• Anonym (Opnun)

Någon som opererat bort en spottkörtel?

Jag har en kronisk inflammation i en spottkörtel som sitter på vänster sida under tungan (längst fram i munnen). Har nu fått en operationstid som kommer ske väldigt snart. 

Har haft problem med denna spottkörtel i 7 års tid, känner den alltid som en stor knöl under tungan. Vissa dagar är den väldigt stor och ömmar. Andra dagar är den lite mindre och jag märker knappt av den alls. 

Några ggr per år svullnar den upp så kraftigt att jag inte kan varken tugga eller svälja pga smärtan som uppstår (Håller i sig mellan några timmar och upp till två dagar som längst)

Undrar nu om det finns någon mer som opererat bort en spottkörtel i munnen och kan dela med sig av sin erfarenhet. Blev det några komplikationer efteråt? Syns ärret mycket? Mycket smärta efter OP?

Är helt ärligt livrädd. Dels är detta min första operation, och dels har jag läst så mycket skräckexempel på nätet om folk som blivit förlamade i ansiktet efteråt (dumt att googla jag vet). Är också ganska ung, under 30. Skulle vara så tacksam för svar :)

• Svar på tråden Någon som opererat bort en spottkörtel?
  • Blåbärspaj

Hej.

Opererade bort en spottkörtel, lymfkörtel och sportkörtelsten som satt under höger käkben för 1,5 år sedan.

I mitt fall tog op ca 3 timmar vilket är ovanligt lång tid men stenen var ca 3 cm i diameter.

Hade inte särskilt ont efteråt vad jag minns och ärret syns knappt. Den enda biverkningen jag har efter op är att en liten bit på höger sinda av tungan är lite bortdomnad men det är inget som jag tänker på.

Jag förstår att du är nervös men det här är rutin för kirurgerna. ????

• Anonym (brukar)

Det brukar vara en enkel operation, en av de vanligare. Du kan vara lugn :) Inget kommer heller att synas efteråt.

• Anonym (Ks)

Hej! Det hade kunnat vara jag som skrev texten till detta inlägg. Har också haft långvariga problem med spottkörteln under hakan, höger sida. Ska nu operera bort den verkar det som.

Hur gick det för dig som startade tråden? Hur stort och synligt är ärret? Fler som opererat detta? Är väldigt rädd :( 

Svar på tråden Någon som opererat bort en spottkörtel?