• Äldre 24 Feb 23:36
    3510 visningar
    12 svar
    12
    3510

    Vart vänder man sig?

    Vi har försökt att bli gravida sen september 2017. Jag går pco och oregelbunden mens..mens cirka varannan/tredje månad. Tar ägglossningstester men tycker att de är svårt att läsa av.

    Vart vänder man sig? Vårdcentralen ? Egen remiss till gynekologi mottagning? Barnmorskemottagningen?? Jag tänkte att i första hand om man prövar medicin för att framkalla ägglossning? Skriver dom ut det på vårdcentralen?

  • Svar på tråden Vart vänder man sig?
  • Äldre 25 Feb 09:24
    #1

    Jag hade googlat på om det finns någon fertilitetsklinik i närheten, beroende på vart man bor i landet. Bor man i Sthlm kan jag rekommendera Sophiahemmet.

    Annars så tror jag man kan vända sig direkt till en gynekolog för att få hjälp. Har inte själv gått den vägen.

  • Anonym (PCO-S­)
    Äldre 25 Feb 10:45
    #2
    siadia skrev 2018-02-24 23:36:34 följande:

    Vi har försökt att bli gravida sen september 2017. Jag går pco och oregelbunden mens..mens cirka varannan/tredje månad. Tar ägglossningstester men tycker att de är svårt att läsa av.

    Vart vänder man sig? Vårdcentralen ? Egen remiss till gynekologi mottagning? Barnmorskemottagningen?? Jag tänkte att i första hand om man prövar medicin för att framkalla ägglossning? Skriver dom ut det på vårdcentralen?


    RMC vänder du dig till.

    Sen tar du tempen varje morgon. Mycket mycket enklare än stickor!

    Jag har också PCO-S

    Dessutom står det väl på alla förpackningar att ältester INTE fungerar på folk med PCO-S.

    Med tempen kan du följa och hitta ÄL. så gjorde vi och jag har blivit gravid flera gånger.
  • Äldre 25 Feb 13:10
    #3
    siadia skrev 2018-02-24 23:36:34 följande:

    Vi har försökt att bli gravida sen september 2017. Jag går pco och oregelbunden mens..mens cirka varannan/tredje månad. Tar ägglossningstester men tycker att de är svårt att läsa av.

    Vart vänder man sig? Vårdcentralen ? Egen remiss till gynekologi mottagning? Barnmorskemottagningen?? Jag tänkte att i första hand om man prövar medicin för att framkalla ägglossning? Skriver dom ut det på vårdcentralen?


    Vi vände oss till Kvinnokliniken på sjukhuset och fick utredning genom dem.
    Om man har PCOS så kan man behöva Letrozol tabletter för att lyckas bli med barn. De stimulerar ägglossningen och kan skrivas ut av en privat gynekolog eller kvinnokliniken efter utredning.
  • Anonym (PCO-S­)
    Äldre 25 Feb 13:53
    #4
    UndrandeSökare skrev 2018-02-25 13:10:12 följande:

    Vi vände oss till Kvinnokliniken på sjukhuset och fick utredning genom dem.

    Om man har PCOS så kan man behöva Letrozol tabletter för att lyckas bli med barn. De stimulerar ägglossningen och kan skrivas ut av en privat gynekolog eller kvinnokliniken efter utredning.


    Det är inte alla med PCO-S som behöver det.
  • Äldre 25 Feb 20:14
    #5

    Tack för svar. Jag mäter temperaturen varje dag men vet ej om det stämmer. Då jag precis börjat med levaxin för nedsatt ämnesomsättning. Vet ej om det gör nåt på temperaturen. Sen har det stått att jag har haft ägglossning men inte fått mens den månaden.

  • Anonym (PCO-S­)
    Äldre 25 Feb 20:22
    #6
    siadia skrev 2018-02-25 20:14:40 följande:

    Tack för svar. Jag mäter temperaturen varje dag men vet ej om det stämmer. Då jag precis börjat med levaxin för nedsatt ämnesomsättning. Vet ej om det gör nåt på temperaturen. Sen har det stått att jag har haft ägglossning men inte fått mens den månaden.


    Jag har också fel på sköldkörteln och får också Levaxin.

    Levaxin ändrar inte din kroppstemperatur.

    Ta tempen direkt när du vaknar. Du ska alltså bara sträcka ut handen. Inte stiga upp ur sängen.

    Vad för termometer använder du?

    Den dagen din temp stigit hade du ÄL dagen innan.

    Sen så rekommenderar jag en promenad varje dag. Även om det är kallt och regnigt. Det förbättrar hela alltet in kroppen och gör det lättare att få mer regelbunden mens och bli gravid.
  • Äldre 27 Feb 15:40
    #7

    Jo motion gör jag regelbundet. Mäter direkt på morgonen. Ger utslag att jag har ägglossning men när jag gör tester visar det ingen ägglossning.

  • Anonym (PCO-S­)
    Äldre 27 Feb 18:07
    #8
    siadia skrev 2018-02-27 15:40:43 följande:

    Jo motion gör jag regelbundet. Mäter direkt på morgonen. Ger utslag att jag har ägglossning men när jag gör tester visar det ingen ägglossning.


    För att du har PCO-S. Det står på förpackningen: obs fungerar ej för kvinnor med PCO.

    Jag har heller aldrig fått utslag och jag har också PCO
  • Äldre 27 Feb 19:38
    #9

    Okej så min app för temperatur mätning stämmer då om den säger att jag är fertil?

  • Anonym (PCO-S­)
    Äldre 27 Feb 19:48
    #10
    siadia skrev 2018-02-27 19:38:36 följande:

    Okej så min app för temperatur mätning stämmer då om den säger att jag är fertil?


    Jag vet ju inte vilken app du har. Men om du tar en vanlig almanacka och fyller i din temp varje dag så ser du när den stigit. Den dagen som du har högre temp betyder att du dagen innan hade ägglossning.

    Om du mäter varje dag kommer du att lära dig lösa av din kropp och tecknen på att ÄL närmar sig.

    Det tog tid innan jag själv fattade nåt om temp, äl, krpppens språk men min sambo var god hjälp. ibland är man "hemmablind" när det gäller ens egen kropp.
  • Äldre 27 Feb 20:22
    #11

    Natural cycles.

  • Äldre 27 Feb 20:26
    #12

    Halloj, 
    Jag upptäckte att jag hade pco när jag var omkring 20 år. Först gick jag till en vårdcentral, men de remitterade mig till en gynekolog för de kunde inte säga vad som var fel. Gynekologen kunde efter några prover och ultraljud konstatera pco och sa att jag skulle komma tillbaka när jag ville få barn. Några år senare kom jag tillbaka med min man och då skrev gynekologen ut primolut och pergotime för tre månader. För att se när det var dags för ägglossning använde jag kalender och stickor. 

Svar på tråden Vart vänder man sig?