• Kresch

    Träna två gånger per dag. Normalt?

    Jag har idag tränat ett extremt intensivt pass spinning på morgonen, är ledig hela dagen. Städat och röjt hemma efter det, handlat och ska laga middag ikväll.

    Mitt problem, jag har svårt att känna mig nöjd och tänker att jag borde ta en promenad, simma eller gå på yoga etc i eftermiddag? Egentligen är jag ganska trött.

    Det normala är väl ett träna ett pass per dag och vara nöjd med det?
    Tror stressen bottar i att jag inte kommer kunna träna tors fre lör och vill därför göra ett extra pass så att jag liksom har det gjort. Ska på kalas och brunch i helgen så vill vara lite proaktiv så jag inte lägger på mig något. Hade snarare velat gå ner lite i vikt till helgen.

    Hur ofta tränar ni per vecka? Bör man vara nöjd om man får till 3-4 pass? Allt är ju relativt och beror på vad man har för mål förstås men skulle gärna vilja veta hur ni tänker kring detta. Önskar att jag kunde känna mig sjukt nöjd över mitt träningspass idag och bara njuta av att ligga på soffan och känna mig värd det...
    Men känner mig lite rastlös samtidigt som jag är så trött

  • Svar på tråden Träna två gånger per dag. Normalt?
  • Anonym (Josefin)

    Det beror väl helt och hållet på vad ditt mål med träningen är. Tycker att det är omöjligt att generellt säga vad som är nog för det beror helt på varje individs ambitionsnivå. Personligen hade jag lätt klämt in ett eftermiddagspass också om jag hade den möjligheten medan andra aldrig i livet ens skulle tänka tanken.

  • Lena

    Jag tycker du låter onödigt fixerad vid din vikt och som det stressar dig, det kan leda till massor av dåligheter om du inte lär dig bryta det.

  • Anonym (P)

    Tränar du med olika intensiteter eller olika syften kan du absolut köra 2 pass om dagen. En promenad en timme är väl kanon, du hinner vila i soffan ändå. Yoga är super för kropp som blir kort i höftböjare av spinning.

    De som tränar seriös konditionsträning gör ofta det man kallar periodisering. I korthet tuffa perioder/vecka med riktigt lugn vecka. Ditt upplägg blir som en periodisering i miniformat. Kör hårt idag och vila de andra dagarna när du inte kan träna.

  • Anonym (P)

    Tillägg: Jag tränar utan större mål och ambition numera men tränar när jag får tid. Den kan ofta bli 2 pass per dag de dagar jag tränar. Jag gillar inte spinning på morgonen men kör ofta yoga runt kl 7 och sen ett spinningpass på kvällen.

  • Hejhoppsan

    Jag tränar två gånger per dag ibland, men olika saker. Och jag gör det för att jag tycker att det är kul, inte för att jag känner mig tvungen att träna. Och spinning och yoga är ju helt olika saker, så gå du och yoga!

  • Anonym (Ghvcb)

    Tränar 6-7 ggr per vecka. Jag vet att det är mycket, men jag har ett stillasittande jobb så det blir inte så mycket vardagsmotion.

Svar på tråden Träna två gånger per dag. Normalt?