• Crimson_Butterfly

    Vägrar fast föda

    Jag börjar bli smått frustrerad, min snart 7 månader vägrar plötsligt äta. Vi började ge honom gröt vid 6 månader en gång om dagen och det var inga problem, han åt då en hel portion sedan ersättning. Ökade efter en vecka till pure också en gång om dagen och bytte ut ersättningen till välling inga problem då heller. För några dagar sedan la vi till lite fruktpure efter måltiderna och nu vägrar han äta, Inte helt han äter några skedar kanske ca halva tallriken sedan blir han gänglig och börjar skrika och vägrar äta. Jag har då get han välling för att kompensera det han inte ätit upp (ger honom inte en full flaska), det äter han men kanske inte allt varje gång. Tog då bort fruktpuren så han bara får gröten/pure men han äter inte ändå trots att det är smaker han gillade innan. Har provat att varva mat med frukt så han får en sked mat sedan frukt men funkar inte heller. Och sedan vill jag inte att han ska vänja sig vid att få frukt utan att han ska äta maten. 

    Han äter ca var tredje timme.
    6:30/7:00 Välling
    9:30/10:00 Välling
    12:30/12:00 Gröt
    15:30/16:00 pure
    18:30/19:00 Välling

    I dag provade jag att ge honom gröten andra gången istället men det funka inte häller äter i början för att sedan vägra. Vällingen äter han. Men jag vill inte ge honom bara välling då han kräks mycket och har alltid gjort. då det funkat med maten så har han kräkts mindre.

    Det konstigaste är att det funka i början och han till och med gapade efter skeden men inte nu. 

    Får han för mycket mat eller för tät? Vad kan man erbjuda som mellanmål istället för välling runt 10:00 om det nu är så att han är för mätt.

      

  • Svar på tråden Vägrar fast föda
  • Lena

    Varför bytte du ut ersättningen mot välling? Vällingen har inte lika mycket näring och är inte lika snäll mot magen.

  • Anonym (....)

    Byt tillbaka till ersättning. Är väldigt mycket välling.

  • Anonym (J)

    Men vänta, va?! Så mycket välling och ingen ersättning? Så små barn ska fortfarande få ersättning om dom inte ammas. Och inte så mycket välling. Han får ju inte i sig någon näring :-O

  • Crimson_Butterfly

    Så det kan var pgr vällingen han inte äter annat?

    Nu när ni skriver att välling inte har lika mycket näring och inte lika skonsam mot magen så har han faktiskt varit mer gnällig och tröttare sedan vi bytte till vällingen.

    kanske kan ge ersättning morgon sedan välling, gröt, pure, ersättning skulle det funka?

  • halfbaked

    Men herregud återgå till ersättning genast! Max tre grötmål om dagen men skulle rekommendera att ni bara har det två ggr, frukost och kväll. Min dotter åt väl för fasen inte heller så mkt fast föda vid 7 mån. Började ju med smakportioner vid 6 mån. Men ammade för fullt och gav två mål gröt.

  • Crimson_Butterfly

    Sambon ska köpa ersättning nu på vägen hem.

    men hur gör man med annan mat? första barnet så har inte koll på allt. Då han innan verkade gilla det.

  • halfbaked

    Dottern gillade det också första gångerna sen var hon svår med maten till hon var drygt 1 Därefter åt hon allt i mängder och nu är hon svår igen när hon är 1.5. Testa allt möjligt i puréform, frukt, grönsaker, potatis. Ingen brådska. Ersättning är huvudföda till 1 år. Barnmatsburkar är ju också bekvämt. Det var det enda dottern åt som fast föda mellan typ 7-11 månaders ålder. Hatade hemlagad mat.

Svar på tråden Vägrar fast föda