• anon88

Mandel skal i tandköttet

Hej Allihop!

Satt och knaprade på lite mandel och märkte att jag blev lite irriterad i tandköttet. kollade i spegeln och såg att en bit av mandelskalet hade fastnat i min tandkött försökte peta ut den med tungan men det gick inte. Borstade tänderna men den flyttade inte sig. Använde tillslut bottenändan av plackers och fick ut det mesta men en liten bit gick upp i tandköttet.

Jag hade tydligen en liten fick och där in gick det. Kan inte peta ut den då jag inte ser den. vet inte vad jag ska göra. Tandköttet e ömt nu då jag har hållt på med den.Är det bara och vänta ut den eller ska jag gå till tandläkaren fort som fan ? 

• Svar på tråden Mandel skal i tandköttet
  • anon88
    Alana skrev 2018-03-01 03:20:28 följande:

Prova med tandpetare?

Det gick inte, jag råkade peta in den mer nu ser jag inte ens den. Blir det en infektion ? 
  • Armiida

Det riskerar att mögla där, samla bakterier i fickan. Tandköttet blir ömt, svullet och rött.

Om du har något hemma som du kan spola med, typ liten spolspruta kan du försöka sikta den in mot fickan och på så vis skölja ur skalen.

Annars kan du boka tid till tandläkare/tandhygienist så gör dom det.

• Armiida

Just det, ingen panik. Du kan försöka vänta ut den, ibland kommer det ut självmant med saliv.

Men har du ont i tandköttet de kommande dagarna trots att du inte gräver där, då kan du gå till tandläkare för spolning av tandköttet.

• anon88
    Armiida skrev 2018-03-01 10:27:03 följande:

Just det, ingen panik. Du kan försöka vänta ut den, ibland kommer det ut självmant med saliv.

Men har du ont i tandköttet de kommande dagarna trots att du inte gräver där, då kan du gå till tandläkare för spolning av tandköttet.

Tack för all hjälp Skrattande

Ha en grym helg !
Svar på tråden Mandel skal i tandköttet