Någon som opererat bort en spottkörtel?
Jag har en kronisk inflammation i en spottkörtel som sitter på vänster sida under tungan (längst fram i munnen). Har nu fått en operationstid som kommer ske väldigt snart.
Har haft problem med denna spottkörtel i 7 års tid, känner den alltid som en stor knöl under tungan. Vissa dagar är den väldigt stor och ömmar. Andra dagar är den lite mindre och jag märker knappt av den alls.
Några ggr per år svullnar den upp så kraftigt att jag inte kan varken tugga eller svälja pga smärtan som uppstår (Håller i sig mellan några timmar och upp till två dagar som längst)
Undrar nu om det finns någon mer som opererat bort en spottkörtel i munnen och kan dela med sig av sin erfarenhet. Blev det några komplikationer efteråt? Syns ärret mycket? Mycket smärta efter OP?
Är helt ärligt livrädd. Dels är detta min första operation, och dels har jag läst så mycket skräckexempel på nätet om folk som blivit förlamade i ansiktet efteråt (dumt att googla jag vet). Är också ganska ung, under 30. Skulle vara så tacksam för svar :)