• Anonym (Orolig)

    Orolig för styvbarn

    Är jätte orolig för styvbarn.

    För att göra det kort, har blivit orosanmälningar om ena barnet, och både jag och pappan vet att det handlar om mammans vård och omsorg av detta barnet. Men han gör ingenting och säger ingenting om det för han vill inte att hon ska förlora barnet.

    Så nu ska dom tillsammans ha samtal med barnet och Soc, göra aktiviteter tillsammans alla 3 pga att Soc nu tror att det har med seperationen att göra. Fast det har med att mamman säger att hon inte vill ha barnet, ger han ingen uppmärksamhet. Låter han gå smutsig till skolan osv. Allt framför barnet. Och kan inte ens ta hand om sej själv osv. Vad ska jag göra? :(

  • Svar på tråden Orolig för styvbarn
  • LFF

    Om mamman inte vill ha barnet, varför tar ni inte hem det då? Och sen kan barnet självklart få ha ett umgänge med mamman ändå fast utan boende där?

  • Anonym (Orolig)
    LFF skrev 2018-02-21 11:04:51 följande:

    Om mamman inte vill ha barnet, varför tar ni inte hem det då? Och sen kan barnet självklart få ha ett umgänge med mamman ändå fast utan boende där?


    Han har bott hos oss hela sommaren och mera, sen vill han ibland träffa henne. Och hon blir tjurig för att hon tror hennes barn kommer gilla mej mer så hon tvingar honom också vara hos henne av den anledningen...
  • Whitehorse1979

    Som om det skulle bli bättre för att de gör aktiviteter tillsammans?

    Snacka om att ge barnet skumma förhoppningar, att föräldrarna kanske blir tillsammans igen?

    Bättre att barnet bor hos er och att han träffar mamma ibland.

  • EmberEyes

    Om du har varit orolig för barnet välfärd i mammans omvårdnad, varför har du då inte själv orosanmält? Jag kan tycka att du har ett medmänskligt ansvar för barnet, speciellt när du vet att barnets far inte är intresserad av att skydda sitt eget barn.

  • Anonym (Orolig)
    Whitehorse1979 skrev 2018-02-21 11:20:38 följande:

    Som om det skulle bli bättre för att de gör aktiviteter tillsammans?

    Snacka om att ge barnet skumma förhoppningar, att föräldrarna kanske blir tillsammans igen?

    Bättre att barnet bor hos er och att han träffar mamma ibland.


    Så jag tänker med att han kommer få... Och då sa min sambo att Soc sa att det bara ska vara då och då. Typ varannan månad för att barnet inte ska få det. Men han säger ibland att han vill dom ska va ihop, ändå så va hans mamma elak mot min sambo hela tiden och skrek o slog han osånt. Så fattar inget :/
  • Anonym (Orolig)
    EmberEyes skrev 2018-02-21 11:23:18 följande:

    Om du har varit orolig för barnet välfärd i mammans omvårdnad, varför har du då inte själv orosanmält? Jag kan tycka att du har ett medmänskligt ansvar för barnet, speciellt när du vet att barnets far inte är intresserad av att skydda sitt eget barn.


    Jag tycker det med och har sagt till sambon att jag kommer anmäla om det fortsätter för jag klarar inte av att se på när ett barn blir "misshandlat"... Han säger att jag får det, men chansen finns ju att han inte får ha henne och vet inte vad min sambo gör då. Så försöker vända min sambo, går inte det så kommer jag säga det för kan inte ha det inne mera...
  • Anonym (Orolig)
    EmberEyes skrev 2018-02-21 11:23:18 följande:

    Om du har varit orolig för barnet välfärd i mammans omvårdnad, varför har du då inte själv orosanmält? Jag kan tycka att du har ett medmänskligt ansvar för barnet, speciellt när du vet att barnets far inte är intresserad av att skydda sitt eget barn.


    Jag tycker det med och har sagt till sambon att jag kommer anmäla om det fortsätter för jag klarar inte av att se på när ett barn blir "misshandlat"... Han säger att jag får det, men chansen finns ju att han inte får ha henne och vet inte vad min sambo gör då. Så försöker vända min sambo, går inte det så kommer jag säga det för kan inte ha det inne mera...
  • ALM82

    Kan du inte gå till Soc och berätta vem du är och vad du vet? Det har ju ett fall "öppet" med dom redan. Du vet att pappan "skyddar" sitt ex så att hon inte ska förlora umgängesrätten eftersom han tror att barnet kommer att må dåligt av att aldrig träffa sin mamma. Fråga vad du kan göra och hur ni kan gå tillväga för att få vårdnaden samtidigt som mamman får umgängesrätt, för hon verkar ju inte vilja ha något mer ändå.

  • Whitehorse1979
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-22 09:48:39 följande:
    Så jag tänker med att han kommer få... Och då sa min sambo att Soc sa att det bara ska vara då och då. Typ varannan månad för att barnet inte ska få det. Men han säger ibland att han vill dom ska va ihop, ändå så va hans mamma elak mot min sambo hela tiden och skrek o slog han osånt. Så fattar inget :/
    Barnet far ju illa i hela historien.

    Tycker som sagt inte att det är en bra ide.
  • Anonym (Orolig)

    Soc ska träffa mej med såklart då jag är en stor del i barnets liv osv.

    Men blir så kontisgt känns det som om jag säger en hel annan historia o berättar hur de är, när mamman inte har några fel alls enligt sej och pappan säger vissa grejer.

    Till mej säger han att han säger samma som mej, men vet att han inte gör de för då skulle deras alternativ inte se ut så

  • Anonym (inte självklart)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-02-22 20:03:09 följande:

    Soc ska träffa mej med såklart då jag är en stor del i barnets liv osv.

    Men blir så kontisgt känns det som om jag säger en hel annan historia o berättar hur de är, när mamman inte har några fel alls enligt sej och pappan säger vissa grejer.

    Till mej säger han att han säger samma som mej, men vet att han inte gör de för då skulle deras alternativ inte se ut så


    Det är inte självklart att soc även träffar dig, de måste ha föräldrarnas godkännande. 

    Bra att de verkar ha fått det. 
    Ang oron kring barnet, fråga din sambo om det är bättre att barnet kränks och missköts av sin mamma än att han bara träffar mamma på dagumgänge då och då? Du behöver få din sambo med på banan. Ett barn som ständigt kränks mår sämre (är min uppfattning) än ett barn som inte träffar den ena föräldern lika ofta som den andra. 

    Ang att sonen vill att de ska bli ihop igen, det vill nog alla barn. Mitt bonusbarn ville också det, fast han minns inte att de någonsin bott ihop då de separerade när han var spädbarn. När min man sa nej, jag är ju kär i [mitt namn] så såg bonus förvånad ut, jag skulle ju bo där jag med! Han har nu lärt sig att så fungerar det inte. Yngre barn ser inte vad de förlorar vid en förändring, bara vad de vinner. 
    En sorg över att inte ha mamma och pappa jämt finns nog alltid kvar även om det kanske bleknar med tiden. Har föräldrarna bra kontakt underlättar det. 
Svar på tråden Orolig för styvbarn