• Anonym (fundersam)

    Kan ett lågstadiebarn få gå till skolkuratorn utan föräldrarnas vetskap/godkännande?

    Ett barn i min närhet som går i 2:an på lågstadiet, säger att hon ofta mår dåligt och skulle vilja prata med kuratorn på skolan. Hon har berättat för sin lärare att hon ville prata med kuratorn, och läraren hade då sagt att hon fick prata med sin mamma om det. Mamman i sin tur vill inte att hon ska gå till kurator och prata. Antagligen är mamman rädd för att det ska komma fram saker som sker i hemmet..
    Måste mamman ens få reda på att dottern pratar med kuratorn? 
  • Svar på tråden Kan ett lågstadiebarn få gå till skolkuratorn utan föräldrarnas vetskap/godkännande?
  • Anonym (Anna)

    Ja barnet kan gå till skolkuratorn utan förälder godkännande. Jag gick till kurator och psykolog utan något godkännande från mina föräldrar.

  • Undrande Tetris

    Kuratorn måste informera föräldern om samtalen med undantaget att hon tror att barnet kommer fara illa om föräldern får veta.

  • Anonym (fundersam)

    Med andra ord kan inte en förälder bestämma om barnet går till kuratorn eller ej, även om hen får reda på det?

  • Anonym (....)
    Undrande Tetris skrev 2018-02-21 05:59:38 följande:

    Kuratorn måste informera föräldern om samtalen med undantaget att hon tror att barnet kommer fara illa om föräldern får veta.


    Nej, skolkuratorn har tystnadsplikt.
  • Anonym (Fel... om barnet är under 12 år.)
    Anonym (....) skrev 2018-02-21 12:59:41 följande:
    Nej, skolkuratorn har tystnadsplikt.
    "Det du skriver i frågan, att "Jag som skolkurator är ju skyldig att kontakta vårdnadshavare när jag har haft kontakt med en elev", stämmer alltså bara när eleven är under 12 års mognadsålder eller när ett barn över den åldern talar med dig om sådant som vårdnadshavaren måste ha kännedom om utifrån föräldrabalkens regler."

    www.elevhalsan.se/staffan/foraldrakontakt-vid-elevkontakt-galler-olika-regle_3280.htm
  • Anonym (Nej)
    Anonym (....) skrev 2018-02-21 12:59:41 följande:

    Nej, skolkuratorn har tystnadsplikt.


    Nej, inte när det är så små barn.

    Min åttaåring går hos kuratorn och jag får veta precis vad som sagts om jag vill. Jag respekterar dock min dotters privatliv, så så länge inte kuratorn ser någon anledning att oroa sig så behöver jag inte veta något.
  • Glinda från Oz

    Föräldrarna har alltid rätt att besluta om barnet ska få vård eller inte, vilket såklart är helt sinnessjukt.

  • Anonym (fundersam)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-21 14:48:04 följande:

    Föräldrarna har alltid rätt att besluta om barnet ska få vård eller inte, vilket såklart är helt sinnessjukt.


    Men det måste väl ligga föräldern i fatet om den säger nej till vård, om t.ex. en soc-anmälan kommer in?

    Denna mamma har varit under utredning hos soc för 1,5 år sen då hennes make (fd alkoholist) började dricka alkohol igen. Då klarade hon sig igenom utredningen genom att maken började behandla sitt missbruk, och mamman lovade att lämna maken om han började dricka igen.

    Ett år senare började han dricka igen, det blev många högljudda gräl i hemmet som skrämde dottern, och mamman sa att de skulle skiljas. Efter några veckor ändrade de sig dock och skulle fortsätta leva ihop, varför pappan till barnet gjorde en orosanmälan till soc (eftersom dottern mådde dåligt på grund av stämningen i hemmet).

    Mamman hävdade då inför soc att maken hade slutat dricka igen och att de inte grälade längre. Till pappan lovade hon att dottern skulle få gå till kurator för att kunna ventilera sina känslor (ett önskemål från pappan), men det har hon nu tagit tillbaka. Nu hävdar hon att allt är bra i hemmet, att dottern mår bra, och att kuratorskontakt är helt onödigt.

    Dottern bröt dock ihop igår kväll och berättade för pappan att hon väldigt ofta mår väldigt dåligt, att hon har tankar på att skära sig själv och att hon vill prata med kurator fast att hon inte får det för mamma...
  • Glinda från Oz
    Anonym (fundersam) skrev 2018-02-21 19:41:05 följande:

    Men det måste väl ligga föräldern i fatet om den säger nej till vård, om t.ex. en soc-anmälan kommer in?

    Denna mamma har varit under utredning hos soc för 1,5 år sen då hennes make (fd alkoholist) började dricka alkohol igen. Då klarade hon sig igenom utredningen genom att maken började behandla sitt missbruk, och mamman lovade att lämna maken om han började dricka igen.

    Ett år senare började han dricka igen, det blev många högljudda gräl i hemmet som skrämde dottern, och mamman sa att de skulle skiljas. Efter några veckor ändrade de sig dock och skulle fortsätta leva ihop, varför pappan till barnet gjorde en orosanmälan till soc (eftersom dottern mådde dåligt på grund av stämningen i hemmet).

    Mamman hävdade då inför soc att maken hade slutat dricka igen och att de inte grälade längre. Till pappan lovade hon att dottern skulle få gå till kurator för att kunna ventilera sina känslor (ett önskemål från pappan), men det har hon nu tagit tillbaka. Nu hävdar hon att allt är bra i hemmet, att dottern mår bra, och att kuratorskontakt är helt onödigt.

    Dottern bröt dock ihop igår kväll och berättade för pappan att hon väldigt ofta mår väldigt dåligt, att hon har tankar på att skära sig själv och att hon vill prata med kurator fast att hon inte får det för mamma...


    Socialen kan inte göra så mycket mer än att prata med familjen, det ska krävas mycket för att barnet ska hamna i jour-/familjehem. Det finns väldigt starka lagar som skyddar föräldrarnas rätt att bestämma över sina barn, de är ägodelar tills de fyller 16-18 år. Jag tycker sagt att det här är jätte, jättefel. Det är inte klokt hur oskyddade barnen är!
  • Tow2Mater
    Glinda från Oz skrev 2018-02-21 19:56:37 följande:
    Socialen kan inte göra så mycket mer än att prata med familjen, det ska krävas mycket för att barnet ska hamna i jour-/familjehem. Det finns väldigt starka lagar som skyddar föräldrarnas rätt att bestämma över sina barn, de är ägodelar tills de fyller 16-18 år. Jag tycker sagt att det här är jätte, jättefel. Det är inte klokt hur oskyddade barnen är!
    Men abort kan de fa utan att foraldrar far veta, p-piller ocksa. Blodpropp och annat i familjen, inget problem. Operation? jajjemen, om det ar ett foster som tas bort, inte annars.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Tow2Mater skrev 2018-02-21 22:07:07 följande:
    Men abort kan de fa utan att foraldrar far veta, p-piller ocksa. Blodpropp och annat i familjen, inget problem. Operation? jajjemen, om det ar ett foster som tas bort, inte annars.
    Nä, lågstadiebarn (som tråden ju handlar om) kan varken få p-piller eller göra abort utan att föräldrarna får veta. Som ovan sagts så kommer sekretessen gentemot föräldrarna stegvis och ska bedömmas utifrån barnets mognad.
Svar på tråden Kan ett lågstadiebarn få gå till skolkuratorn utan föräldrarnas vetskap/godkännande?