Anonym (ts) skrev 2018-03-01 20:13:37 följande:
Ja jag har fått en remiss till sjukhuset för provtagning..
Anonym (Kan vara) skrev 2018-02-28 23:01:07 följande:
I huvudet menar du på halsen under hakan då eller vilka är det som är stora? Stress kan påverka dem absolut, stressen sätter ner immunförsvaret och lymfkörtlarna är en stor del av immunförsvaret så inte helt omöjligt att de reagerar på stress. Sen beror det på hur stora dem är? Bättre att de ömmar och gör ont än att de inte gör det. Är de benhårda eller som gummi, alltså viss motstånd i dem när du tar på dem? Men är det dem under hakan påverkas de av tandproblem, tandköttsproblem, problem med halsmandlar osv. Oftast är det inget farligt och det kan ta bra långt tid innan de lägger sig efter en förkylning tex, ett år inget ovanligt. Kan tyckas lång tid javisst, men går de tillbaka under tiden eller är de stora jämt? Som sagt troligen inget farligt men kan vara med naturligtvis som din första kommentar du fick.
Jag menar bakom örat, i hårbotten. De är kvar 2-6 dagar, sen är det borta. Som sist jag sökte för det, då fick jag tid en vecka efter jag hade ringt och då var de borta så de visste inte vad det skulle kunna vara. Precis som nu när jag har pratat med en läkare via appen min doktor och fått remiss till sjukhuset för provtagning MEN NU ÄR DE JU BORTA!!?!! Hel sjukt! Jag har alltså inte haft det ett år konstant utan de kommer och går, på olika ställen i hårbotten. Flest gånger har jag haft bakom örat på båda sidorna (svårt att förklara). Nångång precis vid hårgränsen ner mot nacken och en gång mitt på huvudet. Om det är lymfon är inte knölen kvar hela tiden då?
Det låter lite märkligt måste jag säga. Lymfkörlar finns ju utspritt i hela kroppen men uppe på huvudet låter i mina öron märkligt. De som man lättast kan känna är de submandibulara under hakan typ och under öronen typ så finns spottkörtlar och lymfkörlar osv. Längre ner på halsen finns flera och bak i nacken. Men de är inte tydliga som man kan känna om det inte är något som är på tok. Sen finns ju massor runt om i hela kroppen naturligtvis men där har du ju inte problem. Är det lymfom så har man i regel en eller flera körtlar som växer, de gör sällan ont eller ger obehag. De är fasta, det vill säga de är ganska hårda och går inte att rucka på. De kan växa till sig ganska fort men utan inledningsvis andra större symtom. Jag tror inte att det är ditt problem. Låter mer som att du har något vilande virus alternativt allergier som gör att immunförsvaret reagerar. Har du någon allergi? Kvalster? Damm? Pollen? Pälsdjur? Andra kontaktallergier, hårvårdsprodukter eller annat? På vissa människor (och djur) tycks vara mer känsliga och immunförsvaret reagerar. DU har inget nedsatt immunförsvar i övrigt, andra sjukdomar?
Det kan inte vara så att det är fettknölar du känner? Fettknölar kan få liknande konsistens som lymfkörtlar dvs lite gummiaktiga? Är de runda, ovala eller hur är dem? Om du trycker på dem, vad händer då? Flyttar de på sig? Fettknölar kan finnas i mängder, ibland verkar de vara extra tydliga för att ibland bädda in sig har jag upplevt. Dock inte på människor utan hund. Men det fungerar på ungefär samma sätt. Fast det är märkligt att det är på båda sidor då i och för sig och om det är på samma plats på båda sidor? Har du gått ner i vikt? Man eller kvinna förresten? Hur gammal är du?