• Maria och Chris

Avföring

Hej, detta har på gått ett litet tag och det är inte varje dag utan det är flera dagar emellan. Det kan ta nästan veckor emellan. Men min son på 3 månader har ibland blod i avföringen. Det har inte varit mycket men idag var det mer och då är det ca 1 vecka sedan de va sist. Han är pigg och glad för övrigt pratar mycket och skrattar för fullt, han verkar inte ha ont i magen heller på något sätt. Har även ringt Bvc idag och väntar på att dom ska ringa tillbaka. Bifogar bilder. Det är som sagt inte den fräschaste bilden man får se. Vet inte om det syns så där jätte tydligt heller. Någon annan som vet vad detta kan vara och varit med om detta själv? Inga skrämsel grejer tack!

• Svar på tråden Avföring
  • Maria och Chris
    Fia 28 skrev 2018-02-28 13:18:56 följande:

Är du säker det är blod och inget rött han ätit?

Han hel ammas än så länge. Pratade med Bvc nu och hon sa att de kan va så att han är känslig mot mjölkprotein men borde det inte vara blod varje dag då jag drick och äter saker med mjölkprotein i varje dag.
  • Smorrisson

Båda mina barn har haft blod i avföringen pga mjölkproteinallergi. Det behöver inte vara varje dag eller varje blöja ibland var det uppehåll någon dag för att sedan komma tillbaka.

• Maria och Chris
    Smorrisson skrev 2018-02-28 14:33:17 följande:

Båda mina barn har haft blod i avföringen pga mjölkproteinallergi. Det behöver inte vara varje dag eller varje blöja ibland var det uppehåll någon dag för att sedan komma tillbaka.

Men hade dina barn från start, hade dom några andra symptom och kan det växa bort om det nu e det? Min svägerskas son hade det vid 3 tillfällen och nu har han inte de. Min lille har haft sen han va lite mer än en månad och som sagt lite mer än en dags mellanrum. Är det ärftligt? För ingen i våran släkt har känslighet mot det.
  • Smorrisson
    Maria och Chris skrev 2018-02-28 16:10:51 följande:
    Men hade dina barn från start, hade dom några andra symptom och kan det växa bort om det nu e det? Min svägerskas son hade det vid 3 tillfällen och nu har han inte de. Min lille har haft sen han va lite mer än en månad och som sagt lite mer än en dags mellanrum. Är det ärftligt? För ingen i våran släkt har känslighet mot det.
    Med första tog de ett tag han var kanske 3 månader när blodet kom. Han hade ont i magen också och skrek en del.
    Lillebror kände vi igen symptomen tidigare med magont kräkningar osv. Han hann dock också få blod. Kom även de runt 3 månader. De växer ofta bort men det är inte säkert. 3,5 åringens är fortfarande kvar även om han är mycket mindre känslig nu än förut. Det kan vara ärftligt men vi har inte heller något i släkten.
  • Maria och Chris
    Smorrisson skrev 2018-02-28 21:32:01 följande:

Med första tog de ett tag han var kanske 3 månader när blodet kom. Han hade ont i magen också och skrek en del.

Lillebror kände vi igen symptomen tidigare med magont kräkningar osv. Han hann dock också få blod. Kom även de runt 3 månader. De växer ofta bort men det är inte säkert. 3,5 åringens är fortfarande kvar även om han är mycket mindre känslig nu än förut. Det kan vara ärftligt men vi har inte heller något i släkten.

Min kille har ju inte ont i magen. Kräks gör han lite men de e bara lite grann efter han har ätit som dom flesta bebisar gör. De gjorde mina andra två pojkar också. Det har börjat lugna sig lite grann nu på honom. Usch vad jobbigt allt innehåller i stort sätt mjölk protein. Vad åt/drack du?
  • Smorrisson
    Maria och Chris skrev 2018-03-01 06:38:11 följande:
    Min kille har ju inte ont i magen. Kräks gör han lite men de e bara lite grann efter han har ätit som dom flesta bebisar gör. De gjorde mina andra två pojkar också. Det har börjat lugna sig lite grann nu på honom. Usch vad jobbigt allt innehåller i stort sätt mjölk protein. Vad åt/drack du?
    Nej, blir man lite insatt inser man att "allt" innehåller inte mjölkprotein. Jag har ätit i princip allt som vanligt men byter bara ut ingredienser till mjölkfritt/havrebaserat istället. Du bör få kontakt med dietist via BVC för att få stöd i hur du ska göra och vad du kan äta. Drack inte mjölk innan heller så där är det vatten som gäller. :)
    Finns en jättebra grupp på fb som heter Barn med mjölkproteinallergi. Där kan man ställa frågor och får alltid bra svar och stöttning!
  • möjligt

Fick reda på av en sjuksköterska att det faktiskt är ganska vanligt för bebisar att de nån gång har lite röda blodstänk i bajset. Är det rött, så små mängder och ligger utanpå bajset(om du förstår vad jag menar) kan det tex vara en liten spricka i ändtarmen. De har också väldigt omogna tarmar så nångång då och då så kan de bli lätt irriterade av lite vad som helst.

