• Anonym (preventivmedel)

P-piller Diza

Hej!

Undrar om någon här har erfarenhet av p-pillret Diza? Funderar på att börja med dessa.

• Svar på tråden P-piller Diza
  • Anonym (Nöjd)

Hej!

Började med diza i höstas! Supernöjd!

Första månaden lite mellanblödningar men sen har det fungerat hur bra som helst! Liten mens blödning var 4e månad ????

Anonym (Nöjd) skrev 2018-02-22 18:17:39 följande:

Hej!

Började med diza i höstas! Supernöjd!

Första månaden lite mellanblödningar men sen har det fungerat hur bra som helst! Liten mens blödning var 4e månad ????

Ok! :) skönt att höra!

Jag har Neovletta 28 nu sedan många år tillbaka. Funderar på att testa Diza då de innehåller lite lägre dos östrogen/Etinylestradiol. Neovletta innehåller 0.03 och Diza 0.02. Jag får ont i huvudet när jag tar tablettuppehållet/sockerpiller och får mens, och jag tror att det handlar om att det blir en sådan stor ?dipp? med östrogenet. Frågan är hur mycket den där lilla skillnaden gör. Någon här som är duktig på medicin?

Har läst att de rekommenderar andra generationens p-piller (som Neovletta 28 är) i första hand. Så jag är osäker på om jag borde testa eller ej.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (preventivmedel) skrev 2018-02-22 18:43:10 följande:

Ok! :) skönt att höra!

Jag har Neovletta 28 nu sedan många år tillbaka. Funderar på att testa Diza då de innehåller lite lägre dos östrogen/Etinylestradiol. Neovletta innehåller 0.03 och Diza 0.02. Jag får ont i huvudet när jag tar tablettuppehållet/sockerpiller och får mens, och jag tror att det handlar om att det blir en sådan stor ?dipp? med östrogenet. Frågan är hur mycket den där lilla skillnaden gör. Någon här som är duktig på medicin?

Har läst att de rekommenderar andra generationens p-piller (som Neovletta 28 är) i första hand. Så jag är osäker på om jag borde testa eller ej.

Vet inte om det gör så stor skillnad faktiskt.. Fördelen är ju att du inte gör uppehåll mer än var 4e månad så det minskar ju din huvudvärk betydligt :)

Svårt med preventivmedel.. Känns som det enda man kan göra är att prova sig fram..
    Anonym (Nöjd) skrev 2018-02-22 18:53:13 följande:

Vet inte om det gör så stor skillnad faktiskt.. Fördelen är ju att du inte gör uppehåll mer än var 4e månad så det minskar ju din huvudvärk betydligt :)

Svårt med preventivmedel.. Känns som det enda man kan göra är att prova sig fram..

Ja precis :) Dock äter jag ihop mina kartor redan idag så har inte mens varje månad. Blir att det kommer en blödning ändå till slut och då tar jag ett uppehåll. Blir ca varannan eller var tredje månad som den kommer då.

Någon mer som har erfarenhet? Tänkte börja med dem ikväll..

• AnaBananana

Har börjat med dem igår. Hoppas dem hjälper mig med min pms:(

Någon som har erfarenhet av dem?

Har ätit dem nu i över en månad. Fick en blödning som höll i sig i flera dagar så gjorde ett avbrott. Huvudvärken är där som vanligt så de verkar inte ha hjälpt :( Första veckorna var jag väldigt illamående men utöver det har jag inte märkt av några biverkningar. Kanske mer hungrig än vanligt.

Alltså gjorde ett avbrott i 4 dagar för att få mens. Hade ätit några kartor Neovletta innan så därför behövde nog kroppen ha en paus. Har börjat äta hormontabletterna nu igen.

• AnaBananana

Började med dem precis efter ägglossningen, och då hade jag redan några dagar pms. Nu tar jag dem i 4 dagar och mår ganska okej, känns inte alls som att mensen kommer snart

Update: Precis som det alltid har varit så mår jag mycket bättre nu när jag börjat med de aktiva tabletterna igen. Det tar typ 3 dagar med aktiva piller och sedan är huvudvärken som bortblåst. Såhär håller det på vid varje mens. Jag antar att jag alltid kommer att behöva stå ut med huvudvärken. Lite trist att dessa inte gjorde någon skillnad. Neovletta 28 kostade typ 200-300 per år och dessa 900 kr :D Men känns onödigt att stressa kroppen ytterligare så kör nog på dem här ett tag till..

• Demimond

Hej

Är det någon som vet hur jag ska göra... har ätit första kartan Diza, 24 tabletter. På min andra karta efter fyra dagar får jag ?mens? eller mellanblödning? exakt på samma dag som jag borde ha fått mensen om jag inte ätit Diza. Nu ska jag ju ta dem för att slippa ägglossning, pms och mensvärk.

Frågorna är: kan man få mens trots långcykelbehandling?

Borde jag ?pausa? nu när jag blöder 4 dagar eller fortsätta äta tabletterna enligt läkarens råd? Dvs 120 dagar.

Demimond skrev 2018-05-23 18:08:27 följande:

Hej

Är det någon som vet hur jag ska göra... har ätit första kartan Diza, 24 tabletter. På min andra karta efter fyra dagar får jag ?mens? eller mellanblödning? exakt på samma dag som jag borde ha fått mensen om jag inte ätit Diza. Nu ska jag ju ta dem för att slippa ägglossning, pms och mensvärk.

Frågorna är: kan man få mens trots långcykelbehandling?

Borde jag ?pausa? nu när jag blöder 4 dagar eller fortsätta äta tabletterna enligt läkarens råd? Dvs 120 dagar.

Det är en obligatorisk fas och en flexibel fas. Tror att den obligatoriska fasen är de 24 första tabletterna och sedan är resten fram till 120 dagar den flexibla fasen. Det står att man ska ta ett uppehåll om man får en mellanblödning som varar i över 3 dagar har jag för mig.

Nu har jag hunnit äta dem ett tag. Hittills tycker jag tyvärr att de fungerar sämre än mina gamla, Neovletta 28. För några veckor sedan fick jag en extrem huvudvärk och några dagar senare kom en mellanblödning igen. Jag ville dock inte ta fram mensen då så jag fortsatte äta tabletter och huvudvärken fortsatte i typ en vecka, sen gick den äntligen över, nästan åtminstone. Jag kände mig tyvärr fortfarande "konstig" i huvudet. De senaste veckorna har jag haft jättelätt att somna på kvällen och svårt att vakna, det är som att hjärnan vill stänga av och somna om. Sådan konstig känsla som känns som att den är direkt kopplad till hormonerna.

I förrgår fick jag en mellanblödning igen och den håller i än idag. Så jag antar att jag behöver ta ett uppehåll igen.. 2 gånger på 2 månader, precis som vanlig mens typ. Med Neovletta 28 kunde jag i alla fall ha den varannan eller var tredje månad.
Svar på tråden P-piller Diza