• Anonym (Klantarsel)

Nyckeln inlåst, låssmed en fick borra upp och byta lås

Idag glömde jag min husnyckel hemma (bor i villa) när jag gick till jobbet, mannen skulle senare åka iväg 20 mil och vara borta några dagar. Han låser alltså och jag är utan nyckel. Han kommer på detta halvvägs framme vid resmålet och ringer mig och hoppas att jag har nycklar på mig trots allt. Varpå jag kommer på att de ju hänger hemma, men att vi alltid har en extranyckel gömd ute.

Jag letar som en galning när jag kommer hem och inser att extranyckeln inte är där. Har inget annat val än att ringa låssmed som borrar upp låset och måste byta ut det. Vilket kostade mig 5100 kr.

Min fråga är: kan detta slarv gå på hemförsäkring? Låssmeden sa att det ev kunde det (beroende på typ).

• Svar på tråden Nyckeln inlåst, låssmed en fick borra upp och byta lås
  • Anonym (123)

Varför skulle vi veta det bättre än låssmeden? Särskilt om det beror på typ, då du inte säger vilken typ du har.

Ring försäkringsbolaget (vilket du ändå hade behövt göra).

• Anonym (Klantarsel)
    Anonym (123) skrev 2018-02-26 18:12:02 följande:

Varför skulle vi veta det bättre än låssmeden? Särskilt om det beror på typ, då du inte säger vilken typ du har.

Ring försäkringsbolaget (vilket du ändå hade behövt göra).

För att det låter lite för bra för att vara sant, "Hej, jag låste in nyckeln, kan jag få lite pengar tillbaka för låsbyte?" Det är alltså minne pinsamt att fråga här innan jag kontaktar försäkringsbolaget. Men tack.
  • RJEL

Du kan säga att du tappat nyckeln
    Blir mer en olycka än ren klantighet

• smulpaj01

Min låssmed sa att det går på försäkringen om låset är trasigt, så inte i ditt fall tyvärr.

• Studentpappa

Om han vänt och kört tillbaka 10 mil har ni alltså sparat 5000:-. Bra milersättning det, har ni ingen mer som har nyckel hem till er? Vi har gett en varsin till våra föräldrar.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (123)
    Anonym (Klantarsel) skrev 2018-02-26 18:46:07 följande:
    För att det låter lite för bra för att vara sant, "Hej, jag låste in nyckeln, kan jag få lite pengar tillbaka för låsbyte?" Det är alltså minne pinsamt att fråga här innan jag kontaktar försäkringsbolaget. Men tack.
    Som sagt, det kan ju ingå i vissa försäkringar och andra inte. Det kan ju ingå eller inte ingå oavsett vad folk säger här.
  • Anonym (Nej)

Känner inte till något försäkringsbolag som ersätter det. Om du har tillägg Otur/Allrisk (massa olika namn beroende på bolag) kan det eventuellt ersätta vid borttappad nyckel, men inte vid inlåst nyckel.

• Tveksamt
    RJEL skrev 2018-02-26 19:04:16 följande:

Du kan säga att du tappat nyckeln

Blir mer en olycka än ren klantighet

Ja! Begå försäkringsbedrägeri! Vilket lysande tips!
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • PuzzleBox

Ring och fråga så vet du.

Jag har fått ersättning för en del vitvaror som slutat fungera - ingen olycka, grejerna har slutat fungera, jag har varit ärlig.

• Anonym (xyz)

Det finns tilläggsförsäkringar till hemförsäkringar som kanske kan täcka detta, men det enda sättet att få veta är att kontakta försäkringsbolaget och berätta hur det ligger till. Vi kan inte veta om ni har en sådan tilläggsförsäkring.

• Anonym (Självrisk)

Om du nu skulle ha en försäkring som täcker det så är det ju alltid självrisk på försäkringen och den ligger oftast på minst 1500kr så tror tyvärr inte det är något du kan ta på försäkring.

Svar på tråden Nyckeln inlåst, låssmed en fick borra upp och byta lås