• h019

    Hur låter man mindre bitchig i tonläget?

    Jag har aldrig reflekterat kring hur jag pratar men när jag fått min röst uppspelat så hör jag själv hur extremt bitchig och vidrig jag låter på tonläget. Jag uppfattar det själv inte så när jag pratar och är långt ifrån bitchig. Hur fan jobbar man bort det där? För vill verkligen inte låta som en bitch. Nån annans som känner igen sig?

  • Svar på tråden Hur låter man mindre bitchig i tonläget?
  • Armiida

    Om du aldrig upplevt dig bitchig och aldrig sett att det skulle varit ett hinder för dig i livet, dvs att många tar illa vid dig av ditt sätt att uttrycka dig -finns väl ingen anledning att ändra sig. Det är inget fel i att låta bestämt, så länge man inte är otrevlig/förolämpande.

    Snarare tvärtom.

  • h019

    [quote=78489126][quote-nick]Armiida skrev 2018-02-21 08:45:20 följande:[/quote-nick]Om du aldrig upplevt dig bitchig och aldrig sett att det skulle varit ett hinder för dig i livet, dvs att många tar illa vid dig av ditt sätt att uttrycka dig -finns väl ingen anledning att ändra sig. Det är inget fel i att låta bestämt, så länge man inte är otrevlig/förolämpande.

    Jo du har rätt men samtidigt vill jag verkligen inte låta så, för jag har ett ganska bitchigt utseende på det. Så det blir liksom dubble bitch. Folk har alltid haft ett dåligt intryck av mig innan de lärt känna mig och det är nog mycket pga det. Önskar att jag hade ett mer lugnt och vänligt tonläge, utseendet kan jag inte göra så mkt åt.

  • Armiida

    Välj t.ex en offentlig person som tycker talar på ett sätt som du gillar.
    Lyssna på klippen och försök att härma. Du kommer inte låta likadant, men du kommer notera hur du låter i förhållande till den. Kanske har de mjukare ton, lägre ljudvolym ibland, pratar långsammare, förstärker helt andra ord än du.

    Jag hade lite samma "problem" som du förut. Jag tränade på att tala med ett litet leende på läpparna för att få mjukare ton och ler mycket oftare numera. Jag uttrycker heller mina åsikter lika bergsäkert, utan framlägger det och ger lika mycket utrymmer för andra att tycka. Aldrig förutsätta att andra tycker som du.

    Svårt att ge så mycket tips utan att veta hur du definierar bitchig...

Svar på tråden Hur låter man mindre bitchig i tonläget?