• Lvillhabarnllllllll

Oro för Toxoplasma

Hej!

Åh jag vet ibte vad jag ska ta mig till med all denna oro hela tiden... Nu senast "gjorde jag bort" mig häromdagen när jag var och handlade... Tog i en purjo och sedan tog jag en plastpåse som jag "vätte fingrarna" med tungan för att få upp plastpåsen (oj vad det där lät konstigt men hoppas ni förstår vad jag menar). Nu är jag helt övertygad om att jag fått Toxoplasma och att jag är den mest korkade människan i världen.

Hoppas på någon form av igenkänning så jag slipper känna mig så värdelös...

• Svar på tråden Oro för Toxoplasma
  • Mittiprick

Helt obefogad oro. Din barnmorskan kanske kan hjälpa dig med en samtalskontakt?

Tells it the way it is.
  • Lvillhabarnllllllll

Fick en samtalskontakt och var där en gång. Hon tyckte inte att det var ett bestående problem; oron alltså; och tyckte inte att jag behövde gå mer. Oron är dock kvar till tusen!

• Iowhannah
    Lvillhabarnllllllll skrev 2018-02-23 18:30:15 följande:

Fick en samtalskontakt och var där en gång. Hon tyckte inte att det var ett bestående problem; oron alltså; och tyckte inte att jag behövde gå mer. Oron är dock kvar till tusen!

Försök få tid hos henne igen. Oro är väl vanligt under graviditet (speciellt första), men när det gått så långt som det verkar för dig så är det nåt som måste tas itu med.
  • Mittiprick
    Iowhannah skrev 2018-02-23 18:35:49 följande:

Försök få tid hos henne igen. Oro är väl vanligt under graviditet (speciellt första), men när det gått så långt som det verkar för dig så är det nåt som måste tas itu med.

Håller med!

Hoppas det blir bättre för dig!
    Tells it the way it is.
  • e.l.s
    Lvillhabarnllllllll skrev 2018-02-23 16:11:16 följande:

Hej!

Åh jag vet ibte vad jag ska ta mig till med all denna oro hela tiden... Nu senast "gjorde jag bort" mig häromdagen när jag var och handlade... Tog i en purjo och sedan tog jag en plastpåse som jag "vätte fingrarna" med tungan för att få upp plastpåsen (oj vad det där lät konstigt men hoppas ni förstår vad jag menar). Nu är jag helt övertygad om att jag fått Toxoplasma och att jag är den mest korkade människan i världen.

Hoppas på någon form av igenkänning så jag slipper känna mig så värdelös...

Har du fått hjälp med din oro? Jag är sjukligt nojig och ska ringa bm idag för att få hjälp av någon. Jag kan knappt äta nått längre och måste tvätta händerna varje gång jag ska ta i mat och efter. Diskar typ en kastrull 4 gånger innan jag kan laga mat i den och igår städade jag kylskåpet och fick panik efter att jag fått toxiplasmos för jag hade sår på händerna (vet inte ens om de kan smitta så). Vet att jag inte ska oroa mig men kan inte hjälpa det och det blir bara värre å värre.
  • missUniversum

Toxoplasma är bara farligt för fostret om du smittas för första gången under graviditeten. Skulle det vara så lätt att få toxoplasmos så skulle ni redan varit smittade och då skulle det ändå vara skitsamma om ni smittades igen. Tänk vad många barn som föds i U-länderna, eller hur hygienen såg ut i Sverige fram till för 100 år sedan. Sluta oroa er och lev som vanligt

• ALM82

Det är nog ingen fara! Var purjon full med jord som du sen slickade i dig? Annars om det var ett litet dammkorn som du fick i dig så tror jag inte att det är tillräckligt för att ge toxoplasma.
    Det är vanligt att oroa sig, jag gjorde det i början också! Bara för att man helt enkelt inte vet!  
    Är du väldigt orolig så be om ett blodprov för att konstatera att du inte har det (här i Frankrike där jag bor så tar vi faktiskt blodprov varje månad gällande toxoplasma)

Annars så är ett tips när du vill "väta" fingrarna för att öppna en påse att andas på dom, inte blåsa, men andas på dom, det gör att dom blir lite våta och du kan sen öppna påsen. Att slicka på fingrarna, helst efter att ha tagit i kundvagn/pengar/varor m.m. är ju rätt ohygieniskt överhuvudtaget! :)

Svar på tråden Oro för Toxoplasma