• Anonym (Tjej)

    Jag inte om jag vill göra abort igen.

    Hej

    Jag är verkligen i behov av råd. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Mitt förnuft säger gör abort men jag vet inte om jag verkligen vill det...

    Jag är 23, för två år sedan gjorde jag abort. Blev gravid när min spiral åkt ut utan att jag märkte det. Jag gjorde då abort då jag inte alls kunde ta hand om ett barn av flera olika anledningar. Inget jobb, nyss träffat min kille bla. Jag tyckte det var ett bra beslut och jag ångrar mig inte.

    Jag upptäckte igår att jag var gravid då jag inte fått min mens, så jag gjorde ett test. Jag har nyss bytt p-piller, jag vet inte om det är då det hänt? Jag vet inte.

    Jag har inte berättat det för någon. Jag känner mig misslyckad igen. Hur kunde det bli så igen liksom. Är rädd för vad min kille ska säga. Jag vet heller inte om jag vill göra abort.. Men hur ska jag ta hand om ett barn? Jag har jobb idag men kass lön, jag har lägenhet. Min kille och jag bor inte ihop. Vi har inte pratat om barn särskilt mycket heller så det känns jättejobbigt..

    Kan någon komma med råd kanske?

  • Svar på tråden Jag inte om jag vill göra abort igen.
  • Anonym (Tjej)

    Jo jag måste ju berätta för pappan, såklart. Men det är så himla jobbigt..

    Ingen annan som varit i liknande situation som vill dela med sig. Jag kan inte sova, ligger bara här och tänker..

  • Anonym (svårt val)

    Usch, riktigt jobbig situation.. 

    Kanske först klura ut hur du själv känner, vill du ha barn nu? Sen prata med pojkvännen och berätta vad som hänt, ge honom utrymme och lyssna på vad han säger. Det är du som bestämmer i slutändan men viktigt att man pratar om det och får utrymme att säga vad man känner och tycker i en relation. 

    Finns det möjlighet för er två att flytta ihop? Har ni ett bra förhållande? Är det en man du kan tänka dig att ha barn med?

  • Anonym (Skam)

    Vad är det som gör att du inte vill göra en abort igen? Tänker eftersom du inte har någon ånger eller liknande negativa känslor angående aborten du gjort.

    Jag gjorde själv abort för drygt ett år sedan (24 år, första gången). Såklart var det inte roligt att gå igenom, på något sätt. För mig gjorde det väldigt ont. Så jag VILL ju förstås inte göra abort igen, men precis som du så känner jag att det var helt rätt beslut och har aldrig känt någon ånger kring det eller så. Skulle jag bli gravid igen oplanerat och inte ville ha barn eller inte var i en situation där jag ville ha barn så skulle jag därav ändå göra en abort igen tror jag.

    Känn dig inte misslyckad över att du blev gravid igen. Saker händer som är utanför våran kontroll ibland och ibland är det vi själva som gör ett misstag, det är mänskligt att fela. Jag blev gravid för att jag var väldigt sjuk med hög feber, diarré och kräkningar - gjorde att jag inte tog upp mina piller som jag skulle (utanför min kontroll) och hade sex veckan efter utan att tänka på just det (jag felade). Det är inget att känna skuld över, man lär sig och går vidare. Du har ju två rätt olika situationer hur du blivit gravid, inga konstigheter. Skulle man bli oplanerat gravid flertalet gånger för att man aktivt struntat i kondom eller annat skydd totalt, ptja, det är väl en anledning för oro. Men annars, släpp det - det finns ingen skam i det.

Svar på tråden Jag inte om jag vill göra abort igen.