• sodermama

    Barnmisshandel och kränkningar på Filosofiska skolan i Skarpnäck.

    Hej.
    Vi ska flytta till Skarpnäck i höst och letar skola åt min dotter. Tyckte att det verkade spännande med filosofi i grundskolan och gick på Öppet Hus på Filosofiska skolan häromveckan, men blev tveksam av flera anledningar. Dels så kändes det som att de hade dresserat eleverna till små telefonförsäljare/jehovas vittnen som gick på oss och rabblade vad som lät som intränade reklamslogans för skolan, dels så gav huvudmannen ett creepy sektledarintryck. Efteråt pratade jag med en annan förälder som har barn i den kommunala skolan i Skarpnäck och hon skickade de här länkarna om en händelse på Filosofiska förra läsåret. Är det någon här som har erfarenhet av skolan? Jag kommer förmodligen gå på magkänslan och välja bort den, men ville ändå kolla?

    https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/krankte-elev-skola-domd-till-skadestand/repqjw!OGXxCpxdBUwtqeIVzoFMVA/

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/10-arig-pojke-blev-nedtryckt-av-sin-larare-det-var-obehagligt  

  • Svar på tråden Barnmisshandel och kränkningar på Filosofiska skolan i Skarpnäck.
  • Katteninatten

    Det fanns en gammal tråd om samma koncern här på FL. Verkar va ett seriöst stört ställe:

    "Förskolechefen och VD:n var de enda som inte blev alarmerade av min berättelse.VD:ns åsikt är att hans egen personal är ofelbar (Det är ju han själv som anställt dem!). Medan däremot Barn och elevombudsmannen tyckte att jag omedelbart skulle skriva en anmälan. Att det lät som att det handlade om kränkning genom fasthållande. Från förskolans sida hette det däremot att de "hjälpte mitt barn att komma till ro".

    Men han har aldrig haft några problem med att komma till ro, utan tvärtom varit väldigt integrerad med sina fysiska behov. "

    Intressant att så många föräldrar beskriver att de får sektkänsla.

    www.familjeliv.se/forum/thread/71881765-vad-tycker-ni-om-den-har-forskolan-filosofiska

Svar på tråden Barnmisshandel och kränkningar på Filosofiska skolan i Skarpnäck.