år utan framgång...
  • Aamon

    Jag kan bara bli gravid om vi har sex varje dag. Varför vet jag dock inte...

    Låter ju dock som du har oregelbunden mens? Något du kollat upp?

  • ChansTillLiv
    Sjosefine skrev 2018-02-19 23:00:53 följande:

    han säger väl bara ?det kommer när det kommer? eftersom vi har hoppats så många gånger när mensen vart minst 50 dagar sen, men även hoppet har ju dött och han vill inte gå och kolla upp sina spermier heller, och jag har redan vart hos gyn och kollat upp mig osv och allt såg fint ut, barnmorskan tyckte öven att det var konstigt att vi vart oskyddade i 2 år utan att bli gravida. Någon som har något tips?:)


    Jag tycker det är konstigt att han inte vill göra spermaprov. Han kanske inte vill veta resultatet? Det kan vara en del oro som spökar, oro som att han tror du kanske lämnar honom om det skulle vara så att han är infertil. Men han vill väl inte förneka dig lyckan att bli förälder, får man hoppas. Känns det som att donator skulle vara ett alternativ?
  • UndrandeSökare

    Om ni har försökt bli gravida i minst 12 månader utan att lyckas, så har ni rätt att få en infertilitetsutredning på kvinnokliniken på närmaste sjukhus. Så ring dem och boka en tid.

    Det kan finnas många olika orsaker till infertilitet, det gäller bara att hitta den (eller dem). Men om du har så väldigt oregelbundna cykler som du beskriver när du säger att mensen flera gånger blivit 50dagar försenad, så kan det vara så att du har PCOS (då får man oftast ingen ägglosdning även om ägglossningstestet visar på det) och då behöver man få Letrozol utskrivet för att stimulera ägglossningen.

    Srn kan problemet sitta hos mannen också, vissa män har slöa spermier som bara simmar i cirklar och då blir det ingen befruktning naturligt. Men det kan man lösa med hjälp av ivf.

    Så ring kvinnokliniken och boka tid för utredning.

  • Sjosefine

    Hej igen, ja jag har oregelbunden mens, vart hos gyn och hon säger att det beror på stressen och att vi tänker för mycket på dehär med barn. Igår gjorde vi ett spermatset äntligen!! Och det visade sig att det inte var något problem med hans sperimier. Ska man ringa till en läkare och begära en utredning, och hur mycket kostar det? Jag är verkligen så lost och har verkligen tappat hoppet om att bli gravid...

  • UndrandeSökare
    Sjosefine skrev 2018-02-22 10:19:06 följande:

    Hej igen, ja jag har oregelbunden mens, vart hos gyn och hon säger att det beror på stressen och att vi tänker för mycket på dehär med barn. Igår gjorde vi ett spermatset äntligen!! Och det visade sig att det inte var något problem med hans sperimier. Ska man ringa till en läkare och begära en utredning, och hur mycket kostar det? Jag är verkligen så lost och har verkligen tappat hoppet om att bli gravid...


    Om man gör en utredning hos Kvinnokliniken på sjukhuset så går det på högkostnadskortet, eller om du har frikort så är det helt gratis. 

    Be att ni på sjukhuset i samband med utredningen får göra ett spermatest med MORFOLOGI. Det är den viktigaste delen (morfologin). Då tittar man på utseendet på spermierna. Det kan inga andra test än de som görs på sjukhuset visa. Om många av spermierna har avvikande utseende (tex för stora eller för små huvuden, för korta svansar, inga svansar, dubbla svansar etc så kan de befrukta ett ägg, men det kommer aldrig bli ett levande barn av dem.

    Ring och boka tid redan nu, eller ställ er i kö. I vissa landsting kan det vara flera månaders kö så ring så fort som möjligt och fråga samtidigt hur lång väntetid det är. 

    Lycka till !
  • Solen2

    Vänd er till en fertilitetsklinik för utredning och för remiss till ev ivf kö via landstinget. Eller så går ni den privata vägen men då får man bekosta behandlingarna själva.

    Sök hjälp, det lättade mitt sinne otroligt och känna att man fick professionell hjälp. De har även kontakt så att man kan få samtalsstöd.

    Att pressen släppte hemma också att inte bara ha sex på vissa dagar på kommando gjorde att vårt förhållande och relation blev bättre och mer avslappnad.

Svar på tråden Försökt bli gravid i 2 år utan framgång...