• Anonym (??????)

Bör jag oroa mig för läppcancer?

Jag har ett litet rött sår på mitt på undre läppen in mot munnen liksom så där över-och underläppen möts. Det har varit där i minst fyra veckor och försvinner inte fast jag har på Försvarets läppsalva och annat läppbalsam.

Det är platt och lika stort som en knappnålshuvud ungefär och ser ut som om lite skinn har lossnat. Läpparna är inte torra.

Är det normalt att det tar över en månad att läka om det bara är ett sår? Bör jag gå till en läkare och vilken sorts läkare ska jag gå till?

• Svar på tråden Bör jag oroa mig för läppcancer?
  • Anonym (??????)

Skulle uppskatta några råd.

• Anonym (Madde)

Hade jag varit du och inte haft några besvär av såret typ att det gjorde ont eller blödde, så skulle jag inte gjort någonting alls.

Läppcancer har jag aldrig hört talas om.

Kanske prova utan några balsam och salvor, se om det läker då?

• SofieJ

Du kanske biter dig i läppen när du sover? Typiskt ett sånt ställe där läppen spricker om man är torr, men det säger du att du inte är, hmmm....

Har heller aldrig hört talas om läppcancer.

• Anonym (A)

Ring VC så får du hjälp

• Anonym (??????)

Om ni inte har hört om läppcancer så googla bilder så får ni se något skrämmande.

Tror ni att vaseline skulle vara bättre att försöka läka det? Eller inget alls som Madde föreslog? Läpparna är ju inte torra. Jag tror inte att jag biter mig där på natten. Jag ger det någon vecka till innan jag ringer VC.

• SofieJ

Usch... Varför googlade jag?

Det kan inte bara vara hederlig gammal herpes? Känns ju betydligt troligare. Men som övriga säger. Ett besök på VC skadar ju inte :)

• Anonym (??????)
    SofieJ skrev 2018-02-23 16:04:30 följande:
    Usch... Varför googlade jag?
    Det kan inte bara vara hederlig gammal herpes? Känns ju betydligt troligare. Men som övriga säger. Ett besök på VC skadar ju inte :)
    Fattar du varför jag oroar mig lite nu för läppcancer? Det är inte herpes för jag har inte herpes. Det är verkligen bara en illröd liten prick som inte vill försvinna.
  • Anonym (AL - Kvinna 35)
    Anonym (??????) skrev 2018-02-23 16:06:56 följande:
    Fattar du varför jag oroar mig lite nu för läppcancer? Det är inte herpes för jag har inte herpes. Det är verkligen bara en illröd liten prick som inte vill försvinna.
    Bara så att du vet så har typ 1/3 svenskar herpes... Det är vad de flesta kallar munsår!

Annars skulle jag nog tro att ditt sår sitter på ett ställe som lätt öppnas upp, för om din läpp har spruckit lite så hjälper ju inte läppbalsam, utan så fort du drar lite i läpparna så kan det öppnas upp igen. 
    Ring VC och så kanske du kan få en salva eller nåt plåster som håller ihop.

Och sluta Googla! Man blir alltid dödsdömd! ;)
  • Anonym (??????)
    Anonym (AL - Kvinna 35) skrev 2018-02-23 16:21:19 följande:
    Bara så att du vet så har typ 1/3 svenskar herpes... Det är vad de flesta kallar munsår!

Annars skulle jag nog tro att ditt sår sitter på ett ställe som lätt öppnas upp, för om din läpp har spruckit lite så hjälper ju inte läppbalsam, utan så fort du drar lite i läpparna så kan det öppnas upp igen. 
    Ring VC och så kanske du kan få en salva eller nåt plåster som håller ihop.

Och sluta Googla! Man blir alltid dödsdömd! ;)
    Jag tillhör dom 2/3 som inte har herpes för jag har aldrig haft ett munsår i hela mitt liv. Det är absolut inget munsår eller herpes.  Det är inget jack eller sår på så vis utan det ser ut som en liten bit hud har lossnat. Men jag ger det någon vecka till sen ringer jag VC. Konstigt det där med google man har alltid minst fem dödliga sjukdomar vad man än har för symptom.
  • Anonym (??????)

Problemet kvarstår. Väntar på att min tandläkare ska ringa för jag har läst på nätet att tandläkare kan kolla läppcancer. Vet ni om man kan gå direkt till en hudläkare utan att gå via VC? För jag antar att det är en hudläkare som ska kolla det. Spelar ingen roll om det kostar ur egen ficka bara jag får tid snabbt.

• Anonym (Studerande inom medicin)

Om du ännu inte kollat upp det skulle definitivt göra det om jag var du. Även om det inte behöver vara någonting är det bra att uppsöka en ÖNH-klinik för bedömning. Sår på läppen som inte läker bör man ta på allvar. Hoppas allt ordnar sig för dig! 

• Anonym (??????)
    Anonym (Studerande inom medicin) skrev 2018-05-20 20:45:06 följande:
    Om du ännu inte kollat upp det skulle definitivt göra det om jag var du. Även om det inte behöver vara någonting är det bra att uppsöka en ÖNH-klinik för bedömning. Sår på läppen som inte läker bör man ta på allvar. Hoppas allt ordnar sig för dig! 
    Har inte kollat upp det än för tandläkaren ville inte göra en biopsi då han inte var van med det. Ska boka en tid hos husläkaren i morgon och se vad hon säger. Jag antar att jag måste få en remiss från VC för att gå vidare med det eller kan man boka direkt på ÖNH?
Svar på tråden Bör jag oroa mig för läppcancer?