• Aniiee

Elnätskostnad?

Om det dyra på ens elräkning är elnätskostnaden, är det någon idé att byta bolag då? Jag är inte så himla bevandrad i elbolagsdjungeln, men det lilla jag har hört är att man inte direkt kan påverka elnätskostnaden, och till och med så att om man får högre kostnader om den man köper el från inte äger nätet? Men det var ett tag sen jag hörde detta.

Min elräkning den här månaden är ca 70% nätkostnad och 30% själva elen, och det känns lite vansinnigt, men det kanske är helt normalt?

(Ja, jag påminndes om att kolla upp detta av den andra el-kostnadstråden. Tack till henne =))

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Elnätskostnad?
  • Anna60

Den som äger nätet skickar ut elnätskostnaden, och den är fast. Den räkningen från DET bolaget får du vare sig du byter bolag eller ej. Du kan ju sänka själva elförbrukningen till ett annat bolag, framförallt om du har uppvärmning av hus via el. Har du lägenhet är det inte någon större idé.

• Aniiee
    Anna60 skrev 2018-03-01 13:57:39 följande:

Den som äger nätet skickar ut elnätskostnaden, och den är fast. Den räkningen från DET bolaget får du vare sig du byter bolag eller ej. Du kan ju sänka själva elförbrukningen till ett annat bolag, framförallt om du har uppvärmning av hus via el. Har du lägenhet är det inte någon större idé.

Det var exakt det jag också tänkte. 

Synd att elnätskostnaden ska vara så väldig, väldigt hög..... Eller, stor del av elräkningen, i mitt fall....
  • Anna60
    Aniiee skrev 2018-03-01 14:01:13 följande:
    Det var exakt det jag också tänkte. 

Synd att elnätskostnaden ska vara så väldig, väldigt hög..... Eller, stor del av elräkningen, i mitt fall....
    Du kan inte göra ett enda dugg åt elnätskostnaden. Den är fast. Så hur du än gör kan du inte ändra den. Ungefär som din hyra/månadsavgift. Den är vad den är. Men man kan minska på elräkningen genom att byta till modernare vitvaror (dyr engångskostnad i och för sig) som drar mindre el. Men det är marginellt vad man sparar. Jag har sjläv uppvärming via föreningen och betalar inte den själv. Min elkostnad ligger på totalt 450 kr i månaden. Varav 300 kr är elnätskostnad. Och DET kan jag stå ut med.
  • Hermioney
    Aniiee skrev 2018-03-01 13:56:02 följande:

Om det dyra på ens elräkning är elnätskostnaden, är det någon idé att byta bolag då? Jag är inte så himla bevandrad i elbolagsdjungeln, men det lilla jag har hört är att man inte direkt kan påverka elnätskostnaden, och till och med så att om man får högre kostnader om den man köper el från inte äger nätet? Men det var ett tag sen jag hörde detta.

Min elräkning den här månaden är ca 70% nätkostnad och 30% själva elen, och det känns lite vansinnigt, men det kanske är helt normalt?

(Ja, jag påminndes om att kolla upp detta av den andra el-kostnadstråden. Tack till henne =))

Elnätet är trådarna du hyr för att elen ska kunna komma hem till dig. Tex som att du bor i en hyresrätt-du kan inte betala hyran till AB istället.

Förbrukning är den el du använder. Den kan du köpa av vem du vill-tex du får lov att köpa mjölk i vilken affär du vill.

Innan du byter elhandelsavtal som det heter måste du kolla så du inte har bindningstid.
  • complicit

De har flyttat energiskatten till nätdelen nu, den som innan låg på vanliga elräkningen. Jag undrade också varför nätdelsräkningen plötsligt låg så mycket högre denna månaden och elräkningen mycket lägre. Men där är förklaringen.

• Aniiee
    Anna60 skrev 2018-03-01 14:09:59 följande:
    Du kan inte göra ett enda dugg åt elnätskostnaden. Den är fast. Så hur du än gör kan du inte ändra den. Ungefär som din hyra/månadsavgift. Den är vad den är. Men man kan minska på elräkningen genom att byta till modernare vitvaror (dyr engångskostnad i och för sig) som drar mindre el. Men det är marginellt vad man sparar. Jag har sjläv uppvärming via föreningen och betalar inte den själv. Min elkostnad ligger på totalt 450 kr i månaden. Varav 300 kr är elnätskostnad. Och DET kan jag stå ut med.
    Ja, du sa det. Du behöver inteupprepa dig, jag är inte dum i huvet....
  • Aniiee
    Hermioney skrev 2018-03-01 14:16:43 följande:
    Elnätet är trådarna du hyr för att elen ska kunna komma hem till dig. Tex som att du bor i en hyresrätt-du kan inte betala hyran till AB istället.

