• Äldre 24 Feb 23:54
    7070 visningar
    3 svar
    3
    7070

    Missfall vecka 6-7?

    Jag blev gravid genom IVF och två embryon sattes in. Graviditetssymptomen kom och jag testade positivt på gravtest 2 veckor efter embryoåterföringen. Fortsatte med lutinus-tabletterna (progesteron) tills för en vecka sedan och då var jag i vecka 5+4. Sedan jag slutade med progesteronet (på läkarens order) släppte symptomen och 2 dagar efter avslutad kur gjorde jag ett ultraljud där gynekologen inte kunde se något i livmodern men gravtest visade starkt positivt. 4 dagar efter ultraljudet var jag på spa med min sambo där vi badade i både kall och varm pool. Samma kväll hade vi sex och efteråt började jag blöda lite smått. Blödningarna tilltog och idag 24/2 kom det ut en klump i plommon-storlek och då hade jag redan haft ryggbesvär sedan igår kväll. Nu har jag förutom ryggbesväret även mensvärk-aktigt besvär.

    Jag är helt säker på att det är missfall, men vad tror ni det kan bero på? Kan det vara pga avslutandet av progesterontabletterna? Kan det vara pga det varma badet?

  • Svar på tråden Missfall vecka 6-7?
  • Äldre 25 Feb 00:03
    #1

    Eller så utvecklades inte embryot som det skulle?

    Beklagar verkligen vad som hände, men försök att inte skuldbelägga dig själv. Troligtvis kunde du inte gjort något för att förhindra det.

    Stor kram <3

  • Äldre 25 Feb 00:12
    #2

    Det är ytterst ovanligt att ett missfall beror på yttre omständigheter, oftast så är det helt enkelt något som inte stämmer med barnet och därav blir det ett missfall. 
    Beklagar verkligen, missfall är inte roligt!
    / En som varit med om det själv.

  • Äldre 25 Feb 06:39
    #3

    Det finns ju diverse tips o råd om vad man bör undvika som gravid o jag följde dem slaviskt vid mina tre graviditeter för jag ville aldrig behöva fundera över om jag gjort något fel!

    Men missfall innan v 13 är nästan uteslutande pga kromosom fel o inget du själv kan påverka. Andra alternativ är infektioner hos modern o Senare missfall kan bero på fel i livmodern.

    Beklagar verkligen , jag förlorade två men den sista blev en son som snarkar här brevid.

    Se det positiva -Vad bra att ni fick en befruktning och att det fäste , det kommer gå bra framöver !

Svar på tråden Missfall vecka 6-7?