• Kulör
    Äldre 24 Feb 08:50
    3699 visningar
    12 svar
    12
    3699

    skräckslagen av tanken på att flytta ihop med partner och dess barn. Vad göra?

    Hej! Jag har ett problem som ger mig så mycket ångest, självförakt och skam och jag vet inte vem jag ska prata med för att ämnet känns så svårförklarat och lätt-missförstått. Jag är nog mest ute efter bekräftelse om att jag inte är galen, eller tips av de som själva kanske har varit där om hur jag ska lösa det här. 

    Jag står inför att flytta ihop med min pojkvän och hans son. Jag älskar båda två så mycket och ser verkligen fram emot att få dela min vardag med dem, varje dag. Och även om jag varken vill, eller har kravet (för behovet finns inte) att gå in i en styvförälder-roll, så är jag ändå så glad över att få chansen över att få vara en vuxen i hans liv och genom hans uppväxt, det här barnet är verkligen fantastiskt. 

    Men, ibland blir jag galen. På att vi jämt följer barnet, som har för vana att jämt vilja bestämma. Missförstå mig inte, tycker det är självklart att vi när vi umgås även låter honom vara med och bestämma, men ibland kan det kännas som att han är uppfostrad till att aldrig behöva ta hänsyn till någon annan. Alltid få sin vilja fram, och vad som händer om han inte skulle få det vet jag inte, för han får det alltid. Det känns som att han inte har tydliga gränser och att han får säga lite vad som helst. Barnet vill inte sova själv (snart tio).Vi var på semester för ett tag sedan och sonen hade för vana att slänga sina blöta badkläder på min säng varje dag. Jag blir livrädd för en framtid där jag inte kommer få ha mina saker för mig själv, eller min sänghalva (så töntigt), att jag ska få gå och städa efter honom eller få kriga för att få ha mina saker ifred. Eller få känna att det enda vi gör att ständigt anpassa oss efter barnets vilja. Jag vill inte känna att jag varannan vecka ska vara på tröskeln till explosion, det skulle vara fruktansvärt och det skulle ju inte heller fungera. För varken mig, min partner eller barnet. 

    Jag känner mig så töntig när jag skriver det här, det är så svårt att försöka få ner de där miljoner känslorna i ord utan att låta som en vuxen jättebebis som är svartsjuk på barnet till sin partner. Bara snälla, säg att jag inte är ensam, svartsjuk, sjuk. Jag vill verkligen bli kvitt de här känslorna som äter upp mig, vad ska jag göra?

  • Svar på tråden skräckslagen av tanken på att flytta ihop med partner och dess barn. Vad göra?
  • Äldre 24 Feb 08:55
    #1

    På vilket sätt ser du fram emot att dela vardagen med dem? Så låter det ju verkligen inte på ditt inlägg.

  • Anonym (S)
    Äldre 24 Feb 08:56
    #2

    Prata och diskutera med din sambo innan!!!

    Se till att ni verkligen är överens om sånt här.

    Barnet är snart tio år och ska kunna sova själv, jag hade inte gått med på att dela säng med ett sånt stort barn varannan vecka.

    Det räcker gott med att behöva sova med en människa!

    Pappan behöver också ha tydliga regler för vad barnet bör hjälp till med hemma, INNAN du flyttar in för att du inte ska bli syndabock.

    Diskutera också vad du ska säga till om och vad din sambo ska ta själv med barnet.

    Jag har själv barn, men hade också varit tveksam innan en inflytt med det barnet :)

    Som sagt, kommunicera innan! :)

  • Ess
    Äldre 24 Feb 08:59
    #3

    Under rådande omständigheter, flytta INTE ihop.
    Börja med att säga åt pojken när han tex slänger sina våta kläder på din säng. Börja även att visa din egen vilja när ni är tillsammans, och se vad som händer när inte allt går efter barnets vilja, se även hur pappan agerar när han blir tvungen att sätta gränser för pojken.
    Det är bättre att börja med detta innan du sagt upp ditt boende, för jag misstänker nämligen att det kommer skita sig samma dag du visar egen vilja och att du inte går i pojkens koppel.

  • Anonym (Fyrab­arnsma­mma)
    Äldre 24 Feb 08:59
    #4

    Jag förstår precis hur du känner och jag har märkt att många som har separerat med barn låter barnen bestämma väldigt mycket. Vet inte om det är skuldkänslor eller vad det handlar om. Jag har separerat med barn och hos pappa sker allt på barnens villkor, allt!

    Hos mig fungerar inte det då vi måste ha en fungerande vardag och jag tror att man gör barnen en björntjänst genom att låta de tro att allt kretsar kring dem.

  • Äldre 24 Feb 09:00
    #5

    Prata med din sambo, det här är självklara saker att lösa och prata om.

