• Hermioney

Vad BEHÖVS Faktiskt till Nyfödd?

Vad BEHÖVER man faktiskt till en nyfödd?

Alltså inte vad som är gulligt och roligt utan vad man MÅSTE ha hemma som nyförlöst med första barnet.

Jag tänker:

Babyskydd

Spjälsäng

Madrass

Lakan

Blöjor

Andningslarm

Skötbädd

Tvättlappar

Badbalja

Bröstpump

Kokosolja

Bindor

AmningsBH

Skor som fötter kan svullna i

Nånting att klä barnet i -Vad?

Fyll i resten som man Måste ha när barnet föds.

• Svar på tråden Vad BEHÖVS Faktiskt till Nyfödd?
  • Hermioney
    Krusbärskompott skrev 2018-02-24 15:33:59 följande:

Andningslarm behövs inte.

Skyddar inte mot plötslig spädbarnsdöd utan ger på sin höjd en falsk trygghet

Kan du utveckla?
  • Krusbärskompott
    Hermioney skrev 2018-02-24 15:35:32 följande:

Kan du utveckla?

Du får jättegärna skaffa ett apnélarm om du vill det men det skyddar inte mot SIDS enligt studier. Alltså är det absolut inte nödvändigt att ha ett.

Vad finns det mer att utveckla?
  • Hermioney
    Krusbärskompott skrev 2018-02-24 15:39:24 följande:

Du får jättegärna skaffa ett apnélarm om du vill det men det skyddar inte mot SIDS enligt studier. Alltså är det absolut inte nödvändigt att ha ett.

Vad finns det mer att utveckla?

Jag förstår inte vad du menar. Ett andningslarm rätt använt ger ifrån sig en alarmsignal när andning upphör. Då lyfter man upp barnet.

Kan du förklara på vilket sätt det inte hjälper?
  • Krusbärskompott
    Hermioney skrev 2018-02-24 15:44:47 följande:

Jag förstår inte vad du menar. Ett andningslarm rätt använt ger ifrån sig en alarmsignal när andning upphör. Då lyfter man upp barnet.

Kan du förklara på vilket sätt det inte hjälper?

Att forskning visar att det inte hjälper, det är samma incidens av SIDS oavsett om man har apnélarm eller inte. Det är ingen som känner till de exakta mekanismerna bakom SIDS men apnélarm är inget skydd. Tyvärr. Hade det gett ett skydd hade alla barnläkare/bvc osv rekommenderat detta. Precis som man idag rekommenderar rökfrihet hos föräldrar, ryggläge och avråder från samsovning eftersom det är faktorer som bevisat minskar risken.

Fråga på BVC om du inte tror mig.
  • Evm
    Krusbärskompott skrev 2018-02-24 15:50:46 följande:

Att forskning visar att det inte hjälper, det är samma incidens av SIDS oavsett om man har apnélarm eller inte. Det är ingen som känner till de exakta mekanismerna bakom SIDS men apnélarm är inget skydd. Tyvärr. Hade det gett ett skydd hade alla barnläkare/bvc osv rekommenderat detta. Precis som man idag rekommenderar rökfrihet hos föräldrar, ryggläge och avråder från samsovning eftersom det är faktorer som bevisat minskar risken.

Fråga på BVC om du inte tror mig.

Även fast det inte förhindrar det om det väl händer så kan det ju vara en trygghet att veta att så länge larmet är tyst andas bebisen och man kan sova.

Vad ska du med kokosolja till? Badbalja tycker jag är onödigt också, betyder ju dock inte att du tycker det.

Fyller på med:

Hemorrojdsalva till dig och inotyolsalva till bebisen.

Nån filt och spyhanddukar.
  • Hermioney

Om vi återgår till ämnet.

Vad mer på listan måste man ha till en nyfödd?

Den måste ha nåt klädesplagg. Vad och hur många?

• tvillingmammaVastmanland

Andningslarm hade inte vi i alla fall

Barnvagn är ju förstås nödvändigt.

• Hermioney
    Evm skrev 2018-02-24 15:58:27 följande:

Även fast det inte förhindrar det om det väl händer så kan det ju vara en trygghet att veta att så länge larmet är tyst andas bebisen och man kan sova.

Vad ska du med kokosolja till? Badbalja tycker jag är onödigt också, betyder ju dock inte att du tycker det.

Fyller på med:

Hemorrojdsalva till dig och inotyolsalva till bebisen.

Nån filt och spyhanddukar.

Kokosolja:

Tydligen kan man få ont i brösten. Blodiga. Såriga. Bebisen kanske kan få röd gump.

Kokosolja har jag använt i många år för jag har märkt att den funkar mycket bättre på sår än krämer och man slipper alla kemikalier.

Badbalja:

Hur ska jag annars bada bebisen?

Hemorrojdsalva:

Vad är hemorrojder? Är det att det kommer blod ur gumpen när man torkar sig efter att ha bajsat?

inotyolsalva:

Vad är det och varför ska bebisen ha det? Är det invärtes eller utvärtes?

Filt:

Ska det vara en liten babyfilt eller en vanlig stor jag har hemma? Är det för att den inte ska frysa eller för att lugga på golvet?

Spyhandduk:

Jag har kökshanddukar och vanliga handdukar i samma storlek. Räcker det med sådana? Är det sådana man ska hängandes över ena axeln?
  • tvillingmammaVastmanland
    Hermioney skrev 2018-02-24 16:01:52 följande:

Om vi återgår till ämnet.

Vad mer på listan måste man ha till en nyfödd?

Den måste ha nåt klädesplagg. Vad och hur många?

4 - 5 bodys

4 byxor med fötter så att du inte behöver ha sockor.

Vinteroverall med fötter , jag hade eller liknande när de ligger i vagnen. Jag hade en mjuk och varm liten overall till dem. Någon form av åkpåse är väl ett alternativ.

Mössa.
Svar på tråden Vad BEHÖVS Faktiskt till Nyfödd?