Det är iaf förklaringen jag fick när jag var orolig

• Maria och Chris
    möjligt skrev 2018-03-01 08:44:30 följande:

Fick reda på av en sjuksköterska att det faktiskt är ganska vanligt för bebisar att de nån gång har lite röda blodstänk i bajset. Är det rött, så små mängder och ligger utanpå bajset(om du förstår vad jag menar) kan det tex vara en liten spricka i ändtarmen. De har också väldigt omogna tarmar så nångång då och då så kan de bli lätt irriterade av lite vad som helst.

Det är iaf förklaringen jag fick när jag var orolig

Ja de e så detta ser ut också tycker jag det ligger liksom inte i bajset på något sätt. Ska jag be att få komma till Bvc istället så dom får titta. Men kan sprickan finnas på insidan isf för vad jag kan se så ser jag inget utifrån. Och när detta kommer dom få tillfällen han ändå har haft detta så har det varit som en explosion de har alltså kommit med en brak och igår kom det som en jätte smäll. Alltså prutta samtidigt. Kan de göra så att det blir någon form av spricka tro? Han har ju som sagt inte ont på något sätt.
  • möjligt
    Maria och Chris skrev 2018-03-01 12:21:05 följande:

Ja de e så detta ser ut också tycker jag det ligger liksom inte i bajset på något sätt. Ska jag be att få komma till Bvc istället så dom får titta. Men kan sprickan finnas på insidan isf för vad jag kan se så ser jag inget utifrån. Och när detta kommer dom få tillfällen han ändå har haft detta så har det varit som en explosion de har alltså kommit med en brak och igår kom det som en jätte smäll. Alltså prutta samtidigt. Kan de göra så att det blir någon form av spricka tro? Han har ju som sagt inte ont på något sätt.

För vår bebis kom det oftast i kombination med ?explosiva ? bajstillfällen, och en gång när han tydligen lyckats stjäla en mini bit vattenmelon utan att vi sett det.

Skadar ju inte att fråga BVC men verkar han må bra och gå upp i vikt som han ska så kan ni ju bara avvakta och se om det går över, det gjorde det för våran.

Även om det var lätt att själv bli lite hysterisk så är det nog egentligen inte konstigare än att många vuxna ibland får nåt stänk av rött blod på pappret när man torkar sig.
  • Maria och Chris
    möjligt skrev 2018-03-01 13:51:27 följande:

För vår bebis kom det oftast i kombination med ?explosiva ? bajstillfällen, och en gång när han tydligen lyckats stjäla en mini bit vattenmelon utan att vi sett det.

Skadar ju inte att fråga BVC men verkar han må bra och gå upp i vikt som han ska så kan ni ju bara avvakta och se om det går över, det gjorde det för våran.

Även om det var lätt att själv bli lite hysterisk så är det nog egentligen inte konstigare än att många vuxna ibland får nåt stänk av rött blod på pappret när man torkar sig.

Okej, tack för ditt svar. Det har lugnat mig nu. Det kom pytte lite idag om du tänker dig spetsen på en nål och då är det extremt lite. Så jag håller tummarna för att det inte är det då jag inte är så förtjust i dom där vegan produkterna. =)
  • möjligt
    Maria och Chris skrev 2018-03-05 09:18:27 följande:

Okej, tack för ditt svar. Det har lugnat mig nu. Det kom pytte lite idag om du tänker dig spetsen på en nål och då är det extremt lite. Så jag håller tummarna för att det inte är det då jag inte är så förtjust i dom där vegan produkterna. =)

Håller tummarna att det går över. Ifall det skulle fortsätta eller bli värre så är det ju i vilket fall bättre att vända sig till sjukvården så att de får utreda och sätta en diagnos istället för att ta bort saker och exprimentera själv.

Bara som jämförelse så gick det ju över av sig själv här, men hade jag tagit bort något ur kosten så hade jag ju blivit övertygad om att det var därför det gick över. Och då hade bebisen ju fått en helt onödigt kostrestriktion
  • möjligt

Bara för jämförelse, här är en bild jag tog för att visa BVC när jag var orolig
Svar på tråden Avföring