• Nickolina

    Nekad aktivitetsersättning av Fkassan men får ej läkartid i tid för kompletterat intyg

    Vi har sökt aktivitetsersättning för ett barn med ADD/atypisk autism och Ulcerös colit. Dvs det finns en besvärande samsjuklighet. Stressen ADD/autismen ger inverkar menligt på hens magsjukdom. Diarré och magvärk stressar under arbetstid. Hen jobbar 2-3 halvdagar i vecka knappt


    Hen medicinerar ej för ADD varvid vi inte har rätt till en psykiatiker där vi bor. En allmänläkare på vårdcentraler har sammanställt den utredning som gjorts angående ADD/autism och magproblemen.


    Efter ett halvårs väntan ger Försäkringskassan besked att de inte kommer godkänna de intyg som finns. En komplettering krävs. Jag får inte tid hos läkaren för ens tre veckor efter att uppgifterna skall vara inne. Jag har redan fått förlängt en vecka. Läkaren vägrar skriva ett intyg baserat på telefonsamtal.


    Jag känner att detta är djupt fel. Försäkringskassan måste godta den situation som råder inom vården. De kan inte ensidigt ta enorm tid på sig och sedan kräva svar av oss på ett par veckor. Det måste finnas rim och reson. 


    Jag har redan fått förlängt en vecka men det räcker inte - första lediga tid på vårdcentralen är tre veckor efter detta datum. Handläggaren sa att vi alltid kan överklaga om vi inte får löst allt i tid, Detta känns fel och onödigt byråkratiskt. Jag tror dessutom det är svårare att riva upp ett fattat beslut än påverka det innan det tas .


    Vad finns det för lagar att använda sig av?


    Hur hanterar ni övriga orimliga kommunikationstider?


     

  • Svar på tråden Nekad aktivitetsersättning av Fkassan men får ej läkartid i tid för kompletterat intyg
  • CitronTulo

    Jag har jobbat med att handlägga aktivitetsersättning för ett par år sedan och då lätt vi ärendet vara öppet så länge det fanns ett läkarbesök bokat även om det då passerat kommuniceringstiden.. just för att slippa onödiga omprövningar!

  • PinkSugar

    Har hört att Försäkringskassan har rätt att neka en förlängd svarstid om de misstänker att de nya uppgifterna inte kommer förändra tidigare bedömning

  • Nickolina
    Magnefico skrev 2018-02-23 10:01:32 följande:

    Gå till en annan läkare. Kan väl inte vara så svårt att lösa?


    Jo dessvärre. Det är mycket att läsa in sig på. Det var svårt nog att få denna läkare att ta sig an fallet.


    Hen var patient på BUP innan hen blev för gammal. Nu har vi ingen påläst läkare i trakten. Denne är den bäst lämpade. Vi trillar mellan stolarna i nuvarande system

  • Nickolina
    CitronTulo skrev 2018-02-22 18:59:22 följande:

    Jag har jobbat med att handlägga aktivitetsersättning för ett par år sedan och då lätt vi ärendet vara öppet så länge det fanns ett läkarbesök bokat även om det då passerat kommuniceringstiden.. just för att slippa onödiga omprövningar!


    Tack :)
Svar på tråden Nekad aktivitetsersättning av Fkassan men får ej läkartid i tid för kompletterat intyg