• AL79

Kan man bli förlamad av EDA om de sticker fel???

En av mina föräldras kompisar sa till mig att om dom sätter EDA fel kan man bli förlamar resten av livet..... kan det verklingen stämma?

• Svar på tråden Kan man bli förlamad av EDA om de sticker fel???
  • MaryJane

japp det kan man, På mig stack dom fel en gång fast bara så att dom kom åt en nerv och jag blev förlamad i 20 minuter.. Fast då åkte spinalvätskan ut i kroppen också så jag fick en huvudvärk som inte var av denna värld i typ 2 veckor..
    Så jag ska skippa den vid min förlossning..

• vadskajaghetadå

vad läskigt

mig stack dom 3 gånger, jag var helt väck i skallen så det kändes inget

men jag ahde också hört om det

• AL79

Men kan man bli förlamad för RESTEN AV LIVET eller är det "bara" några timmar???

• Lola Jämtland

Har aldrig hört talas om någon blivit förlamad resten av sitt liv....det är nog väääääldigt ovanligt!

• M26

Svägerskan blev förlamad i vänstra sidan under några timmar. Men jag har heller aldrig hört att man kan bli förlamad för resten av livet.

• Pingulina

Jag har jobbat hos en kvinna som blivit förlamad för livet av ryggmärgsbedövning i samband med en knäoperation, men jag vet inte vilken typ av bedövning det handlade om, typ spinal eller epidural eller så...

Inte meningen att skrämmas men vill bara framföra att risken finns även om den är minimal...

• Igloobåten

Mig stack läkaren fel 6 ggr innan en annan läkare kom o lade in den på första försöket. jag blev varken förlamad eller e förlamad.

det där e olika till olika kvinnor.

men att man skulle bli förlamad resten av sitt liv, hur kan de då rekommendera detta som smärtlindring?
    det kan ju inte direkt stämma tycker jag.

• Lola Jämtland

Finns inget som heter ryggMÄRGSbedövning så vitt jag vet....ryggbedövning är det rätt namnet.

• Pingulina

ryggmärgsbedövning är väl det ord som används mest i folkmun, trodde jag iaf?!?

• Lola Jämtland

Det kan tänkas men det är ett felaktigt ord. Se länken jag lagt in.

• Pingulina

Allvarlig och bestående nervpåverkan av ryggbedövningen i sig, genom att nålen eller slangen ger en blödning, nervskada eller infektion i ryggkanalen är ytterligt sällsynt. I Sverige är risken cirka en på 200 000 bedövningar.

Så står det i länken som pillanstjernberg lade in, så risken finns ju men som sagt är den YTTERST minimal.

• Förstagången

men herregud tjejer sluta leta upp fel på allting detta är ju så¨ovanligt att det inte ens behövs en disskution om det

Inget påhopp på trådstartaren alls som fått info från någon annan

• Melly

Förstagången: Sååå extremt ovanligt är det väl inte om det är 1 på 200 000 bedövningar som drabbas?
    Det föds ju ca 100 000 barn om året i Sverige så det betyder rent statistiskt att varannat år så är det en mamma som blir förlamad.

• Tygtiiger

Om du ska få bestående skador så måste läkaren skära av en bunt med nerver med nålen. När man lägger en EDA sticker man strax utanför ryggmärgen och lägger bedövningsvätska runt nerverna precis där de går ut från ryggraden. När man lägger en spinal sticker man in i hålrummet runt ryggmärgen (fast man lägger aldrig spinal i höjd med ryggmärgen utan längre ner, där har man bara en "svans" med nervtrådar så man har gott om utrymme just för att inte sticka i nerver). Man sticker alltså inte i nervbuntarna utan sprutar bedövning runt omkring.
    Om du ska få en fullständig förlamning måste man skära AV större delen av ryggmärgen och det kan man inte med en nål. Av själva sticket kan jag tänka mig att man i extrema fall kan få känselstörningar på något område på huden, men då måste man ha otur. Däremot kan man ju alltid drabbas av infektioner och blödningar när man sticker in en nål oavsett var det är i kroppen.
    Största risken med en EDA är att man går in för långt med nålen och råkar lägga en spinal istället, så att man blir helt bedövad i hela underkroppen. Det släpper ju efter ett tag men det är trist att bli sängbunden och att värkarna kanske stannar av. Dessutom brukar man få blodtrycksfall. Därför lägger alltid narkosläkare eda - men en spinal får alla läkare lära sig att lägga under utbildningen (i praktiken görs det ändå mest av narkosläkare )

Melly: alla som föder barn får inte EDA. Dessutom handlar som sagt de bestående biverkningarna mindre ofta om förlamningar och oftare om känselstörningar. Det är fö inte helt ovanligt att man får känselbortfall på delar av låren eller magen efter en graviditet pga tryck eller tänjning av nerver.

• Blossi

På mig så råkade de gå igenom, alltså bomma, EDAn så att jag fick problem i en vecka efter förlossningen. Jag fick huvudvärk, yrsel och illamående och var alltså sängliggande i en vecka. De fick ge mig en sk "bloodpatch" så att det blev som ett plåster på det "läckande" stället.
    Ska försöka att undvika EDA den här gången. Jag vill inte vara med om något liknande igen för det var verkligen hemskt.
    Det är nog väldigt ovanligt ifall man skulle bli förlamad men jag tror nog det är möjligt då man sticker i och håller på med ryggmärgen eller i alla fall närheten och det är ju väldigt känsligt område.

• Pyngel

Oroa dig inte för det, är gift med en narkosläkare och han säger att det är så extremt ovanligt att det inte händer i princip, på det stora sjukhuse than jobbar har det inte hänt mer än 1 gång på typ 10-20 år. Det är en myt alltså att det är en egentlig risk.

• Uskus

Man får ju se hur mycket gott edan gör också, tror man kan få men av att föda utan också.

• snarpan

Narkosläkaren som satte EDA på mig sa att man inte kunde bli förlamad. Det värsta som skulle kunna hända var att man fick en hemsk huvudvärk enl henne. Men det kanske hon sa för att lugna mig. Men jag var inte direkt orolig över sticket heller. Hade redan så ont.

Svar på tråden Kan man bli förlamad av EDA om de sticker fel???