• Anonym (Uppgiven)

Sosamnälan

Måste skriva av mig, vi har 2 barn, i tidig tonår, den ena flyter det på fint för men den andra har vi mycket utmaningar med. Vi har sökt hjälp och går sen en tid tillbaka på BUP för hennes ångest och oro, hon ljuger oxå otroligt mycket, har problem med humöret det skiftar upp och ner flera ggr om dagen med väldiga utbrott som följd.

Vi har tät kontakt med skolan på min begäran, (liten skola alla känner alla) )allt för att skolan och vi ska kunna hjälpa och stötta henne på bästa sätt, även skolsyster mailar när det är något speciellt.

Idag ringde soc att skolsyster gjort en anmälan, jag ringde skolan och frågade varför, fick

I vilket vi försöker

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-23 21:27
    Fortsätter...

Idag ringde Socialtjänsten att skolsyster gjort en anmälan, att dottern sagt att vi bråkar och pappa dricker på helgerna. Det kom fran från dottern att skolsyster ställt ledande frågor, började med att hon kommit till skolsyster att hon kände sig låg och ledsen vilket sker ofta (därför går vi på bup))

Sköterskan frågar, har du problem hemme? Är det någon som dricker på helgerna?nja svarade hon, ( pappan tar nån ö på helgenl vilket inte är olagligt) Tar han tag i dig? Nej.. brukar mamma o pappa bråka? Ja det händer men sällan.
    Skolsyster kopplade ihop att hon var ledsen pga det, fast dottern sa nej det är inte pga det!

Vips blev det en anmälan! Jag fattar ingenting.. att ställa ledande istället för öppna frågor till en tjej som redan är i en utsatt situation och vi har det kämpigt hemma som det är, kontakt med bup osv. Jag känner mig så himla kränkt och dottern känner sig lurad att hon anmälde och kände sig pressad av frågorna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-23 21:28
    Ledsen för dålig stavning jag skriver på mobilen ????

• Svar på tråden Sosamnälan
  • Anonym (ppp)

Du får ta det med soc. Ring och fråga så kan de läsa upp i telefonen vad anmälan gäller, eller så väntar du tills ni får komma på ett möte. 

jag har varit med om att mitt barns skola gjorde orosanmälan trots att de visste att det handlade om en depression och att de visste att vi redan hade all hjälp som fanns att få via BUP (kurator, medicin, läkare osv). Det ledde inte någonstans alls utan soc sa lite luttrade att många skolor anmäler för att det är "nästa sak på listan". I vårt fall ansåg Soc det var helt i onödan och att skolan borde ha mer tålamod då det tar tid att vända en depression. 

• Näng

Kan det vara så att skolssk gjort anmälan för att hon är rolig för er dotter?

Tänk om det resulterar i att ni får hjälp med er dotter och att hon börjar må bättre?

Ta det lugnt med resten. Det löser sig säkerligen om ni inte har de problem du känner dig anklagad för. Eller är det något ni bör reflektera över?

• Näng

Anmälan handlar ju inte primärt om att sätta dit föräldrar utan oro för barnet.

• Anonym (My)

Skolan är skyldig att anmäla om de misstänker att barnet far illa. Det betyder inte att de anklagar er för något. Kan förstå att det känns hårt, men försök se det som att det kan komma något bra ut av det. De vill hjälpa, inte sätta dit er. Det kan leda till att både ni och dottern får stöd som skolan inte kan ge er.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (ppp) skrev 2018-02-23 21:29:18 följande:

Du får ta det med soc. Ring och fråga så kan de läsa upp i telefonen vad anmälan gäller, eller så väntar du tills ni får komma på ett möte. 

jag har varit med om att mitt barns skola gjorde orosanmälan trots att de visste att det handlade om en depression och att de visste att vi redan hade all hjälp som fanns att få via BUP (kurator, medicin, läkare osv). Det ledde inte någonstans alls utan soc sa lite luttrade att många skolor anmäler för att det är "nästa sak på listan". I vårt fall ansåg Soc det var helt i onödan och att skolan borde ha mer tålamod då det tar tid att vända en depression. 

Jag
    Anonym (ppp) skrev 2018-02-23 21:29:18 följande:

Jag frågade soc vad det handlade om men då svarade hon bara att det gällde att jag och min man bråkar hemma, vi har nog de fredligaste av alla förhållanden
  • Anonym (Uppgiven)

Det som stör mig är att skolsyster ställt ledande frågor som dottern upplevt som pressande,

• Näng

Det vet du inte. Dottern kanske inte vill säga till dig vad hon sagt.

• Anonym (Skolpersonal)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-02-23 21:52:39 följande:

Det som stör mig är att skolsyster ställt ledande frågor som dottern upplevt som pressande,

Så din dotter som ljuger väldigt mycket säger att skolsköterskan gav henne ledande frågor? Istället för att tro att den professionella skolpersonalen gjort rätt enligt sin erfarenhet och utbildning då tror du direkt på din dotter? Att göra en anmälan ger enbart skolpersonalen mer arbete. Det görs inte för att det är skoj.

Finns det inte i din tankevärld att din dotter ljuger för dig? Att hon inte vill berätta vad hon egentligen sagt utan skyller allt på skolsköterskan för att hon skäms/känner sig ställd mot väggen ?
  • Anonym (Uppgiven)

www.elevhalsan.se/staffan/samtala-med-barn-under-12-ar_4544.htm

Hon får alltså inte ha utfrågningar mot barnet utan vårt medgivande, vi har sagt att dottern ska gå till henne om hon behöver prata men då utgick jag ifrån att hon var kompetent nog att lyssna och ställa öppna frågor, inget korsförhör, dottern är ledsen och känner sig lurad att hon anmält, fast vi sagt att hon inte har gjort något fel så säger hon att hon tappat förtroende för sköterskan och inte vill prata med henne nå mer. Ytterligare ett problem eftersom hon haft henne som stöd.. men fortsättning följer

Svar på tråden Sosamnälan