• blerinai

    HAR DU KÖPT BIL OCH VET HUR PROCESSEN GÅR TILL? SE HIT! ????

    Jag skriver ett gymnasiearbete om konsumentbeteende med inriktning mot bilköp. Det skulle betyda enormt mycket om ni som har köpt bil kan svara på min enkät!


    sv.surveymonkey.com/r/7ZJMKH6 

  • Svar på tråden HAR DU KÖPT BIL OCH VET HUR PROCESSEN GÅR TILL? SE HIT! ????
  • Skånepar

    Din undersökning är så där, vad spelar kön och ålder och sysslesättning för roll?
    Och finns ju andra viktiga frågor som är avgörande vid bilköp, tex har du bara 5000 måste du ta vad som finns, drar du hästar behöver du 4 wd och dragkrok,och då är totalvikt viktigt så man får dra ekipaget. och har du många barn behövs många platser i bilen, eller en kombi till barnvagnen,

  • Anonym (MS)
    Skånepar skrev 2018-03-04 18:21:43 följande:

    Din undersökning är så där, vad spelar kön och ålder och sysslesättning för roll?

    Och finns ju andra viktiga frågor som är avgörande vid bilköp, tex har du bara 5000 måste du ta vad som finns, drar du hästar behöver du 4 wd och dragkrok,och då är totalvikt viktigt så man får dra ekipaget. och har du många barn behövs många platser i bilen, eller en kombi till barnvagnen,


    Kön, ålder och sysselsättnig är rätt vanliga frågor vid undersökningar för att kunna se hur olika grupper möjligtvis skiljer sig.
  • Anonym (MS)
    Skånepar skrev 2018-03-04 18:21:43 följande:

    Din undersökning är så där, vad spelar kön och ålder och sysslesättning för roll?

    Och finns ju andra viktiga frågor som är avgörande vid bilköp, tex har du bara 5000 måste du ta vad som finns, drar du hästar behöver du 4 wd och dragkrok,och då är totalvikt viktigt så man får dra ekipaget. och har du många barn behövs många platser i bilen, eller en kombi till barnvagnen,


    Och, du kan fortfarande skriva in viktiga faktorer under "annat". Sen vet du inte heller vad frågeställningen bakom undersökning är och varför det valts ut vissa aspekter och andra uteslutits.
  • Skånepar
    Anonym (MS) skrev 2018-03-04 18:27:36 följande:
    Kön, ålder och sysselsättnig är rätt vanliga frågor vid undersökningar för att kunna se hur olika grupper möjligtvis skiljer sig.
    Ja, och då  svarar jag inte heller, så idiotiskt med dessa frågor, om jag är 64 år och 11 månader och jobbar  eller fyllt 65 och är pensionär, kommer jag helt plötsligt börja titta på allskång på skansen då i stället för AC/DC konsert, nej tror inte det.
  • Anonym (MS)
    Skånepar skrev 2018-03-04 18:33:11 följande:

    Ja, och då  svarar jag inte heller, så idiotiskt med dessa frågor, om jag är 64 år och 11 månader och jobbar  eller fyllt 65 och är pensionär, kommer jag helt plötsligt börja titta på allskång på skansen då i stället för AC/DC konsert, nej tror inte det.


    Haha va? Kanske du skulle ta en kurs i vetenskapliga forskningsmetoder? ;)
  • Skånepar
    Anonym (MS) skrev 2018-03-04 18:30:03 följande:
    Och, du kan fortfarande skriva in viktiga faktorer under "annat". Sen vet du inte heller vad frågeställningen bakom undersökning är och varför det valts ut vissa aspekter och andra uteslutits.
    Går man undersökningen vill frågeställaren veta hur beslutsproccessen är innan köp, vad som är viktigt, och då utelämna såna saker som lastutrymme men ta med utseendet gör att inget av de upprepade sakerna är relevanta då jag/vi söker annan bil.
  • Anonym (MS)
    Skånepar skrev 2018-03-04 18:36:21 följande:

    Går man undersökningen vill frågeställaren veta hur beslutsproccessen är innan köp, vad som är viktigt, och då utelämna såna saker som lastutrymme men ta med utseendet gör att inget av de upprepade sakerna är relevanta då jag/vi söker annan bil.