    Känn inte skuld eller skam för det här ÄR viktiga saker. Det är en förutsättning för att förhållandet ska funka att ni delar syn på regler i hemmet och barnuppfostran.

    Självklart har du rätt att skapa regler och kräva respekt för privata saker och vuxen tid.

  • Kulör
    Äldre 24 Feb 09:21
    #6

    Okej, tack hörrni. Jag förstår ju att det enda alternativet är att prata med min partner och försöka reda ut det här innan ihopflytt. Jag ville bara ha lite självförtroende i ryggen innan det var dags. Tack för vettiga svar. <3

  • Anonym (Ella)
    Äldre 24 Feb 10:24
    #7

    Ha ingen bråttom att flytta ihop.Det verkar som pojken bestämmer och styr era liv tillsammans ,fast det är föräldrarna som ska bestämma.Sen har du ochså en egen vilja.Gör det som känns rätt för dig och du behöver inte låta pojken bestämma allt .Ja,han är ett barn,men ett barn ska inte styra allt och göra varsomhelst .

  • Äldre 24 Feb 10:56
    #8

    Det låter inte som att du ser fram emot att flytta ihop och det ska du inte göra under rådande omständigheter. Fullständigt åt h-e att låta barnet bestämma allt, jag ser det alltför ofta i min omgivning och det kommer inte att sluta bra. Så ställ tydliga krav på förändring och se till att de faktiskt genomförs innan ni flyttar ihop. Det är den största tjänst du kan göra ditt bonusbarn också...

  • Äldre 24 Feb 11:38
    #9

    Ja du, TS. Här gäller det att du tar sats i dig själv och sätter gränser för vad som är ok och inte ok. Det är inte samma sak som att börja skrika, ha tysta krig eller riskera att allt går åt pipan. Utan mer säga ifrån, förklara för gossen varför du sätter en gräns och sen hålla den. Lugnt och bestämt. Kompromissa ibland men inte så att du blir överkörd och han får sin vilja fram 100%, det är ju inte en kompromiss. Så här gör vi nu för att det ska fungera för alla. Vara ett steg före tex nu när vi kommer in vill jag att du hänger upp dina badkläder, inte att du lägger dom på min säng. Återkoppla ofta: bra, det gjorde du fint, tack så mycket. Skapa ett sammanhang där alla är delaktiga, relationsskapa. Ha förståelse, tålamod och leda i din riktning. "Så här är det nu och det blir jättebra, du behöver inte oroa dig". " Vi vuxna fixar det här". Om han skriker och går upp i känsla ska du vara lugn, inte möta upp hans känsla och göra den till din egen. Då blir det svårt. Lycka till!

  • Anonym (la)
    Äldre 24 Feb 19:55
    #10
    Tecum skrev 2018-02-24 10:56:27 följande:

    Det låter inte som att du ser fram emot att flytta ihop och det ska du inte göra under rådande omständigheter. Fullständigt åt h-e att låta barnet bestämma allt, jag ser det alltför ofta i min omgivning och det kommer inte att sluta bra. Så ställ tydliga krav på förändring och se till att de faktiskt genomförs innan ni flyttar ihop. Det är den största tjänst du kan göra ditt bonusbarn också...


    Håller med!

  • Anonym (.,lmk­)
    Äldre 24 Feb 20:01
    #11

    Skriver som övriga, låt bli! Din kille behöver först lösa problemen med sitt barn, för det ÄR ett problem att barn får bestämma på det viset du beskriver. Han måste lösa dem INNAN du flyttar in för annars blir du den onda styvmodern. 

    Min bästa vän står inför samma problem, dock två barn och hon vet mycket väl vad som händer om de inte får sin vilja igenom, för pappan har börjat förstå hu fel han gör. Det är gap och skrik, de kastar grejer, vrålar som galningar osv. Det är ett tufft jobb i många fall när ett barn plötsligt få lite motstånd och krav. 

  • Anonym­a Bonusm­amman
    Äldre 5 Mar 15:37
    #12

    Har du pratat med honom än?


     


    Vi gjorde felet att flytta ihop INNAN vi tog snacket om vad vi ville ha för "regler" elelr hur vi såg på ansvarsbiten.


    Jag gled runt utmed väggarna i mitt eget hem där jag även betalade mer och tvättade, plockade och diskade. Om jag satt vid tvn och nått av barnen ville titta på nått var det bara att flytta på sig. Annars spelade de ut totalt.


    Dessa kom även in i sängen tillsammans med oss fast jag sagt innan att där går min gräns. Han får jättegärna gå och lägga sig hos dem dock ;) då 8 och 9 år gamla.


     


    Nu är vi särbos och gör om allt som vi borde gjort! Hopaps han tar till sig dina tankar. Ni ska ju vara en familj, då räknas alla in.

Svar på tråden skräckslagen av tanken på att flytta ihop med partner och dess barn. Vad göra?