• Anonym (Trött)

Vad kan hög sänka bero på?

Som frågan lyder, är det någon som har en aning om vad hög sänka kan bero på? är 34, har fått diagnosen celiaki förra året men tror jag har haft det i hela mitt liv utan att vetat om det. Har alltid haft dåligt immunförsvar, sen barnsben och i tonåren hade jag också järnbrist. Är överviktig men försöker hålla igång med promenader ute och äta grönt.
    Jag har inte ont någonstans, förutom efter långa promenader lite ömma muskler.
    Har astma, högt blodtryck och äter blodtrycksmedicin. Men för övrigt är jag rätt så frisk annars, bara att jag lätt blir sjuk och febrig.
    Jag har nu gått på säkert 5 blodprovs tagningar, inte hypoteryos som jag har i min släkt då allt var bra med sköldkörteln enligt prover, alla prover var bra förutom högre sänka varför jag utan större förklaring väntar på läkarbesök som skjutits upp två veckor då läkaren är bortrest.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad kan hög sänka bero på?
  • Snuttis2

Sänkan är för mig ett infektionsprov o visar om kroppen arbetar med en pågående infektion, osäker på om sänkan visar även för inflammation? Tänker att din celiaki kanske ger inflammation i tarmen som syns på provet?

• Anonym (Trött)
    Snuttis2 skrev 2018-02-22 14:35:41 följande:

Sänkan är för mig ett infektionsprov o visar om kroppen arbetar med en pågående infektion, osäker på om sänkan visar även för inflammation? Tänker att din celiaki kanske ger inflammation i tarmen som syns på provet?

Ok! jag trodde tarmen återhämtade sig om man avstod från gluten. Har dock slarvat förut med min mjölkprotein känslighet o ätit mjölkchoklad men nu när jag undvikit det så mår magen rätt så bra förutom förstoppning o diarre ibland.
  • Anonym (Micke)

Vad har du för CRP värde ? 

• Anonym (mamma)

Min mamma hade alltid hög sänka. När hon var ung fick hon typ söka dispens för att få utbilda sig till sjuksköterska (för då skulle man vara frisk). Senare i livet fick hon en vanlig förekommande autoimmun sjukdom, men levde alltså frisk fram till hon var ca 65. Så det kan tydligen förekomma ändå.

Jag har låg sänka, så det verkar inte vara ärftligt.

Ka tänka mig att sänkan kan vara hög om du har celliaki, för SR visar ju på inflammation.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Micke) skrev 2018-02-22 14:39:51 följande:

Vad har du för CRP värde ? 

Det enda jag kan se förutom att "svar ej vidimerat" är att resultat efter blodprov är 3mg/L
    Har inget koll på om det var svar på frågan jag och doktor språket:P
    Samt:
    CRP-ökning som enda tecken på inflammatorisk aktivitet

• Anonym (Olika)

Ett förhöjt CRP kan stå för massa olika saker och måste tolkas i sin kontext, dvs hur du mår och hur andra prover ser ut. CRP på 3 tror jag inte du har för det räknas knappast som förhöjt. ;)

Olika tillstånd som kan ge högt CRP:

Infektion - dvs CRP stiger tex vid lunginflammation. Stiger sällan så mycket vid en lindrig förkylning.

Inflammation - massa olika tillstånd och sjukdomar kan ge inflammatoriskt pådrag tex reumatiska sjukdomar, inflammatorisk tarmsjukdom etc etc. Vid vissa typer av cancer kan man också få ett inflammatoriskt pådrag som ger CRP-stegring.

Så jag gissar att din dr vill ta kompletterande prover och ev göra någon annan utredning beroende på hur du mår. Förhöjt CRP är ett vanligt fynd och det vanligaste är att när man kollar om så gar det rättat till sig.

• Anonym (Micke)
    Anonym (Trött) skrev 2018-02-22 14:49:56 följande:
    Det enda jag kan se förutom att "svar ej vidimerat" är att resultat efter blodprov är 3mg/L
    Har inget koll på om det var svar på frågan jag och doktor språket:P
    Samt:
    CRP-ökning som enda tecken på inflammatorisk aktivitet
    Låter inte högt, 3-10 räknas som standardvärde på fullt frisk person, inte för att man använder värdet för att jämföra utan för att se
    skilnaden före och efter tex antibiotika. 

tex gamla och svårt sjuka kan ha mycket låga cpr värden fast dom är dödsjuka
    pga att cpr bildas i levern och har man mycket dålig leverfunktion får du ochså
    låga cpr. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Micke) skrev 2018-02-22 16:16:35 följande:
    Låter inte högt, 3-10 räknas som standardvärde på fullt frisk person, inte för att man använder värdet för att jämföra utan för att se
    skilnaden före och efter tex antibiotika. 

tex gamla och svårt sjuka kan ha mycket låga cpr värden fast dom är dödsjuka
    pga att cpr bildas i levern och har man mycket dålig leverfunktion får du ochså
    låga cpr. 
    Ok! min sänka har gått lite upp och ner tydligen.. sist så var den 12 har jag för mig om jag minns rätt. Varför jag fick gå på fler blodprover. Nu får jag inget svar förrän flera veckor efter förra proven då läkarna har mycket annat för sig.
  • Anonym (Läkare)

Hög sänka är vanligen tecken på inflammation, som ibland är orsakad av infektion. Vid riktigt hög sänka (>100) brukar man säga att det finns tre huvudsakliga orsaker: polymyalgia reumatica, myelom och njurcancer. En lätt förhöjning kan ha många förklaringar, men vid celiaki om man äter glutenfritt läker inflammationen i tarmen och SR är inte förhöjd.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-02-22 21:42:55 följande:

Hög sänka är vanligen tecken på inflammation, som ibland är orsakad av infektion. Vid riktigt hög sänka (>100) brukar man säga att det finns tre huvudsakliga orsaker: polymyalgia reumatica, myelom och njurcancer. En lätt förhöjning kan ha många förklaringar, men vid celiaki om man äter glutenfritt läker inflammationen i tarmen och SR är inte förhöjd.

Ok! känner inte igen symptomen på någon av dessa tre sjukdomar. Har inte ont, perfekta blodvärden i nästan alla prover, bara att jag är trött blir lätt sjuk och kan ibland få ömma muskler samt huvudvärk då och då.  Inga tumörer, inget blod i urinen, så gott som smärtfritt liv, bra naglar och benstomme. 
    Får helt enkelt vänta på vad läkaren säger, men tack för att du tog tid till att svara på min fråga. Och tack ni alla andra för alla era svar! ha en fortsatt trevlig vecka och trevlig helg. Frid!
Svar på tråden Vad kan hög sänka bero på?