    Det är relevant för DIG, men det kanske inte är relevant för frågeställningen - vad ts vill titta på för faktorer och aspekter gällande beslutsprocessen.
  • Skånepar
    Anonym (MS) skrev 2018-03-04 18:38:29 följande:
    Det är relevant för DIG, men det kanske inte är relevant för frågeställningen - vad ts vill titta på för faktorer och aspekter gällande beslutsprocessen.
    Ja, klart det är intressanta frågor  för mig, vad hackar du om, jag svarar för mig, du sitter och svammlar om rent generellt, svara på de faktiska frågorna, och inte bara tyck, tänk efter innan DU skriver med stora bokstäver, folk som bara känner och ger sig in i diskutioner har jag inte mycket för, och det första inlägget var faktiskt ett tips till trådstartaren, men det missade DU totalt,
  • Mascaraklumpar

    Jag tycker det var välgenomtänkta frågor och svarsalternativ. Har sett folk som gör sitt examensarbete på högskolan (eller påstår sig göra det, i alla fall) lägga ut betydligt sämre undersökningar

  • Anonym (MS)
    Skånepar skrev 2018-03-04 18:45:46 följande:
    Ja, klart det är intressanta frågor  för mig, vad hackar du om, jag svarar för mig, du sitter och svammlar om rent generellt, svara på de faktiska frågorna, och inte bara tyck, tänk efter innan DU skriver med stora bokstäver, folk som bara känner och ger sig in i diskutioner har jag inte mycket för, och det första inlägget var faktiskt ett tips till trådstartaren, men det missade DU totalt,
    Men ditt tips var kasst. Ledsen att säga det. Har utformat xx antal undersökningar för både akademiska syften och i näringslivet. Det är nästan alla fall av enormt intresse att få reda på kön och ålder hos den som svarar och ofta även sådant som sysselsättning, utbildningsgrad, inkomst m.m. 

    Och att tyckte att det fanns andra saker som var viktiga för dig när du köpte bil är helt irrelevant, det kan mycket väl vara faktorer TS inte är intresserad av, som inte ingår i det arbete han syftar att göra.
    Mascaraklumpar skrev 2018-03-04 18:50:14 följande:

    Jag tycker det var välgenomtänkta frågor och svarsalternativ. Har sett folk som gör sitt examensarbete på högskolan (eller påstår sig göra det, i alla fall) lägga ut betydligt sämre undersökningar


    Håller med! Tyckte den var jättebra för att vara på gymnasienivå. Haha, ser när jag skriver det att det låter nedlåtande, men menar det verkligen inte så. Den är av god standard för gymnsienivå kanske låter bättre. Precis som du säger här så finns det massvis av mycket, mycket sämre undersökningar som görs på både kandidatnivå. 
  • Skånepar
    Men ditt tips var kasst. Ledsen att säga det. Har utformat xx antal undersökningar för både akademiska syften och i näringslivet. Det är nästan alla fall av enormt intresse att få reda på kön och ålder hos den som svarar och ofta även sådant som sysselsättning, utbildningsgrad, inkomst m.m. 

    Om jag som konsument ska fylla i en undersökning, då är det väl viktigt att jag anser frågorna så pass intressanta och relevanta att jag fyller i undersökningen?
    Är med på flera sidor där man ska fylla i marknadundersökningar etc mot ringa ersättning, och många av dessa undersökningar är totalt meningslösa, och om du göra såna, ja, då är du kanske inte den bäste på att göra frågorna?

    Om en biltillverkare vill veta min åsikt om en ny modell, ja då kvittar min ålder, mitt yrke och kön och inkomst och postnr, är bilen ful eller bullrig eller nåt annat, ja då är den det, oavsett vem som svarar, men det tycks inte marknadsförare inse.
    En åsikt är en åsikt, oavsett vem som har den.
  • Rabarbapuppa
    Skånepar skrev 2018-03-06 18:30:03 följande:
    Om en biltillverkare vill veta min åsikt om en ny modell, ja då kvittar min ålder, mitt yrke och kön och inkomst och postnr, är bilen ful eller bullrig eller nåt annat, ja då är den det, oavsett vem som svarar, men det tycks inte marknadsförare inse.
    En åsikt är en åsikt, oavsett vem som har den.
    De flesta undersökningar är ju för att dra slutsatser och samband. Om kön, ålder, inkomst, utbildningsnivå, yrke etc är helt ointressant, vad ska undersökaren göra med det insamlade datat sedan i så fall? 
    Det går ju inte att dra några slutsatser om potientiella kundgrupper man kanske vill vända sig till, hur man ska tillverka bilen för att kunna nå ett slutpris som kan locka fler potentiella köpare om man vet att man har en stor möjlig kundgrupp inom en viss ekonomisk ram t.ex.

    Om man bara som ett exempel går tillbaka i tiden och tittar på hur de amerikanska stora märkena gjorde på slutet av 60-talet, då fann man att man hade en enorm potentiell marknad i ungdomar som gillade fart och hästkrafter. På den tiden var det i stort sett bara europeiska sportvagnar, ofta mycket mycket dyra, som erbjöd detta. Man gjorde sina undersökningar och kom fram till exakt vad denna speciella kundgrupp ville ha. Ålder, kön, inkomst var av yttersta vikt att förstå. Så man skapade bilar som hade mycket motor, men var i övrigt enkla (lägre kostnad) och adderade attribut som just den kundgruppen sökte.

    I viss mån funkar det ju likadant idag, man vill veta sådana saker för att dra samband och slutsatser. 

    /Puppa
Svar på tråden HAR DU KÖPT BIL OCH VET HUR PROCESSEN GÅR TILL? SE HIT! ????