• Karoliiina

    Behålla eller inte?

    Hejhej! Jag är alldeles ny här så detta blir mitt första inlägg här. Har kommit upp på denna sidan många gånger när man försökt googla fram allt mellan himmel och jord, så tänkte att jag kanske kan få lite stöd och support härifrån bland all chock.. Hoppas att ni har lust att komma med lite feedback :)

    Min mens har den senaste tiden varit ganska oregelbunden, men denna gången senare än vanligt. Inget har känts annorlunda och jag var säker på att jag inte var gravid, (har byggt upp nån rädsla för att inte kunna bli gravid så därför har jag ?fått för mig? att jag inte kan bli det), men så fel jag hade. Testet visade positivt. Befinner mig i chock. Jag blev glad men det var så oväntat..

    Både jag och min partner vill ha barn tillsammans men vår situation är kanske inte helt optimalt. Till att börja med fyller han 49 detta året medan jag är 22 år. Vi har endast varit ett par i 7 månader men känt varandra i över ett år. Vi jobbar tillsammans och vet att vi fungerar otroligt bra ihop. Under hela tiden har vi bott ihop men vi har ett kontrakt som går ut om ett år, och i denna storstan är det svårt att hitta nytt.

    Han har ett barn sedan tidigare och levt ett otroligt händelserikt liv, medan jag känner att jag har såå mycket kvar. Festa osv är long gone för mig, men resor.. kan inte sluta tänka på att få upptäcka världen. Vi är alltså relativt nya med varann men väldigt seriösa, och jag vet att vi båda hade blivit underbara föräldrar.

    Men just nu i denna chocken vet jag inte riktigt vad jag ska göra, eller vem jag ska ventilera mogna hos. Min partner stöttar mig fullt i vad jag än väljer. Pressen på att behöva bestämma så snart som möjligt får mig att bara vilja bortse allt, men det inser jag funkar inte. Jag vet att ett barn hade varit den största gåvan någonsin, men med tanke på min partners ålder vill jag heller inte vänts för länge. Behöver lite tankar från er. Kram!

  • Svar på tråden Behålla eller inte?
  • Sticky

    Jag gjorde en abort när jag var lika gammal som du. Kände mig inte redo för barn, fick panik, var inte färdigutbildad osv. Abort är för många en jobbig upplevelse och vissa mår dåligt efteråt. Å andra sidan är man kanske inte redo för barn i den åldern, det är ju individuellt. Du kan prata med kurator på kvinnokliniken, de har särskild kurator för sådana frågor.

    Du och din partner har inte varit ett par så länge heller.

    Lycka till!

Svar på tråden Behålla eller inte?