Förbrukning är den el du använder. Den kan du köpa av vem du vill-tex du får lov att köpa mjölk i vilken affär du vill.

Innan du byter elhandelsavtal som det heter måste du kolla så du inte har bindningstid.
    Jag vet.....
  • Aniiee
    complicit skrev 2018-03-01 14:20:48 följande:

De har flyttat energiskatten till nätdelen nu, den som innan låg på vanliga elräkningen. Jag undrade också varför nätdelsräkningen plötsligt låg så mycket högre denna månaden och elräkningen mycket lägre. Men där är förklaringen.

Jag märkte det. Inte för att det spelar någon roll för mig, eftersom det betyder att skattedelen bara står 3 rader högre upp på min elräkning.
  • Anna60

Ok, du vet ju tydligen allt ändå. Varför skrev du ditt första inlägg från början+ Och vad vill du ha svar på?

• Hermioney
    Anna60 skrev 2018-03-01 15:05:00 följande:

Ok, du vet ju tydligen allt ändå. Varför skrev du ditt första inlägg från början+ Och vad vill du ha svar på?

Precis vad jag skulle skriva.
  • complicit
    Aniiee skrev 2018-03-01 14:41:21 följande:
    Jag märkte det. Inte för att det spelar någon roll för mig, eftersom det betyder att skattedelen bara står 3 rader högre upp på min elräkning.
    Det spelar väl egentligen ingen roll för någon, inte ens vi som får på två räkningar, summan blir ju samma. Men du funderade ju på varför nätdelen är 70% och eldelen är 30%, och det blir ju pga den flyttade energiskatten.
  • Aniiee
    Anna60 skrev 2018-03-01 15:05:00 följande:

Hermioney skrev 2018-03-01 15:06:46 följande:
    Precis vad jag skulle skriva.
    Om ni läst vad jag skrev sår frågade jag om det var någon idé att BYTA ELBOLAG om den största kostnaden jag har har är ELNÄTSKOSTNADEN. Anna60 svarade på det i sitt första (ganska bra, tack för det) OCH sitt andra inlägg, det andra inlägget dock med en massa ovidkommande, i en väldigt tråkig, uppläxande ton. Hermioneys svar var helt i linje med Anna60s andra inlägg.

Så, ja, jag fick svar på min fråga och en del annat som jag varken frågat efter eller ville för en "är-du-dum-i-huvet-som-inte-fattar-som-vi-svarar-på-utan-att-du-frågat"-lektion i.
  • Aniiee
    complicit skrev 2018-03-01 15:14:24 följande:
    Det spelar väl egentligen ingen roll för någon, inte ens vi som får på två räkningar, summan blir ju samma. Men du funderade ju på varför nätdelen är 70% och eldelen är 30%, och det blir ju pga den flyttade energiskatten.
    Jo, sant, men flyttar jag tillbara skatten till elhandelsdelen så är nätdelen fortfarande 50% av min elräkning.

Poängen är i alla fall att det kanppast är någon idé att byta elbolag, eller hur?
  • complicit
    Aniiee skrev 2018-03-01 15:27:34 följande:
    Jo, sant, men flyttar jag tillbara skatten till elhandelsdelen så är nätdelen fortfarande 50% av min elräkning.

Poängen är i alla fall att det kanppast är någon idé att byta elbolag, eller hur?
    Det kanske går att byta nätdelsbolag? Jag vet inte hur det fungerar riktigt. Det kan ju hjälpa att byta elbolag och få ner din vanliga elräkning ytterligare, eller se vad ditt nuvarande kan göra för ditt pris. Vi sänkte vår kostnad litegrann efter att ha haft samma bolag i ett par år genom att förhandla lite om priset och jag tror låsa det med.

Nätdel och skatten följer väl också med i hur mycket el man använder, så minskar du på elen du använder hemma så minskas ju nätdelen+skatten också.
  • BuoBä

Nej, nätdelen påverkas inte om du byter elbolag.

Om du bor i villa kan du kolla hur många ampere huvudsäkringen är på. Ibland är den onödigt hög så man kan säkra ner och få billigare nätavgift. 16 eller 20A är normalt, läs tex här:

www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/

Vår var på 35A av oklar anledning och vi halverade nästan den fasta nätavgiften genom att säkra ner. Men man måste betala en elektriker för att göra det såklart.

Svar på tråden Elnätskostnad?