• M och M

När är det OK att introducera ris till barn 7 månader?

Jag började med smakportioner till min lilla kille när han var ca 4 1/2 månad. Han älskar mat och har fått smaka det mesta. Äter bara bröstmjölk på nätterna numera. Har upptäckt att det bara är potatis i all burkmat och har själv bara gett potatis och pasta till honom. Skulle nu vilja börja med ris. Antar att det inte är något problem. Någon som vet?

• Svar på tråden När är det OK att introducera ris till barn 7 månader?
  • berniie

Hugo har ätit 8 månaders pureer (med bitar, bla ris) sedan han var lite drygt 6 månader. De var aldrig något problem med ris, eller andra bitar för den delen heller.
    Vi prövade att inte mosa bananen helt slät, så de blev lite bitar för att se om de gick eller om han tex satte de i halsen.
    Men han tuggar o sväljer.

Kan då tillägga för de som tycker att de är farligt, hämskt och inte tillåtet att börja med sådan mat för tidigt att de va på BVC inrådan. Han gick inte upp i vikt och behövde mer mat och mer variation!

• Cissela

Vi har gett Hannah (snart 5½månad) ris nu ett tag. Jättegott tycker hon och ris är ju snällt mot magen också. Vi delar inte/mosar riset och hon har aldrig satt i halsen. Bitarna är ju så små, nästan gjorda för att passa i en barnmun.

• M och M

Härligt att höra. Calle går inte heller riktigt upp i vikt som han ska. Fick tipset att hälla på lite extra smör även till "köpmat". Nu har han börjat bli kinkig när han äter rent generellt. Kniper igen munnen etc. Börjar väl testa vems vilja som är starkast...

• annamaria2

Jag introducerade ris och pasta ganska tidigt eftersom Saga inte ville äta potatis. Bvc tyckte jag gjorde fel, de tyckte att jag skulle fortsätta truga med potatis istället. Men jag struntade i bvc, och nu äter Saga ALLT!

• M och M

BVC har som sagt mkt tankar och åsikter om allt möjligt. Ibland lite väl godtyckligt tycker jag... Skönt att man kan följa sin egen instinkt och att allt sedan blir bra ändå. Det här forumet tycker jag är bra. Klart att man måste inse att alla är olika och har sina åsikter men det är ändå stöttande tycker jag:)

Svar på tråden När är det OK att introducera ris till barn 7 månader?